Senaste nytt

Ombokings "problem" och kostnad

Raleli

Medlem
Ombokings "problem" och kostnad

Forsokte att forra veckan omboka en biljett mellan ARL till CPH (med en SAS Plus biljett fran ARN - CPH - SFO med SAS) fran ett flyg vid 11 tiden fran ARN-CPH till ett tidigare fly samma stracka och dag vi 6 tiden pa morgonen istallet. Ringde SAS i USA (da jag bor i USA) och dom ville ha 300 USD for att boka om till det tidigare flyget. Jag fragade da vad det skulle kosta att bara kopa en ny biljett mellan ARN-CPH for den tidigare flighten och det skulle ligga pa ca halften (ca 150 dollar), bra sa jag da koper jag den istallet men det sa SAS nej till da jag inte far kopa en ny biljett for samma stracka utan att boka av/om den nuvarande biljetten?.

Sa jag gick online istallet och kopte en biljett vilket fungerade bra. Akte den tidigare flighten och bara hamtade ut ett ny boarding pass pa CPH for flyget mellan CPH - SFO.
 
Last edited:

h9kh9k

Medlem
Tyvärr om hoppar över en del av resan så kommer resterande delar att bli ogiltiga. Du kan alltså inte hoppa över första benet av resan och sen flyga resten.
 

palmen

Moderator
Nu verkar det ju dock som om Raleli har lyckats göra detta, skippa första benet på resan, eller misstolkar jag detta?
 

David

Medlem
Det finns ju faktiskt undantag till regeln att sektorer skall åkas i den ordning de är köpta. Kollade lite på Expertflyer men hittade inga exempel just nu. Fare ARN-SFO med SK skriver inget om detta - varken om i ordning eller i vilken ordning som helst.
 

agehall

Medlem
Jag är faktiskt osäker på om ExpertFlyer brukar skriva ut att man måste flyga samtliga kuponger i rätt ordning.

Hsh är detta inte något jag skulle rekommendera. Risken att allt blir avbokat är överhängande.
 

David

Medlem
Det står titt som tätt THE TICKET IS INVALID IF FLIGHT COUPONS ARE NOT USED IN SEQUENCE under RULE APPLICATION AND OTHER CONDITIONS men inte alltid. Ibland har det stått typ Valid in any sequence men kommer som sagt inte ihåg var.
 

Raleli

Medlem
Jepp, jag hoppade over resan ARN-CPH som gick vid 11 tiden och akte istallet den tidigare vid 6 tiden samma morgon och sedan vidare CPH-SFO vid 12:20 tiden.
 

Raleli

Medlem
och SAS kundtjast USA sa just det att "åkas i den ordning de är köpta" och det var darfor dom ville ha 300 USD for att boka om biljetten och jag kunde (enligt dom) inte kopa en biljett till den tidigare resan pa dagen.
 

David

Medlem
Som nämnt ovan är detta inte att rekommendera om man inte har stenkoll på detaljerade fare rules eller har tur. :)

Det vanligaste är att man måste genomföra flygningarna i rätt ordning.
 
Toppen