Senaste nytt

Hong Kong – London på 6 flighter, semi-live

henrik l

Medlem
Känner att jag inte har bidragit så mycket till forumet denna sommar. Hade tänkt att jag skulle gjort en semi-live rapport från årets sommarresa på 16 ben och som hittills innehållit 2 ben med Cathay F och ett ben i SQ Suites, samt ett besök i TPR. Men arbetsrelaterade saker, en scooterutflykt på den Vietnamesiska landsbygden, samt att försöka hitta tillbaka in i Ho Chi Minh City på scooter, trots en tappad GPS har kommit emellan. Men nu när jag på väg tillbaka, så jag tänker köra en semi-live rapport på mina resa HKG-LHR som innehåller 6 ben och det blir förhoppningsvis lite sommarläsning. Jag kan ju också skicka med en utmaning. Är det någon som kan gissa routing, bolag och klass? Finns nog en del info i mina inlägg. Nu åker vi.

Lämnade Marriott Courtyard i Hong runt strax efter 12. Tog för ovanlighetens skull bussen som går 15 m från hotellentrén. Resan tar ca 35 min och är ett smidigt alternativ till Airport Express. Jag tror dessutom att jag och @Not Ryan var i HK samtidigt. Tyvärr kunde jag inte föreslå en inofficiell HK-träff, eftersom jag hade yrkesmässiga förpliktelser igår kväll. Första benet på min resa är HKG-BKK, med Thai, vilket innebär incheckning från terminal 2. Har inte rest från T 2 förut, men det var en lite märklig upplevelse. Man checkar in i en annan terminal, går igenom immigration och security, för att sedan transportera sig med tåget till terminal 1. Finns säkert någon logik i detta. Troligen för att avlasta T 1 på något sätt.

Hade inte så mycket tid att spendera i Thais lounge. Har varit där förut och det är en trevligt och luftig lounge med ett hyfsat utbud för att vara en ”utpostlounge”.

IMG_2414.jpg
IMG_2415.jpg
IMG_2416.jpg [
ATTACH=CONFIG]26452[/ATTACH]

Boarding skedde från gate 35, vilket innebar att det inte var någon längre sträcka mellan lounge och gate. Som vanligt fanns en dedikerad kö för business och statuspassagerare, så det var bara gå direkt till planet. Väl ombord fick jag en varm handduk, tidningar och ett glas Piper Heidsieck Brut Champagne. Efter som jag boardade i god till hanns det med två glas. Innan take off delades även menyerna ut. Eftersom planet inkommit från Seoul fanns även menyn för den sträckan med. Jag kollade upp om jag kunde få de kryddstarka marinerade räkorna, men de fanns inte kvar. Så det blev fläskfilén, eftersom den på sammanskriven med en annan rätt. Hur som helst smakade det bra och det hela sköljdes ned med Sauvignon blanc.

IMG_2422.jpg
IMG_2425.jpg
IMG_2427.jpg
IMG_2429.jpg
IMG_2430.jpg
IMG_2433.jpg

Kabinen var av den äldre typen med ”angled lie flat” stolar. Dom är riktigt bra på dags flygningar, men ska man sova i dem brukar man vakna i fotändan. Fanns även ett IFE-system, men eftersom jag inte hittade ”Top Gear”, så var det inget att ha. I övrigt levererade Thai en stabil flight utan några toppar eller dalar. En intressant detalj var att det satt med en buddhistmunk i C. Vi hamnade även på bussgate, så då fick han sitta i passagerarsätet.

IMG_2418.jpg
IMG_2419.jpg
IMG_2421.jpg
IMG_2440.jpg

Nu blir det i Thais Royal lounge några timmar på BKK. Passade på att få lite massage som nästan varade i en halvtimme. Var nog behövligt, eftersom jag kommer att befinna mig mer transfer de närmaste 30 timmarna än i luften. Loungen är helt ok, men i min smak har den svårt att mäta sig med Galleires.

