Senaste nytt

Tyfon över centrala Filippinerna, vad händer om jag blir fast?

Impendill

Medlem
Hej

Befinner mig i skrivandets stund på ön Malapascua ca 4 timmar norr om Cebu. Det har dragit in en tyfon här och blåser och regnar som bara den. Vi ska inte flyga från Cebu förrän den 18:e på eftermiddagen men just nu går inga båtar varken till eller från ön.

Vår resrutt hem ser ut enligt följande:
Cebu-Manilla air asia 18/7
Manilla-taipei cebu pacific18/7
Taipei-hong kong- Bangkok cathay pacific 19/7
Bangkok-Istanbul-Göteborg 21/7

Ponera att ovädret håller i sig och vi inte kommer härifrån ön som vi ska på fredag morgon och därmed missar flighten från cebu. Vad har vi för alternativ?

Finns det möjlighet att få ersättning på något vis?
Air asia flighten är betald med mastercard likaså cebu, resten är med amex.
Jag har en stor reseförsäkring i min hemförsäkring men är osäker på om en sådan händelse som denna inkluderas i den.

Tacksam för svar
 

agehall

Medlem
Jag vet inte om du har någon försäkring som täcker försening av allmänna transportmedel och om de även gäller när förseningen är väderrelaterad, men det är det jag skulle gå sätta hoppet till.

Om jag tolkar dig rätt, så är det dessutom tre olika biljetter involverade?
 

Impendill

Medlem
Hej Agehall
Jag är också osäker på det! Hade min försäkring hos salusansvar men de har flyttat över den till Folksam så jag är inte helt uppdaterad.

Flyger med air asia, cebu pacific, cathay och sedan turkish.

Tyfonen har precis dragit in och enligt de uppgifter jag har från filippinska väderinstitutet så ska den dra vidare västerut och lämna Luzon torsdag morgon. Får hoppas att det funkar att ta sig härifrån på fredag.

Det går rätt grov sjö till och med så att jag som är sjöman drar mig för en båttur:)
Men det är inget överdrivet allvarligt öväder om du frågar mig.
 

RobRoy

Medlem
Jag reser till Fillipinerna rätt ofta och har varit på Malapascua och dykt ett antal gånger. Min erfarenhet är att det inte kommer att vara några problem att lämna ön på Fredag. Jag har själv lyckats ta mig tillbaks trots riktigt grov sjö vid två tillfällen. I detta fall kommer vindarna snart att vända riktning och sedan avta allt eftersom ögat rör sig nord väst. En bra sida för att hålla koll på vädret i denna region är hong kong observatory Tropical cyclone track information - GIS version
 

henrik l

Medlem
Precis som #Rob Roy säger, den kommer att var puts väck på fredag. Hong Kong observatoriet har stenkoll på dem så följer du den sidan kan du räkna ned till den tidpunkt de kommer att försvinna. Var själv i Macau när en Tyfon drog förbi, det väl knappa 24 h så var allt förbi. Du lär inte ha några problem med Rammasun, frågan är om det kommer en till nu när det är tyfonsäsong:D
 
K

KavlingeDude

Guest
Väder = force majeur = 0 ersättning med std försäkring.
 
Toppen