Senaste nytt

Jobb i Dublin - Vilket flygbolag ska jag välja?

fleetheseen

Medlem
Hej på er!

Tänkte ta hjälp av er experter och se om ni kan ge mig lite råd i följande situation;

Antagligen kommer jag till hösten att flytta till Dublin p.g.a. jobb. Kommer resa en hel del i jobbet, uteslutande runtom i Europa men också en del till USA. Mer eller mindre samtliga resor med utgångspunkt från Dublin. Vad jag funderar på är om något flygbolag inom Star Alliance är extra bra representerade i just Dublin vad gäller utresor? Är det måhända SAS man ska hålla kvar vid? Eller ska man hoppa över till något annat inom Star Alliance? Eller kanske rentav någon helt annan allians?

Hoppas ni förstår vad jag menar.
 
Hvordan ser din rejsepolicy ud? Economy eller business?

Jeg ville overveje BA, men hvis det skal være Star Alliance er SAS måske ikke noget dumt valg, du får jo en del point hvis du skal via Skandinavien hver gang.
 

Magnus_K

Medlem
Hej!
Jag skulle nästan rekommendera dig att köra One World, 1h bort till London Heathrow sedan har du i stort sett direkt flighter till alla världens hörn.
Troligtvis lär du behöva köra någon mellanlandning i vilket fall som helst.

Magnus
 

Timotey

Medlem
Beror ju på hur du vill flyga. Är det direkt så är ju Aer Lingus "bäst". Kan du tänka dig och mellanlanda så är ju British Airways rätt smidigt då de har flera dagliga avgångar till London och andra städer i UK. Inte heller dumt att samla EB poäng om du kan tänka dig att mellanlanda innan din slutdestination. Inget hindrar dig från att skaffa fler kort.
 

fleetheseen

Medlem
Hvordan ser din rejsepolicy ud? Economy eller business?

Det är economy som gäller.

Beror ju på hur du vill flyga. Är det direkt så är ju Aer Lingus "bäst". Kan du tänka dig och mellanlanda så är ju British Airways rätt smidigt då de har flera dagliga avgångar till London och andra städer i UK. Inte heller dumt att samla EB poäng om du kan tänka dig att mellanlanda innan din slutdestination. Inget hindrar dig från att skaffa fler kort.

Har absolut inga problem med mellanlandningar så länge tiden räcker till vilket den nog oftast gör. Aer Lingus verkar vara bra men jag kan tänka mig att BA har ett helt annat urval vad gäller både antalet avgånger och destinationer?
 

fleetheseen

Medlem
Nu har ju Aer Lingus ett helt annat poängsystem som jag inte alls är van vid. Om man skulle jämföra deras guldstatus "gold circle elite" som kräver 8400 poäng med guldstatus hos SAS, hur mycket skiljer det? Är 8400 poäng med Aer Lingus att jämföra med 50 000 hos SAS? Förstår att frågan är svår, men om någon kan ge en indikation så vore det toppen :)
 

jsn

Medlem
Skulle inte routa via LHR vid europaflygningar, BMI LHR-DUB har iaf tidigare flugit från Terminal 1 på LHR, medan övriga flyg går från andra terminaler. Finns inte heller mycket att fördriva tiden med på terminal 1.
Beroende på vart du mestadels skall i Europa så blir det olika förslag på bolag och allianser, skall du till norden så är SAS ett bra alternativ, de flyger till både OSL, ARN och CPH, CPH 2ggr/dag större delen av året.
Skall du till central-europa så skulle jag titta på LH via FRA/MUC eller KL/AF via AMS/CDG.
Alternativt Air Lingus.
 

Nemo

Medlem
Hur länge har du tänkt stanna? Vilka statuskort har du idag? Hur kommer ditt resmönster se ut? Vad är viktigast för dig med ett statuskort? Lounge access? Dedikerat tfnnr? Garanterad platstillgång? Vilken resbudget har du?
Det finns olika fördelar med olika program, bara du kan veta vad som passar dig bäst. Fördelen med Aer Lingus är att det finns många direktflyg, men går dessa till dina destinationer? Det går också rätt snabbt att få loungeaccess. Aer Lingus är dock inte i en allians så om/när du flyttar blir det rätt värdelöst. BA har ett stort nätverk, både eget och i allians, men "nackdelen" är att du troligen behöver flyga via London, men BA kanske går till dina destinationer? SAS/LH ger längre omvägar, har du tid och ork så samlar du snabbt ihop poäng, men har du budgeten?
 
Toppen