Senaste nytt

Fel konverteringskurs på boende betalt med Euro?

AABack2ARN

Medlem
Bodde på Marriott i ett Euroland för ett tag sedan och noterade att de verkar vänt på valutakursen mellan USD och EUR. Man får poäng per dollar i Marriott Rewards. Har man betalat i annan valuta konverteras kursen till USD.

1EUR = 1.3 USD så en rate om 100EUR borde generera poäng för motsvarande 130USD.

I stället blev det tvärt om, cirka 75USD x 10 poäng/dollar + bonus.

Någon annan som haft samma problem?
 

David

Medlem
Har inte bott på Marriott i ett Euroland på evigheter men efter nästa vistelse som sker senare i sommar skall jag hålla ögonen öppna efter detta fenomen.
 
Det kan ikke være en rate hvor der er en stor del skatter og afgifter inkluderet? Det er jeg selv blevet overrasket af. (Dog ikke lige på Marriott)
 

Alx

Medlem
Jag tror likt Christian R att det kan handla om skatter snarare än felaktig konverteringskurs. Hilton ger exempelvis inte poäng för skatterna. Åtminstonde inte i USA. Antar att Marriott har något liknande upplägg.
 

Alx

Medlem
Det netop det jeg tænkte på Alx :) Jeg mener også ClubCarlson har samme procedurer (Ellers er jeg blevet snydt...)

Just ja, ClubCarlson är ett bra exempel! De drar också av skatterna i beräkningen av poängintjäning.

Men det skadar ju inte om AABack2ARN hör av sig till Marriott och kontrollerar att det blivit helt rätt. Det låter rätt mycket att skatterna skulle utgöra 55USD av 130USD.
 

AABack2ARN

Medlem
Har fått svar från kundtjänst att jag skall skicka in fakturan. Momsen var 12% så det motsvarar inte felet.

På Marriott tar de normalt den rate man har och konverterar. Ingår moms i raten (som det gör på vissa hotell i England men inte alla) får man oftast (alltid?) poäng för momsen, men om momsen läggs till i efterhand så får man inte poäng för momsen. Även så i Danmark och Tyskland.

Vad som gör mig förbryllad är att antalet erhållna poäng samstämmer väldigt mycket med att man vänt upp och ner på valutakonverteringen...
 

AABack2ARN

Medlem
Update: Fick idag svar från Marriott och de har korrigerat poängen. Mycket snabb och effektiv service :)

Däremot ingen förklaring om vad som gått fel eller exakt vilken rate man räknar på (med eller utan skatt) eller vilken konverteringskurs som nyttjas.

Hursomhaver fick poängen och jag är nöjd. Har en ny övernattning i Spanien inom kort och får se om det är samma problem där.
 

David

Medlem
Lite OT men ändå inte.

Bodde på CY i Stockholm tors-fre och redan i morse fanns poängen inne. Snabbt jobbat!

Dock anser jag att det är för lite poäng krediterat. Borde haft nästan 50% fler baspoäng baserat på dagens växlingskurs SEK-USD än vad jag fick. Dvs stor felmarginal även på belopp utan moms. Det var bara room rate på notan, annars hade det kunnat vara diffen då CY bara ger poäng (officiellt iaf) för rummets pris.

Har ringt hotellet för att kolla vad de kör för växlingskurs och den de uppgav var lägre än xe.com och mycket mycket lägre än den kurs som automatiskt använts. Vilket då skulle slagit åt andra hållet. Pratade med FOM och hon skulle återkomma på måndag när de hade haft möjlighet att kolla.

Fick även fel, men då helt galet fel, på Marriott i London. 355 base points för en nota på 171 pund. De jobbar på det dem med.
 
Toppen