Senaste nytt

Frågor kring topbonus och British Airways

iRobert

Medlem
Vänner,

Är sällan ute och velar med andra än *A, där jag har guldkort, så jag vänder mig till expertisen i hopp om svar.

Vintersemestern kommer med största sannolikhet ta oss till Thailand i/nästa år, och eftersom kostnad är högprio för part av sällskapet lär det bli ekonomi som gäller, och här är BA flera tusenlappar billigare än LH och andra *A-bolag. Alrighty then, låt gå, att få med tjejen känns viktigare än mycket poäng. I detta fall.

Har på statusmatch.com sett att man kan få en Gold challenge från AirBerlin och topbonus om man matchar mot sitt EB Gold; guldkort gällandes i fyra månader delas ut, och får behållas 12 månader om man når 17k miles på dessa fyra månader.

Vilka fördelar skulle man ha nytta av som topbonus guld, flygandes med BA? Alla? Prio? Mer baggage? Skulle detta 'temporära' guldkort ge mig loungeåtkomst även hos BA? I så fall vilka lounger? (LHR, BKK, SIN av intresse.) Är som synes inte alls bekant med ow's silver, guld, emerald, sapphire osv statusar och vad de mostvarar hos varann. Känns rätt krångligt vid första anblicken.

Vad jag däremot lyckats läsa mig till är att intjäning low eco hos BA -> topbonus ger 25%, vilket i mitt fall skulle innebära 3750 poäng för 15000 miles. Känns ju sådär. Måste jag kreditera till topbonus gör att kunna dra nytta av mitt temporära guldkort, eller gör jag bättre i att kreditera till BA's program och bara vifta med guldet vid behov (om något sådant skickas ut, vill säga - kanske får jag ha kvar mitt gamla röda)?

Svar, tips, tankar och kommentarer mottages tacksamt! Och nej, 15k miles med total träsmak i röva är inget jag ser fram emot. Men "ändamålen helgar medlen", eller vad dom nu säger.. Hoppas det stämmer.
 

gdaily

Medlem
airberlin: topbonus Gold®
oneworld tier status: sapphire

topbonus Gold

As a member of topbonus, airberlin's frequent flyer programme, you earn topbonus miles towards your tier status every time you travel on an eligible oneworld® flight.

You are entitled to the following oneworld benefits:

Priority Business Class check-in
Preferred Boarding
Preferred Seating (where offered)
Priority standby and waitlisting (where offered)
Access to Business Class and Frequent Flyer lounges (with one guest), regardless of the class of service flown that day.
 

gdaily

Medlem
Du borde också få fasttrack i London by the way. Och när du besöker Londonloungen (Galleries South i Terminal 5) så finns det stor chans att du överger Star Alliance.

Hur du ska få nytta av poängen får andra svara på - som vanligt är det jättesvårt att ha guldstatusen på boardingpasset men intjäningen till ett annat kort.

Här hittar du all information om lounger och andra förmåner
Home - oneworld
 

Homer

Medlem
Om det bara blir sporadiskt samlande av små mängder poäng kan det vara värt att notera att
Your award miles remain valid for 36 months, expiring at the end of the quarter in which they were collected
Collect miles - airberlin.com
Topbonus har heller inget hushållskonto.
Man kan få ytterligare 5.000 Avioser per person genom att skaffa BA Visa
 

nota bene

Medlem
Generellt är det ju ingen höjdare att kreditera ba low economy till topbonus, du får mer poäng/avios att kreditera ba.

Å andra sidan om du ämnar fullfölja utmaningen så kreditera till topbonus, och du är 20% där...
 

Senator

Moderator
Man skall inte vara otrogen, Loungen är inte alltid grönare på andra flygplatser
Signaturen
En som blivit bränd

Tycker det är väldigt trist 011430121 att du har blivit irländare när det gäller BA (Murphy's Law). Det verkar som allt bara går fel för dig gällande BA... Trist!!

Själv har sembl och jag enbart bra upplevelser med BA och OneWorld, eller det vill säga: när det har blivit lite snett har "service recovery" varit snabb och bra. Som nu i helgen; finns inga argument utöver behovet av en flexibel biljett som skulle få mig att åka SAS Plus över BA Club Europe till London. Nu är inte SAS Plus en affärsklassprodukt, men prissättning till London är affärsklassmässig. Ganska sent (bokat några dagar innan) tog jag mig i CE för 4 500kr medan SAS Go var 5 000kr. Så trist att du har hamnat i Murphyism i ditt fall!

PS!. Härlig, om en kort visit i Galleries First med lite skumpa igår :)
 

iRobert

Medlem
Tack för svaren! Tar och kör sagda statusmatch för att få loungeaccess mm, men krediterar sedan till BAEC ( David meddelade att man kan ta sig från GOT till LHR för 4500 avios.) Baserat på resmönster senaste åren kommer jag ändå inte nå 17k miles med AirBerlin.
 
Toppen