Så nu är det dags för nästa flight, var går den måntro:D
 

Attachments

  • IMG_2417.jpg
    IMG_2417.jpg
    481,5 KB · Visningar: 915

henrik l

Medlem
Efter ca 3 timmars lay over i BKK var det dags att borda flighten till Mumbai. Avgången skedde från gate C 7 nästan längst ut i C-piren, men det var ändå behagligt nära loungen. Återigen var det en B 777-200 som skulle står för transporten, med samma konfiguration som mellan HKG-BKK, så därför blir det inga bilder från kabinen. Samma procedur som förra gången, anlände till min plats 14 K och det dröjde inte länge förrän jag hade fått den varma handduken och ett glas champagne. Men eftersom jag är kastlös i *A var det inget tilltal med namn. Det lysande undantaget stod Lufthansa för när jag flög C FCO-FRA på utvägen. Jag hade en lifemilesbokning, men på LH’s manage my booking hade jag lagt in mitt M&M-nummer visserligen statuslös men med titlarna, kunde inte motstå det. Mycket riktig, LH förnekade sig inte, det var tilltal med herr professor henrik l på tyska. Men eftersom jag pratar tyska så väntar jag spänt på den dagen dom kommer att tilltala mig med herr doktor professor henrik l:D Fåfängt, visst, men ganska kul:D

Åter till Thai’s flight. På menyn märktes det att det var en lite längre flygning, ca 3,5 – 4 h, eftersom det var ett lite rikare utbud. Som vanligt när jag flyger i den här delen av världen sommartid går jag stenhårt på seafood och vitt vin. Fläskköttet på föregående flight var undantaget som bekräftar regeln. En plumpen i protokollet var att man glömde ge mig dessert när te och kaffe serverades. Jag anmärkte leende på detta och undrade lite försynt om jag inte varit tillräckligt snäll för att få dessert:D Vet inte om humorn uppfattades, men efter en radda ursäkter kom min dessert snabbt som ögat. När detta skrivs kan jag även konstatera att personalen har varit lite osynligt under 10 minuter. Beläggningen i C-kabinen är nog uppåt 75% och då brukar dom kunna slå en lov lite oftare. Men nu fångade jag i alla en som kunde toppa upp med lite mera Chardonnay.

IMG_2457.jpg

IMG_2445.jpg

IMG_2447.jpg

IMG_2449.jpg

Nästa intressanta fundering är vad immigration i Mumbai kommer att säga. Inte när jag ska in i landet, men väl när jag ska ut. Senast konstaterade mannen i immigration, med ett leende, att jag bara hade varit en dag i Indien och jag borde stannat längre. Jag lovade att jag skulle göra det vid ett senare tillfälle. Nu har jag ett dubbel entry visa. Ser man till det rent tekniskt ska det vara korrekt. Jag ska hämta ut mitt bagage och checka in igen. När jag sökte visa tänkte insåg att det troligen skulle bli för mycket strul i viseringsprocessen med ett single entry och ett transitvisa.

Summa summarum, Thai levererar återigen en stabil produkt utan dom där riktiga topparna som bl a utmärker Cathay. Kan även konstatera att det går att få riktigt hyfsade priser med Thai från Indien på J-klass biljetter som räknas som 200% mot M&M.

Att ta sig in i Indien var inga större problem. 2 personer före i kön. Fråga ett var om detta var mitt andra besök? Ja. Sedan skulle dom ha ett telefonnummer på ”landing card”. Verkade vara viktigare att det stod ett nummer där, än att det fungerade. När jag kom till bagagebandet var redan min priotaggade väska där. Problemet var dock att jag kom ca 5 h före nästa flyg skulle avgå, så vid aktuell incheckningsdisk satt Singapore Airlines och dom skulle stänga 23.30. Så det blev att fördriva tiden landside. Vid incheckningen av bagaget gick tyvärr bara att skicka det två ben, i stället för tre. Vi får väl se vad det innebär, har 5 timmars transfer på platsen ifråga.

