Senaste nytt

Israel och Turkiet på samma pass

fcx

Medlem
Hej!

Åker till Turkiet lite nu och då och har en del stämplar i passet därifrån, och nu ser det ut att vara Israel på gång under hösten. Har de två länderna problem med varandras stämplar i passet?
 
Tyrkiet og Israel bør ikke være et problem, oftest er det også den anden vej der kan give problemer.

Besøgte Israel sommeren 2011, med mit helt nye pas, og spurgte specifikt efter et stempel. 2013 gik turen til Dubai... Jeg valgte præventivt at få et nyt pas før den rejse.

Som jeg har forstået det er det primært de mest religiøse arabiske lande der har problemer med folk der har været i Israel, det er ikke mit indtryk at der er samme mulighed for at få problemer ved at besøge Israel.

Som altid med Israel er der jo deres "Profiling", så opførsel, udseende og evt. nationalitet kan medføre ekstra check.
 

Palazzi

Medlem
Jag vet inte hur det är med Turkiet o Israel - deras relationer har ju varit bättre än mellan vissa andra länder, men tyvärr har det på senare år blivit "frostigare".

Jag åkte från Egypten till Jordanien via Israel....mindre lyckat :p
 

Agö

Medlem
Turkiet känns helt riskfritt i det här sammanhanget. Du bör väl dock kanske hålla koll på detta med tanke på utvecklingen i Israel, det är ju inte omöjligt att de diplomatiska förbindelserna blir sämre.
 

MarSecLtd

Medlem
Senast jag besökte Israel (mars 2014) råkade jag välja passet som har stämplar ifrån Turkiet. Det var inga problem då.
 

taxvalp

Medlem
Var i Israel för ett år sedan med turkisk stämpel, inga problem. Vid inresa fick jag stämpel n på ett löst papper så passet bär inga spår av Israelbesöket.
 

Nemo

Medlem
Tyrkiet og Israel bør ikke være et problem, oftest er det også den anden vej der kan give problemer.
Besøgte Israel sommeren 2011, med mit helt nye pas, og spurgte specifikt efter et stempel. 2013 gik turen til Dubai... Jeg valgte præventivt at få et nyt pas før den rejse.
Som jeg har forstået det er det primært de mest religiøse arabiske lande der har problemer med folk der har været i Israel, det er ikke mit indtryk at der er samme mulighed for at få problemer ved at besøge Israel.
Som altid med Israel er der jo deres "Profiling", så opførsel, udseende og evt. nationalitet kan medføre ekstra check.
Det är som sagt när du åker till vissa muslimska länder som du måste ha ett "Israel-fritt" pass. Exempelvis Iran, Libanon, Saudiarabien. Läs mer på aktuellt land Sweden Abroad | SwedenAbroad. Med ett intyg från din arbetsgivare kan du skaffa dubbla (eller ännu fler) pass.
 
Præcis Nemo :)

Jeg tror dog ikke min rejsesituation berettiger til mere end et pas, selvom det til tider ville gøre nogle ting nemmere.

Nu spurgte jeg specifikt efter et stempel i passet, I andre der har været i Israel, har i fået stempler i passet?
 

Henry

Medlem
Præcis Nemo :)

Jeg tror dog ikke min rejsesituation berettiger til mere end et pas, selvom det til tider ville gøre nogle ting nemmere.

Nu spurgte jeg specifikt efter et stempel i passet, I andre der har været i Israel, har i fået stempler i passet?

Lite offtopic, men när jag var i Israel 2010 så fick jag stämpel i passet. Vet inte när de började med den nya varianten med papper.
 
Toppen