Senaste nytt

Tips och idéer för avkopplande semester i Karibien

Henke

Medlem
Hej,

Jag ska åka "någonstans" i Karibien på semester mellan 1 mars- 11 mars då jag ska kombinera det med en längre resa till Chicago.

Skulle gärna vilja ha tips, idéer och erfarenheter vart jag ska åka och vilka Resort jag ska bo på för att få en härlig avkopplande semester.

Det som jag har tittat lite på är Cancun, Dominikanska, Curaçao, Aruba, Cuba, finns många fler också. Letar efter någonting medel i pris men så hög standard som möjligt, ska man ha All-inclusive eller inte?

Oerthört tacksam om ni kan delge era tips till mig.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Jag kan inte så mycket om resorts i karibien, men jag kan varmt rekommendera en kryssning med Royal Caribbean istället. Då får du se lite olika ställen och jag kan garantera att det är avkopplande.
 

Roger J

Medlem
Jag gillar Kuba väldigt mycket, men måste rekommendera dig att välja en annan ö om du enbart är ute efter hög komfort och ren avkoppling.
Min andra favorit är Jamaica. Undvik södra sidan, inkl Kingston, om du är ute efter resorts american style. Båda dessa öar kan dock bjuda på en massa annat också om man är mer äventyrligt lagd eller vill se något verkligt annorlunda.
 

Alx

Medlem
St Maarten är trevligt, men något dyrare än de förslag du själv nämnt. Aruba är lite småtrist eftersom det är en ganska torr och karg ö. Fast ur sol och bad synpunkt helt OK. Cayman Island har riktigt fint vatten och stränderna är också fina. Cancun är prisvärt men så är det heller inte karibien. Dominikanska är billigt (billigast?) och en helt OK och ganska fin ö. Men måste tyvärr påpeka att charterkänslan är påtaglig nästan vart man än åker där inkl södra och sydöstra delarna som ska vara mer "genuina".

Kuba skulle jag personligen vilja besöka, men kan ju vara svårt om du åker från Chicago. Då måste du upp via Kanada i så fall.
 

Senator

Moderator
Hej,

Sitter nu på Hilton Garden Inn på 35th Street i New York, och har precis landat från St. Maarten där jag har varit i 3 nätter och St Kitts en vecka innan detta. Sedan augusti har jag nu testat Curacao, St. Kitts & Nevis samt St. Maarten. Det beror på vad man gillar:
St. Kitts - mycket rustikt, men härligt. Lagom dyrt, vi bodde på Marriott
Nevis - underbart, men dyrt. Har du stålar, Four Season såg magnifikt ut
St. Maarten - nja... Inte min smak, men vi bodde fint på Westin
Curacao - älskade mina 6 dagar där. Marriott och Hilton grannar. Hilton bättre beach, Marriott bättre (och nyare) hotell.

Cancun är Las Vegas i Mexikanska Golfen; inte något jag kan rekommendera. Kom ihåg att om du vill från ORD till Cuba måste du köpa en biljett till Kanada och börja resan där. AA har flighter från MIA, men jag tror dessa är enbart för "lokala". Jamaica - ta med skottsäker väst. Cayman, ta med AMEX Centurion.

CUR skulle jag resa, men svårare med flyg. AA via MIA blir bäst.

Jag hade lagt rösten på CUR
 

Henke

Medlem
Har kollat lite på Dominikanska och Samana halvön och framförallt hotellet "Gran Bahia Principe Cayo Levantado" som jag tycker verka vara ett riktigt klipp, någon som har varit där och isåfall kan dela med sig av lite erfarenheter?
 

agehall

Medlem
Sitter nu på Hilton Garden Inn på 35th Street i New York

Lite OT: Coolt! Vi bodde på Hampton Inn (granne med HGI). Vilken våning bor du på och hur många hissar har de? Vi hade problem med att det bara fanns två hissar som delades av både gäster och personal...
 

Senator

Moderator
Lite OT: Coolt! Vi bodde på Hampton Inn (granne med HGI). Vilken våning bor du på och hur många hissar har de? Vi hade problem med att det bara fanns två hissar som delades av både gäster och personal...

Tjena, man hade 3 hissar och det gick precis, lite stress i rusningen. Jag bodde bara en natt, och jag kom dit 21:30 och åkte 13:00 nästa dag. Jag hade bokat Waldorf för $220 + skatter, men såg detta för $115 + skatter som är oslagbart! Rummet var inte stort, men funkade för en person. Jag gissar att priset gjorde att jag inte fick en uppgradering Dock skulle jag inte vilja bo 2 personer i en vecka där trots det överlägsna läget. Frullen helt ok, och den ingick!
 
Toppen