Senaste nytt

Vilka länder är i-/u-land för dig?

Dr. Miles

Expert
Det finns olika denifition av i-land.
Vissa tycker att de som är med OECD länder tillhör i-land.

För mig länder som har rena allmänna toaletter är i-land. :)
Nya Zeeland och Australien tillhör definitivt i-land i den bemärkelsen.

Därmed deklarerar jag tyvärr att Sverige tillhör u-land... :eek:

Det finns andra kriterier också.
Länder som har otrevliga migrationskontrolanter är u-land.
Därför USA(jag har inte varit där dock, men jag har hört mycket från mina kollegor/vänner) och Storbritannien tillhör u-land, för mig. :p

OBS, det är ingen seriös diskussion om vilka är i-land pga GDP eller genomsnitt inkomst osv. Utan berätta gärna hur du bedömmer olika länder som i-/u-land.
 

agehall

Medlem
Jag tycker att länder som inte har lounge på flygplatsen utgör basen av U-länder! Sedan kan det finnas några fler därutöver, men inga jag kan komma på just nu.
 

Gnopps

Medlem
Jag brukar alltid hamna att kalla USA u-land när jag på deras flygplatser på grund av urusla väggkontakter (hade man bara roterat dem 90 grader hade ens sladdar inte alltid fallit ur) och ofta dåliga skyltning i terminalerna.
 
Min definition inbegriper bra och gratis allmänna toaletter och fritt dricksvatten på stan/restauranger etc. Australien fortsätter att kvala in som bra exempel.
 

P.E.

Medlem
För att ett land ska klassas som i-land i min skalle så behöver samtliga kriterier vara uppfyllda, är 2 av 3 uppfyllda är landet på väg åt rätt håll. Majoriteten av folket tala mer eller mindre bra engelska, man ska kunna dricka vattnet ur kranen, det ska finnas vettiga kommunikationer i de större städerna.

//P.E.
 
Toppen