Senaste nytt

Lavaux x 2: Hotell och UNESCO

Resenären

Medlem
Planeringen startade i och med SAS Happy Weekend 26-27 april 2014http://www.businessclass.se/forum/s...075-sas-happy-weekend-26-27-april-2014-a.html

En resa bokades till Genève, som i och för sig är en trevlig stad. Men det fanns annat som lockade: UNESCO.

HOTEL LAVAUX i Cully, Schweiz

Allmän information och läge


Hotel Lavaux är beläget i den lilla orten Cully, som i sin tur ligger i kantonen Vaud i Schweiz.
Lavaux är även namnet på vinregionen som finns med i Unescos världsarvslista. Området består av 830 hektar vingårdsterrasser. Dessa uppfördes i huvudsak av munkar för omkring 800 år sedan.
Detta är i utmed Lac Léman (Genèvesjön), som gränsar till Frankrike i söder.

Lavaux_map.PNG

Datum för vistelse: juli 2014
Prisindikation: 2000:- SEK per natt inklusive frukost.

Hotellet har kategorin 4 Stjärnor och är byggt 1964 ritat av arkitekten Alberto Sartoris. Totalrenoverat år 2012. Det ingår den amerikanska kedjan Choice Hotels International i gruppen Clarion Collection.

Det är även lätt att ta sig till hotellet från tågstationen Epesses, som ligger 100 m ifrån hotellet. Eller så blir man upphämtad av hotellets bil om man kommer till Cully. Kommer man med egen bil så finns det flertal parkeringsplatser direkt utanför hotellet.

Lavaux.jpg

Rummet

Hotellet består av 3 våningar och 64 rum uppdelade i tre kategorier – Dubbelrum norr, Dubbelrum söder med balkong, Dubbelrum söder med altan. Dessutom finns två lägenheter utrustade med kitchenette, med plats för 3-5 personer. Framförallt den övre våningen bjuder på en vacker utsikt mot sjön och de franska alperna. Med rummet på 3:e våningen hade vi en vacker utsikt och en härlig panorama terrass. Vingården, som omger hotellet, låg ca 5 m bort!

Lavaux1.jpg Lavaux2.jpg

Dubbelrummet var på strax över 25 m2 och var helt inrett i vitt. Lite underligt så saknades garderober. Dock fanns en liten skohylla och en klädesstång. I rummet fanns förutom två sängar även två fåtöljer med bord, en liten arbetsyta, badrum med duschkabin. En stor altan med solparasoll, stolar och bord. Elektriskt manöverbart myggnät framför det stora panoramafönstret.

Rummet hade en väl fungerande och tyst luftkonditionering. Minibar och ett litet säkerhetsskåp fanns, samt även en te/kaffe-bryggare.
I rummet fanns även en 32” LCD-TV med ett 50-tal kanaler. Flertalet av kanalerna är på tyska, franska och italienska, men även de brittiska BBC och ITV-kanalerna fanns. Hotellet erbjuder även gratis trådlöst Internet genom Swisscom, som fungerade mycket bra. Man får en liten lapp från receptionen med inloggningsuppgifter, som gäller under 24 timmar.
Lavaux4.jpg

Mat och dryck

Restaurang och bar finns på första våningen. Frukost och middag serveras dagligen i restaurangen, som hade plats för 50 personer. Lunch serveras måndag till fredag. När vädret tillåter kan man sitta utomhus. På andra våningen finns en stor terrass, där de serverar drycker från baren. Rumservice, med samma utbud som i restaurangen, fanns för den som önskade.
Servicen var oklanderlig och alla på hotellet talade en bra engelska. Vilket inte alltid är så vanligt i denna del av fransktalande Schweiz.

