Senaste nytt

När kan jag claima poäng för att hamna i rätt period?

lalibali

Ny medlem
Har läst runt här ett tag, men nu var det dags att regga sig :)

Har nyligen kommit hem från en tjänsteresa i Japan, där ditresan hjälpte till att pumpa upp mig till A3*G. Nu tänker jag att alla mina miles ska in på Eurobonus ett tag framöver, och således tänkte jag lägga hemresan på mitt EBB.

När jag reggade mig på Eurobonus minns jag att man kunde claima ett halvår gamla miles. Min intjäningsperiod går ut i september och en ny inleds första oktober. Kan jag då claima hemresan på den nya intjäningsperioden, precis som när man reggade sig för första gången? Eller kommer dessa miles "tillhöra" nuvarande period?

Skulle vara skönt att få klarhet i detta :)

Tack på förhand!
 

Senator

Moderator
Hej och välkommen hit lalibali

Enkelt förklarat, poängen skall bokas mot det datum man har rest. Ibland blir det fel i systemen, men om du nu lägger in en s.k. retro-claim kommer systemen kräva av dig att alla detaljer så som t.ex. avresa datum kommer med.
 
Det er datoen for flyvningen der tæller, ikke datoen hvor pointene registreres på din konto, så desværre hjælper det ikke.
 

lalibali

Ny medlem
"Om du glömmer att registrera ditt EuroBonus-nummer när du flyger, handlar eller bor på hotell har du 6 månader på dig att se till att dina poäng registreras."

Vad hander då om jag registrerar resan i nästa intjäningsperiod? Poängen hamnar helt sonika på förra intjäningsperioden? Verkar logiskt men vill bara förstå hur det funkar :)
 

palmen

Moderator
Ja det hamnar på förra intjäningsperioden, du får det inte krediterat till den nuvarande perioden.
 

fcx

Medlem
"
Vad hander då om jag registrerar resan i nästa intjäningsperiod? Poängen hamnar helt sonika på förra intjäningsperioden? Verkar logiskt men vill bara förstå hur det funkar :)

Det är så det "ska" fungera. Om det, i verkligheten, alltid är så vet jag inte. Kanske att det ibland blir fel, men jag skulle inte räkna med det.

Se bara till att ta bort ditt A3-nummer från bokningen så att poängen inte hamnar där av misstag. Se också till att ingen i gate/lounge får för sig att lägga in kortet igen!
 

Senator

Moderator
"Om du glömmer att registrera ditt EuroBonus-nummer när du flyger, handlar eller bor på hotell har du 6 månader på dig att se till att dina poäng registreras."

Vad hander då om jag registrerar resan i nästa intjäningsperiod? Poängen hamnar helt sonika på förra intjäningsperioden? Verkar logiskt men vill bara förstå hur det funkar :)

Precis... Om du t.ex. åkte 30:e juni är det registrerade datum för transaktionen och det räknas då på den perioden som 30:e juni ingår i.
 
Toppen