Senaste nytt

Sökes: lång och intressant rutt till Auckland

Varifrån vill du börja din resa? CPH
Var är din destination? AKL
När vill/behöver du resa ut? 15 maj typ
När vill/behöver du komma hem?
Hur länge vill du vara borta? 4 nätter
Hur många personer som skall resa? 1 vuxen
I vilken kabinklass? I Economy class
Med vilka flygbolag vill du flyga med? gärna Cathay, Emirates, Air Newzeeland
Vad är din budget? ca 10 000 kr
Vad är det viktigaste för dig? lång och intressant flygning med många ben
Vill du stanna annanstans utöver destinationen? ---
 

fcx

Medlem
Hej Dreamliner787 och välkommen till Businessclass.se!

Med Air New Zealand går det att hitta spännande resor, exempelvis jorden runt. Bokar man open-jaw kan man komma till Wellington via Abu Dhabi och Melbourne. Sen kort resa på bästa sätt till Aukland. Hem åker man då via Los Angeles och London. Tyvärr ligger priserna rent allmänt till Oceanien närmare 15 000 än 10 000 SEK i economy med de lite bättre bolagen.
 

DrKlas

Medlem
En lång rutt är du garanterad om du ska från Köpenhamn till Auckland. Vad som är intressant för dig är dock lite svårare att veta med den information du ger. Är det till exempel flygplatser, flygbolag eller flygplanstyper som är viktigast? För med bara fyra nätter kommer ju större delen av resan att vara just resan till och från Nya Zealand och inte tiden där.

Mitt bästa tips är att använda ITA Matrix och se vilka alternativ du får fram.
 
Det jag menar med intressant är flygplats, flygplan och -bolag och gärna många stopp. Jag menar 4 nätter i Auckland
 
Last edited:

MartinH

Medlem
Nu bad du ju om "lång och intressant"... Denna rutt är lite meckig.
Air China har billig biljett, ARN till SYD med open jaw till LHR/FRA/MUC. Ca 6500 kr.
Lägg till SYD-AKL med LAN, ca 2500 kr.
Lägg till CPH-ARN och LHR-CPH, ca 1500 kr.
Kan alltså bli stopover i ARN, PEKx2, SYD och LHR :)
 

Dr. Miles

Expert
Många och långa flygningar ofta betyder mer flygskatter och bränsletillägg.

När Emirates hade kampanj från Stockholm, kunde man flyga t ex så här till Auckland.
Dock den tiden debiterade Emirates inte bränsletillägg, så egentliga merkostnader var flygskatter (+ stopoveravgift).
Idag debiterar de också bränsletillägg, vilket innebär att det blir avsevärt dyrare att göra så än förut.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Austrian erbjuder kombobiljettt till Auckland tillsammans med THAI och Air New Zealand.
De tillåter en fri stopover i varje riktning, så kan du ta stopover i Bangkok ock Tokyo.

1. CPH-OS-VIE-OS-TYO-OS/NZ-AKL
2. CPH-OS-VIE-OS-BKK-TG/OS-AKL

Lägsta baspriset LNNDK kostar ca 3.300 SEK exkl. skatter så om du har tur kanske hamnar det inom 10.000 SEK.

Men generellt tycker jag att 10.000 SEK som budget är för lite för Köpenhamn-Auckland t/r om du vill flyga roliga rutter med flera stopoever.
 
Precis som andra har nämnt är det ganska svårt att hitta något till Nya Zeeland för 10000 kr och det blir ju inte lättare med krav på stop-overs och specifika flygbolag så jag tror att Dreamliner787 (trådskaparen) blir tvungen att kompromissa. Om priset är det viktigaste rekommenderar jag följande från www.flygresor.se (om betalning sker med kort tillkommer 100-150 kr):

Cathay.jpg

Som framgår ovan utgår resan ifrån Göteborg (Dreamliner787 sa ju att han ville ha spännande stop-overs :) och Swebus till Landvetter är inte mycket dyrare än Öresundståget till Kastrup och dessutom mer pålitligt) istället för Köpenhamn och han får hitta ett billigt hostel i Hong Kong att övernatta i på hemresan.

Annars kan Dreamliner787 köpa separata biljetter. Från Singapore flyger han tur-och-retur till Auckland via Kuala Lumpur för under 5000 kr med Malaysia Airlines. Resan till och från Singapore kan han boka som en vanlig tur-och-returresa för sådär ca 5500 kr, men han kan även välja open-jaw på hemresan till t ex Dusseldorf, Berlin, Hamburg eller Milano istället för Köpenhamn och ta sista sträckan med Air Berlin, EasyJet eller SAS och möjligtvis spara några hundralappar.
 
Last edited:
Skärmavbild 2014-07-19 kl. 19.24.34.png

Det blir nog inte Down under denna gången, däremot blir det en rundresa i Asien

CPH - HKG - CPH med Cathay Pacific
HKG - SIN - HKG med United
HKG - BKK - HKG med Emirates
BKK- HAN - BKK med Qatar
 
Austrian erbjuder kombobiljettt till Auckland tillsammans med THAI och Air New Zealand.
De tillåter en fri stopover i varje riktning, så kan du ta stopover i Bangkok ock Tokyo.

Lägsta baspriset LNNDK kostar ca 3.300 SEK exkl. skatter så om du har tur kanske hamnar det inom 10.000 SEK.
Var hittar man den eller har den expirerat? Har kollat både på Austrian Airlines, Thai Airways och Air New Zealands hemsidor, men hittar den ej.
 
Toppen