Senaste nytt

Skicka hem produkter från Japan efter man bott där 1 år?

Har en fråga angående vad som gäller om man har bott och studerat i Japan i mer än ett år.
Får man skicka hem saker tullfritt då? T.ex Playstation 4 som kostar 2.000 i Japan mot 4 i Sverige.

Vad gäller, någon som är expert?

Jag misstänker att studieår inte gäller och att man måste varit permanent boende i ett år men lika bra att höra med expertisen för jag är då inte expert på området.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Många saker är tullfritt mellan Japan och EU men det som svider mest är inte tull, utan moms.
Du slipper inte momsen om man tar in saker från utanför EU, förutom dina ägodelar som du tar med dig när du reser (dock det finns max belopp).

Om du anlitar speditör som FedEx, UPS, TNT osv är det garanterat att få räkning av införselmoms, medan om du sänder per post kan det hända att Posten inte debiterar moms.
 

fcx

Medlem
Allt som ser begagnat ut brukar undslippa tullarnas vakna ögon, dvs använd aldrig originalförpackning...
 
Många saker är tullfritt mellan Japan och EU men det som svider mest är inte tull, utan moms.
Du slipper inte momsen om man tar in saker från utanför EU, förutom dina ägodelar som du tar med dig när du reser (dock det finns max belopp).

Det är ju där grå-zonen är. Om min kompis vill ta hem en PS4 som är begagnad och saknar orginalkartong.
Han kan ju säga att han haft den länge. Ska man verkligen betala tull och moms på nypris när det är en konsoll som är mer än 6 månader gammal?
 

Dr. Miles

Expert
Det är ju där grå-zonen är. Om min kompis vill ta hem en PS4 som är begagnad och saknar orginalkartong.
Han kan ju säga att han haft den länge. Ska man verkligen betala tull och moms på nypris när det är en konsoll som är mer än 6 månader gammal?
Egentligen spelar det mindre roll om det var 6 månader eller 3 dagar gammal så länge du inte kan uppvisa kvittot som stryker att du har köpt grejen inom EU. Däremot få tulltjänstmän som applicerar det bokstavligen (eller finns ingen personal vid tullen).

Det var stort problem på Frankfurt flygplats för många japanska affärsmän när tyska tullen applicerade detta bokstavligen och många fick betala tull och moms för sina ägodelar som laptop, kamera etc.
T o m japanska ambassaden i Tyskland varnade om detta och skickade officiell klagomål till Tyskland.
 
Egentligen spelar det mindre roll om det var 6 månader eller 3 dagar gammal så länge du inte kan uppvisa kvittot som stryker att du har köpt grejen inom EU. Däremot få tulltjänstmän som applicerar det bokstavligen (eller finns ingen personal vid tullen).

Det var stort problem på Frankfurt flygplats för många japanska affärsmän när tyska tullen applicerade detta bokstavligen och många fick betala tull och moms för sina ägodelar som laptop, kamera etc.
T o m japanska ambassaden i Tyskland varnade om detta och skickade officiell klagomål till Tyskland.

Man får väl dra ett par ordentliga repor i maskinen. :p
Nej, jag förstår vad du menar.

Känns som att det är lika bra att skippa detta och köpa själv istället när jag är i Japan nästa gång och ta den i handbagaget. Det är mycket enklare då det aldrig är tullpersonal på Arlanda.
 

erhel

Medlem
Det som är närmast tillhands att fundera på i detta fallet är det som benämns som flyttsakstullfrihet. Om man omfattas av reglerna för detta är man i huvudsak befriad från tull och moms vid införsel av flyttsaker.

Reglerna gäller för inflyttare och återvändare (det är olika kategorier beroende på en del olika omständigheter) och för båda grupperna gäller att man ska ha vistats minst ett år utomlands för arbete eller boende med familj. De saker som omfattas måste ha införskaffats mer än 6 månader innan importen.

Tyvärr gäller reglerna inte för studier då man anses ha kvar sin fasta bostad i Sverige vid utlandsstudier. Om din vän har studerat och arbetat kan reglerna gälla honom. Dock gäller detta endast när man återvänder, man kan alltså inte skicka saker innan man själv återvänder till Sverige.
 
Försök få tag på ett svenskt kvitto från någon som har PS4 och säg att det är inköpt i SE om tullen mot förmodan skulle kolla.
 
Toppen