Senaste nytt

Bokade som Y flög som T med Swiss

Hejsan allesammans!

Är väldigt ny på forumet så jag vänder mig till er varenda gång jag stöter på patrull med någonting. Här är min fråga...

Flög med Swiss för en vecka sedan till gGeneve från Arlanda, direkt på vägen ner och via Zurich på hemresan. På mina boardingkort som jag har sparade i min telefon så står det klart och tydligt Booking Class: Y, men nu när poängen kommit in på mitt Eurobonuskonto så har alla 3 flighter ändrats till T, dvs 25% istället för 100% av miles.

Ska det gå till på det här sättet eller kan jag vända mig någonstans och klaga?

Tack återigen för ett grymt forum!

MVH
 

agehall

Medlem
Då visar din app och dina boardingkort fel. Du har garanterat inte flugit i bokningsklass Y. En sådan biljett kostar minst 7500:-.
 
Alright, lite konstigt dock när boardingkorten som kommer från Swiss själva säger Y. Antar att det blir fel lite då och då...
 

Pho

Medlem
Det är oftast den klass du reser i, som visas på boarding kort Y=ekonomi, C=business.
Y i detta fall har inget med vilken bokningsklass du har och vad du kommer att tjäna till bonusprogram.
 

AABack2ARN

Medlem
Swiss skriver väl ut kabinklass med ett stort Y eller C på pappersvarianten. Och ibland står det riktig bokningsklass men ofta har jag förmig att det står Y/C även där. Men det kan ha att göra med om det är codeshare eller inte.
 
Swiss skriver normalt serviceklasse, dvs. Economy (Y), Business (C) eller First (F) på boardingkortet. Bookingklassen står på din e-ticket som du har fået på email og er sjældent den samme som serviceklassen.
 
Toppen