När jag formellt skulle ut från Indien var problemet att tjänstemannen vid ankomst hade bankat en stämpel rakt över sista giltighetsdatum på visat. Fick frågan hur länge det var giltigt, det enda jag hade koll på var att jag hade flera månaders marginal. Efter lite knappade kom han fram till att det var den 26:e november. God marginal med andra ord.

Så har jag då landat i den stora loungen i den nya terminalen Mumbai. När jag var här för drygt en och en halv vecka sedan, så fick jag reda att detta tydligen var en temporär lösning. Men den är i alla fall ett lyft i jämförelse med Air Indias lounge för internationella avgångar som jag besökte i fjol. Matutbudet är riktigt hyfsat och föra gången jag var här serverades även indiskt rödvin. Det var drickbart, men jag fick höra av en amerikan att så hade inte varit fallet tidigare. Så den här gången var det dags att testa indisk Chardonnay. Tja, det är väl en bit kvar:p Men, men, trots allt är detta inte en lounge man ser fram emot att spendera 4-5 timmar i, 2-3 timmar flyger snart iväg. Den stora frågan nu är vilken tidszon jag ska anpassa mig till.

IMG_2459.jpg

IMG_2460.jpg

IMG_2461.jpg
 

Fredrik

Medlem
Det låter spännande med indiskt vin men efter ditt omdöme tror jag att jag passar om jag någon gång passerar förbi Indien.
 

henrik l

Medlem
Tiden flög i väg i Mumbai och runt 02.20 var det dags att bege sig mot Sri Lankans flight till Colombo. Detta är en riktigt hard core red eye flight, avgår 03.10 från Mumbai och ankommer Colombo 05.35. Boarding gick smidigt, det fanns en form av kö för businessclass passagerare, även om den inte var tydligt markerad. Väl på planet serverades det juice och vatten, kände inte för att fråga om det fanns champagne och varma handdukar delades ut. Kabinchefen gick även runt och tog i hand och hälsade alla välkomna med namn. Det fanns totalt 12 platser i C och 6 st var upptagna. Planet var en A320, så hårdvaran var inget att hänga i julgranen. Under flighten serverades det även en måltid, så menyer delades också ut. Med tanke på att jag hade haft en relativt lång resdag och fått min beskärda del och mat och dryck valde jag att få några timmars sömn. När väl öronpropparna och ögonmasken från Thais necessär var på plats var det inga problem att somna i stolen. Vi ankom enligt tidtabell och fick en bussgate, med en separat buss för businessclass passagerarna.

IMG_2462.jpg

IMG_2463.jpg

IMG_2464.jpg

Detta var mitt första besök på CMB, men att jag vid första åsynen hade gjort en något udda planering med tanke på min flighter, förklaras av att det finns ett enklare hotell airside på CMB, Serenediva. 50-55 USD kostar det för ett enkelrum under timmar. Från det jag anlände vid bussgaten till jag var i receptionen tog det kanske 3 minuter. Hotellet ligger dessutom i anslutning till Sri Lankans lounge, så det är just nu mycket praktiskt, eftersom det bara är att knalla dit och äta någon form av frukost.

IMG_2466.jpg

IMG_2467.jpg

IMG_2468.jpg

IMG_2469.jpg

Loungen ligger som sagt i anslutning till hotell. Den är ganska liten och relativt trist eftersom fönster och dagsljus saknas. Det väg i och för sig upp med att mat och dryckesutbudet är riktigt skaplig. Jag knallade dit vi 11-tiden och fick en form av frukost. Strax därefter blev det aktivitet bland personalen och frukosten byttes ut mot lunch. Den tomma champagneflaskan verkade man dock inte ha någon brådska med att byta ut. En annan överraskning är även att det i likhet med Thai’s lounge i Bangkok ingår fri massage i det intilliggande Spa’t. Hmm, nu visade det sig att det inte var i Spa't, utan ett lätt avskärmat rum med två barberarstolar. Jag bad om en neck and shoulder, så det var "please take off your shirt sir". INte för jag hade några problem med det, men lite lustigt var det:) Men i likhet med Indien verkar det inte vara några problem att visa bar hud på överkroppen här.

