Senaste nytt

Tips på resmål för familj - sol, bad och barnvänligt

Min mor fyller 60 nästa år så hade tänkt att ordna en resa för mina föräldrar, bror och syster sen såklart min familj med. Vet dock inte riktigt var. Sol och bad och barn vänligt måste det vara. Det kommer vara 6 vuxna och 2 barn (5 och 2). Har tänkt mig 2 veckor och min första ide var någonstans i Asien (Bali?) men sen kom min syster med Mexico (eller Caribien?) och sen blev det Hawaii och Australien så vet ej var. Så tänkte att här måste finnas massa med tips att hämta! Alla förslag uppskatta helt klart! Även stort plus om man kan få det med en bra deal i business så klar ;) Tänkt att resa antingen v7 och v8 (alltså undersport lovet eller sista veckan mars och första veckan i april.

Så vad har ni gjort när ni har rest med hela maffian??
 

Magnus_K

Medlem
ChristianS,
Varför inte köra Dubai och sedan ta en avstickare till Maldiverna några dagar?
Mindre jetlag och är ett bra resmål i mars/april.
Låter som ni blir ca 6-8 pers eller liknande och då tar ni en stor lägenhet så blir det value for money också.
Dessutom finns mycket aktiviteter för barn och övrig familj på orten.
 

Palazzi

Medlem
Jag hade inte åkt längre än till Maderia med "hela maffian". Man behöver inte ta vanlig charter, för det finns mycket trevligare alternativ på ön.

Temperaturen är perfekt i Marsskiftet, maten är bra, naturen storslagen, poolerna perfekta för barn, priserna låga etc. Ett resemål som glömdes bort av svensken, men som verkar vara påväg tillbaka.

Finns knappast en ort som har fler femstjärniga hotell än Funchal. Helt makalösa utsikter är det också, och priserna för dubbelrum håller sig runt 1.000kr.

Austrian Airlines i ekonomiklass, med tillköpt mat (den bästa i klassen) får du för 3.500kr T/R.

Det ska ju påpekas att denna typ av resmål attraherar mig mer än Karibien o Asien, så är högst partisk.

Skärmavbild 2014-07-10 kl. 17.57.33.png
3212259359_90e06a0745_b.jpg
Funchal_(_Portugal_)05.jpg
 

Magnus_K

Medlem
Ser nice ut!
Bra rekommendation.
Kommer ihåg att vi körde Ibiza när päronen fyllde 60år.
Förstå mig rätt nu :) vi körde liksom inte San Antonio utan dom fina delarna av Ibiza med grymma villor vid havet typ.
Man vill ju hålla sig så långt bort från San Antonio & pub-britter som möjligt :)
 

Palazzi

Medlem
Ser nice ut!
Bra rekommendation.
Kommer ihåg att vi körde Ibiza när päronen fyllde 60år.
Förstå mig rätt nu :) vi körde liksom inte San Antonio utan dom fina delarna av Ibiza med grymma villor vid havet typ.
Man vill ju hålla sig så långt bort från San Antonio & pub-britter som möjligt :)

Finns absolut fina delar på Ibiza. Har några vänner som är där och semestrar nu - de är britter, men också journalister på Vogue :)

Madeira är den ända platsen i närområdet där temperaturen tillåter varma bad i Mars, frånsett Kanarieöarna. Det finns fina delar även där, men känns lite väl exploaterat av oss nordeuropeer - lite segt att semestra på samma ställa som grannen.

Dubai kan jag inte rekommendera som semesterdestination, men väl för att häpna i ett par dagar. Det är storslaget, men alltför begränsat. Dåliga badmöjligheter, saknar egen kultur, och alkoholförbudet..

Egypten tycker jag är h*****t på jorden, även om det är varmt i Mars.

Agadir i Marocko erbjuder säkert bra bad, men det är nästan bara en lång strand.

Jag hade tänkt rekommendera Beirut med Air Serbia i C-klass. Prisvärt och beachen inne i staden.
Tyvärr verkar värmen komma långt senare än jag trott.

Australien o Nya Zeeland är ju fantastiskt - men vet inte om det motiverar den enorma flygtiden. Billigt blir det knappast, och kanske måste ni då åka Ekonomiklass (ve o fasa) i 24h.

Karibien o Florida finns ju alltid som alternativ, men likt ovanstående är det dyrare o mer tidskrävande..

Lycka till! :)
 

Magnus_K

Medlem
Nja :)
Instämmer inte helt i ditt statement här:
Dubai kan jag inte rekommendera som semesterdestination, men väl för att häpna i ett par dagar. Det är storslaget, men alltför begränsat. Dåliga badmöjligheter, saknar egen kultur, och alkoholförbudet..