Lavaux3.jpg

Övriga faciliteter

I ett litet rum fanns ’Game and play room’, något som jag inte nyttjade…

En given aktivitet i detta område är att besöka en eller flera vingårdar. I princip varje hus har en egen vingård och ofta har de sitt vin till salu, för hugade spekulanter: http://www.vignerons-lavaux.ch/

Lavaux5.jpg Lavaux6.jpg

Inte långt bort ligger staden Montreux, som under vår vistelse arrangerade Montreux Jazz Festival.
En båttur på sjön, till exempel direkt ifrån Cully, kan man göra med navigationssällskapet CGN: Welcome to the CGN's website !

Lavaux8.jpg

Service och statusförmåner

Servicen var mycket vänlig och uppmärksam under hela vistelsen. Kökschefen kom personligen fram till bordet för att höra om vi önskade något extra.
Då jag inte är medlem i Choice Privileges®, så vet jag inte vilka förmåner/poäng, som detta hotell gav.

Slutsats

Ett hotell klart över förväntan. God mat, snygga och bekväma rum och bra service.
Samt inte minst ett underbart läge med magnifik utsikt. Trots att både järnväg och bilväg gick precis i närheten, var det helt tyst på rummet. Hit lär vi återvända. Om inte annat för att prova ytterligare viner.
Ett flertal odlare hade ett "paket", så om man köpte 5 flaskor vin hos dem, fick man en voucher på 30 CHF, som betalning på det lokala hotellet.

Lavaux7.jpg
 

Palazzi

Medlem
Det här är verkligen "min kopp te" - fantastiskt! Alpsjöar brädar rivieran alla gånger :)

Jag tackar för den fina recensionen, och ska överväga ett besök till ovan nämnda plats.
 

Agö

Medlem
Flott och prisvärt för att vara Schweiz. Vi drack genomgående schweiziskt vin när vi var där i juni, alldeles utmärkt. Schweizarna hävdar väl fortfarande själva att exporten är låg för att de själva dricker upp allt som produceras :rolleyes:
 

Resenären

Medlem
Det här är verkligen "min kopp te" - fantastiskt! Alpsjöar brädar rivieran alla gånger :)
.
Under vårt korta besök körde vi till Neuchâtel, som har vinodlingar längs en stor del av Neuchâtelsjön. Mycket sevärt och intressant. Inte långt bort ligger staden Murten/Morat och dess Murten-sjön också värt ett besök.
Även huvudstaden Bern med sin Unesco världsarv Gamla stan hann vi med. Så Schweiz har mycket att erbjuda.
 

Palazzi

Medlem
Under vårt korta besök körde vi till Neuchâtel, som har vinodlingar längs en stor del av Neuchâtelsjön. Mycket sevärt och intressant. Inte långt bort ligger staden Murten/Morat och dess Murten-sjön också värt ett besök.
Även huvudstaden Bern med sin Unesco världsarv Gamla stan hann vi med. Så Schweiz har mycket att erbjuda.

Jodå, det är ett land jag besöker ofta. Med tanke på de språk jag talar brukar jag dock hålla mig i de italiensk- o tysktalande regionerna.

Ticino-regionen med Bellinzona, Lugano o Locarno har jag besökt fler gånger än jag kan minnas.

Senast har jag dock gått över till de mer okända delarna av Schweiz, som "italienische graubünden". Det är alltså den delen av Schweiz som ligger mellan den italienska gränsen o berninapasset (söder om St. Moritz).
Otroligt vackert, mycket annorlunda o prisnivåerna håller Italienska nivåer, snarare än Schweisiska.

Staden Poschiavo är bland de bästa jag besökt faktiskt - och vilken mat! Känns som om man konserverat sig i en italiensk kultur anno 1920....

Stora torget:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/87/Piazza_Communale_Poschiavo_1.jpg

Sjön:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b1/Lago_di_Poschiavo.jpg

Osteria del Borgo - den näst bästa mat jag förtärt:
http://media-cdn.tripadvisor.com/media/photo-w/05/0d/8b/2e/hostaria-del-borgo.jpg
http://media-cdn.tripadvisor.com/media/photo-w/05/0d/8b/28/hostaria-del-borgo.jpg
 
Toppen