IMG_2470.jpg

IMG_2473.jpg

IMG_2475.jpg

IMG_2476.jpg
 
Last edited:

henrik l

Medlem
Nu har dom även bytt ut champagneflaskan som jag vände upp och ned, vilken den skarpögde kan se i en av bilderna, eftersom den var i princip tom. Men det tog mer än en timme:p
 

henrik l

Medlem
Så var det då dags att ta ett kort hopp från Colombo till Malé, Maldiverna med Sri Lankan. Hörde till de sista som bordade en business kabin med en eller två lediga plaster av 12. Denna gång var det inga personliga hälsningar, eller uppmärksammande av Emeraldstatus. Precis som föregående flight med UL servades tre sorters juice, samt vatten som välkomstdrink. Undersökte inte närmare om det fanns champagne. Även denna gång utfördes flighten med en A320, med samma hårdvara som föregående flygning. Till lunch fanns det fyra val av varmrätt. Jag gick ifrån seafood-linjen, eftersom även kyckling är en favorit. Till detta blev det lite rödvin. Serveringen var snabb och effektiv utan att vara stressad. Man hann äta i lugn och ro, samt dricka kaffe/te och fylla på i vinglaset. I övrigt levererades en stabil service under denna korta flygning.

IMG_2484.jpg

IMG_2486.jpg

Tyvärr var det lite mulet under inflygningen, så vyerna var nog inte så spektakulära som dom kan vara i klart väder. Vid ankomst till immigration gnälldes det över att jag inte fyllt i ett landningskort. När jag sedan sa att jag bara var i transit, tyckte man jag kunde gå dit och dom skulle ta hand om min väska. Men jag sa att jag ville ta ut väskan och sedan och in till stan. Var inte några större problem. Flygplatsen i Malé är ju minst sagt kompakt och snabbt hitta jag en bagageförvarning, betala ca 5 kr för en 10 minuters båtresa in till Malé. Stan är ju inte så stor och jag hann nästan går runt hela på 1,5 timme. Tog ”strandpromenaden” en vägen och genom stan på tillbakavägen. Var intressant att se, relativt välordnat, om än lite skräpigt här och där. Vad som dessutom slog att jag slapp alla glada tillrop som ”Hello mister, where are you going doing” o s v. Hände bara två gånger vid affärsgatan i hamnen.

IMG_2490.jpg

IMG_2504.jpg

Tillbaka på flygplatsen och sitter i Leeli Lounge, eftersom den andra, som verkar vara lite mindre är stängd för tillfället. Här finns ett visst utbud av varm mat och dryck, samt ett anslag: ”The consumption of alcohol inside the airport facilities is strictly prohibited”.

IMG_2534.jpg

IMG_2536.jpg
 

henrik l

Medlem
Avfärden från Male till Abu Dahbi innebar min första bekantskap med Etihad. Den nästan fyra timmar långa resan genomfördes med en narrowbody, A320. I Business har man 16 stolar med en 2+2 konfiguration. Stolarna är av en recliner typ med fotstöd och funkar riktigt bra för en flight på 4 timmar som inte är över natten. Jag ska medge med en gång att Etihad konkurrerad ut både Thai och Sri Lankan. Nu kanske det inte är rättvist att ta med Sri Lankan i jämförelsen, eftersom jag sov mig igenom första flighten och den andra varade runt timmen. Ser man till hårdvara var Thai överlägset, men ser man till upplägg och presentation av tjänsten, stil och finess om man så vill, så toppar Etihad. Men igen, svårt att riktigt jämföra, med Etihad vi var 3 personer i C, varav två stycken sov större delen av resan, jag var på det mera sociala humöret och pratade ganska flitigt med stewarden från Libanon och den Uzbekiska flygvärdinnan, medan det kanske var 20 personer i C på Thai’s flight och jag roade mig med att titta på Top Gear:D Men oavsett, så var även de mjuka delarna av upplevelsen på en väldigt hög nivå. Om jag nu ska gnälla lite, så fanns kanske inte den där 110%-iga fingertoppskänslan som Cathay kan uppvisa. Jag tänker att jag vill fylla på med lite vin och vipps är någon framme hos Cathay, här krävdes lite mera telepatisk förmåga. Men när jag säger att dom var nästan som Cathay, då förstå ni att nivån är hög:D

