Senaste nytt

Ont om tid vid byte (10 minuter)

Impendill

Medlem
Hej Alla!

Sitter i Taipei och väntar på att få checka in på Cathay Pacifics flight cx471 till Hongkong med byte till cx 653 vidare till Bangkok.

Fick nyss ett mail om att planet är 45 min försenat vilket innebär att vår bytestid krymper från 55 minuter till 10 minuter.

Jag har aldrig varit i denna situation tidigare så jag undrar hur man går tillväga?

Jag har inte bråttom med att nå min slutdestination Bangkok så det råder ingen panik.

Blir man ombokad till en senare flight?
Vi är 3 som reser i business. Får vi åka business om vi blir ombokade eller vad händer om det skulle vara fullt på den avgången tex?

Tacksam för hjälp:)
 

Holloman

Medlem
Om både flighterna är på samma biljett så är det bara att ta det lugnt och njuta av servicen. Det är Cathays problem att ordna ombokning och ta hand om er. Är det separata biljetter är det värre.
 

Impendill

Medlem
Hej!
Tack för svar!

De är på samma biljett:)
Kan man förvänta sig service utöver det vanliga då:)?
Hur går det till rent praktiskt?
Som sagt första gången för oss.
 

Holloman

Medlem
Jag har bara drabbats av det inom Europa och då har det bara handlat om att få åka med ett flyg någon timme senare (vanligen från CPH där det ju går en hel del flighter till Stockholm. Det finns många här som har mer erfarenhet av det och kan ge mer handfasta tips, men det vanliga är väl att man får gå till en transferdisk vid bytet eller prata med dem redan före första avgång om det är uppenbart att ni missar nästa flyg.
 

Jacob

Medlem
Kan man förvänta sig service utöver det vanliga då:)?
Hur går det till rent praktiskt?
Som sagt första gången för oss.
Om det nu inte skulle vara så att de håller planet eller ordnar med någon särskild transferservice (vilket inte låter sannolikt med så kort tid) så går ni till en av Cathay Pacifics transferdiskar (finns i både transitområde West och transitområdet East) och ber om hjälp där. De har särskilda diskar för business class med förhoppningsvis kortare kö.

Ni blir ombokade till nästa möjliga anslutning. Eftersom ni reser i business behövs väl inte måltidscheckar etc eftersom ni kan äta i loungen. Hotell är väl inte heller nödvändigt antar jag.

Kolla gärna upp i förväg möjliga anslutningar, många gånger blir allt mycket enklare när man själv vet vad man vill och vad som finns tillgängligt.
 

twiggs

Medlem
Eftersom ni reser i business behövs väl inte måltidscheckar etc eftersom ni kan äta i loungen.

De flesta bolag jag blivit försenad med har snarare varit frikostigare med vouchers för måltider och förfriskningar just för att jag rest i Business och haft status.

OT: När jag och en kollega skulle hemåt från FRA och planet blir försenat 3 timmar så får jag som är SEN, flyger C: 2 eller 3 dryckeskuponger á 10 € och 25 € som dinner (totalt 45-55 euro) och den kastlösa kollegan som flyger Y bara 1 dryckeskupong á 5 €. Detta oberoende att jag kunnat frossa i mat och dryck i flera lounge och skulle erbjudas ytterligare mat på planet på väg mot GOT.
 

henrik l

Medlem
Med tanke på tidsskillnaderna så verkar det som att du ska med första flighten. Jag har varit i ett liknade läge senare på dagen och då har man bokat om mig till en tidigare flight TPE-HKG. Nu kör väl även Cathay ganska frekvent på HKG-BKK, så ska ni inte vidare från BKK, så lär det inte bli några större problem.
 

Impendill

Medlem
Sitter i loungen nu och fick bokat om till avg 06:10 istället.
Dessvärre var det fullt på avgångarna från Hongkong tidigare än den vi bokat från början då vi får några timmar där i stället.
 

henrik l

Medlem
Edit: Har kollar läget lite mera. Nu är det 5:40 i TPE, det bör inte vara några problem att bli ombokad till CX 465 07.05, om ni är på flygplatsen. KVS visar gott om plats på flighten.

Edit II: Det löste sig som jag tänkte, var ni på plats så kom ni med 06.10. Det lär inte gå någon nöd på er på HKG, den loungen är vida bättre än den på TPE.
 
Last edited:
Toppen