Men visst syftar man bor på hotell med private beach och möjlighet att dricka drinkar.
Alla resturanger ligger ju på hotell så där serverar dom alltid alkohol.

Ber om ursäkt för pub-britter men syftar mer på dom som är högljudda och skrikiga, det är det jag avskyr.
Men Vogue är inte kända för att klassas in under den kategorin :)
 

Palazzi

Medlem
Nja :)
Instämmer inte helt i ditt statement här:
Dubai kan jag inte rekommendera som semesterdestination, men väl för att häpna i ett par dagar. Det är storslaget, men alltför begränsat. Dåliga badmöjligheter, saknar egen kultur, och alkoholförbudet..

Men visst syftar man bor på hotell med private beach och möjlighet att dricka drinkar.
Alla resturanger ligger ju på hotell så där serverar dom alltid alkohol.

Ber om ursäkt för pub-britter men syftar mer på dom som är högljudda och skrikiga, det är det jag avskyr.
Men Vogue är inte kända för att klassas in under den kategorin :)

Nej, det är ju många som gillar Dubai.
Jag menar inte att man inte KAN dricka eller bada, men det sker bara i ordnade former. Inte lika lätt att bara ta en "lov på stan" och titta efter en trevlig liten restaurang. Det är dels en kulturell olikhet (som till viss del också upplevs i Syd-/Nordostasien) och sedan är det ju den restrektiva alkoholpolitiken (som iofs är mildare i Emiraten).

Skräniga britter finns det gott om.. Man ska ju inte generalisera, men visst finns det anledning till att de inte har en sådan god renomé på alla orter. Sedan sköter sig säkert merparten, som mina vänner, exemplariskt (med våra mått mätt).

Hoppas du får fler tips! :)
 

Kricka

Medlem
Palazzi. Jag har varit ett 10-tal gånger på Madeira sedan mitten av 80-taket men jag upplever det
som om de har fått ett något sämre (svalare) klimat sen millenieskiftet. Håller dock med om att det
är en fantastisk ö med med många trevliga hotell och god mat. Infrastrukturen har utvecklats enormt
med mycket EU-pengar till vägar etc. Varje gång man varit där så frågar folk här hemma om flygplatsen,
vilket ofta är det enda man vet om Madeira..
 
Tack för tipsen!

Dubai och Maldiverna åker jag till med min familj innan jul. Bränna lite HH poäng och testa Conrad på Maldiverna 1 vecka :)

Maderia har vi varit på när man själv var liten. Men det kan man faktiskt kolla upp igen.

Måste säga att man glömmer allt fint och bra som finns nära en. Man tittar alltid långt bort. Skyller på jobbet då jag reser på Asia/Pacific så man är skadad gissar jag.
 

Nemo

Medlem
Jag kan bara instämma i Palazzis rekommendation. Madeira har byggt hundratals tunnlar och 200 km motorväg, till en kostnad av 20 miljarder kronor. Det gör att det är lätt att åka över ön och göra många olika aktiviteter.
Bad: Om inte hotellpoolen räcker till ta dig till Lidobadet utanför Funchal, eller åk tvärs över ön till Porto Moniz och bada i naturliga havsbassängen / Lavapool. På vägen kan du plocka lagerblad och eucalyptus i skogen för att ta med hem. Eller ta färjan eller flyget över till sandön Porto Santo (PXO), helst en solig och varm dag.
Vandringar: Finns hur mycket som helst, särskilt levadavandringar, eller ta dig till toppen av Pico Ruivo, antingen till fots eller bil, finns bilväg nästan upp på toppen. Kombinera gärna bilturen med att gå in i vulkanen i Sao Vicente.
Mat: Gott om restauranger, gärna fisk och skaldjur. Säljs torkad fisk i mataffärerna, liknar torrfisken i Norge, båda länder älskar maträtten Bacalao. Gå på madeiravinprovning, oftast gratis, finns (sockerrörs)romprovning i Calheta (ta med hörselproppar!) april-maj.
Cykling, dykning, klättring, valskådning, simma med delfiner, finns mycket att aktivera sig med. Madeira har haft turism i 500 år, dvs välutvecklat med turismföretag som ordnar det mesta, om man inte vill fixa själv.

Flygbolaget till Porto Santo är Aero Vip - Air Transport Services & Aerial Work Operations - Home
Edit: Aero Vip finns inte ens med i Flyg - BusinessClass.se, var först med att recensera deras Dornier Do 228 eller Piper Pa 31 Chieftain.
 
Last edited:
Toppen