IMG_2537.jpg

IMG_2538.jpg

IMG_2540.jpg

IMG_2541.jpg

För att börja från början. Jag hade knappt hunnit sätta mig i stolen så var Moez från Libanon framme och välkomnade mig och några sekunder senare hade jag mitt champagneglas, och naturligtvis hanns det med en påfyllning. Till middagen valde jag först den arabiska mezzen och tonfisk till huvudrätt, back on the track:p Som ni ser av menyn fanns det lite olika valmöjligheter. Båda rätterna var mycket delikata och det hela sköljdes ned med en Sauvignon Blanc från Nya Zeeland. Sedan gav jag mig på chokladmoussen och avslutade med en ostbricka, då jag även växlade över till en röd Bordeaux, som också smakade mycket bra för att vara fransk:D

IMG_2544.jpg

IMG_2545.jpg

IMG_2549.jpg

IMG_2551.jpg

IMG_2557.jpg

IMG_2558.jpg

Under mina pratstunder med crew fick jag lite info som kanske har lite nyhetsvärde, bekräftades även i Gulf News som jag läste. Etihad kommer att starta en ny linje till HKG under första halvan av nästa år tillsammans med ytterligare fem linjer enligt bl a till Madrid och Edinburgh. En intressant detalj med flighten som jag var på var att det var en del tyskar med, som ankom till AUH kl 23 och sedan skulle de åka vidare med Air Berlin ca kl 2. Det är som synes en konsekvens av Etihads köprundor under senare år.

För att summera så levererade Etihad en mycket bra upplevelse både från den mjuka sidan och även till små de detaljerna på hårdvarusidan, som t ex den lilla träbrickan som den våtvarma servetten låg på. Ni som har följt med på den resan tror jag inte behöver vara raketforskare för att inse vad det är som väntar på det sista benet till LHR imorgon:D

IMG_2542.jpg
 

henrik l

Medlem
Då har jag mellanlandat i Etihads first lounge i AUH. Just nu är jag helt själv och har avnjutit första cigarren. När jag kom vid 9.45 fanns det 5-6 personer här. En liten detalj i sammanhanget är att det är ju ramadan just nu, så det blir ingen starkare drycker än te och kaffe före kl 19. Det verkar som man har samma policy på flyget, ingen alkohol så länge som hjulen är på emiratisk mark.

Loungen här är en trevlig upplevelse. Förutom cigarrlounge, så finns även ett Spa, samt en bordsservering med en á la cartmeny. Menyn i Spa’s består av en rad olika 15 min behandlingar. Var just och fick ryggen knådad, men det var nog i underkant av 15 minuter. Hur denna lounge sig i jämförelse med andra dedikerade lounger som jag har besökt? Det är alltid svårt att jämföra. Cigarrloungen här är givetvis ett extra plus. Däremot är dryckesutbudet väl dolt, vilket det inte är i Concorde room. I Thai’s longe har man längre tid för massagen, men å andra sidan ingen cigarrlounge. Men helt klart är loungen värd ett besök.

Hade även en kort pratstund med en av värdinnorna som var från Filippinerna, där ifrån de flesta som jobba i loungen tydligen kom. Man har tydligen bara en förstaklasslounge i terminal 3, men skulle även vara på gång någon form av ombyggnad. I den här

IMG_2562.jpg

IMG_2564.jpg

IMG_2565.jpg

IMG_2566.jpg

IMG_2569.jpg

IMG_2570.jpg
 
Last edited:
Toppen