Senaste nytt

BA cityflyer, ingen lounge på London City?

jth

Medlem
Jag bokade en weekendresa med flickvännen till London över 1a Maj i CE.. På vägen hem tog jag BA cityflyer från LCY, tänkte det kunde vara trevligt att slippa åka ut till Heathrow. Men när jag läste lite på FT och andra ställen, så finns det tydligen inte ens en lounge på LCY? Det är i så fall rätt konstigt, det är ju en del av Club europe-konceptet. Man känner sig ju lite lurad. :mad:
Någon som flugit LCY-ARN som kan bekräfta? Hur är flygplanen (embraer e170)?
 

Jacob

Medlem
Det finns inga lounger på London City airport, dels pga platsbrist men också då hela tanken med flygplatsen är att den ska vara liten och effektiv och därmed att man ska kunna anlända till flygplatsen kort inpå avgång.

Jag har flugit SAS från London City och samma sak då, ingen lounge, inte ens något voucher till mig som SAS guld att köpa något i transithallen.

Det enda som finns i loungeväg är ett litet rum som British Airways använder som lounge för den dagliga avgången till New York, men det är ett specialfall.
 

jth

Medlem
Tack för svaren, man kan alltid lita på BC.se :)
Det är ju förvisso sant att poängen med LCY är att den ska vara liten och effektiv, och det var ju också därför jag tog den resan. Det är alltid intressant med en ny flygplats så vi får väl se om det uppväger bristen på lounge den här gången :)
 

erhel

Medlem
Jag har flugit CE till och från LCY några gånger med både E-170 och E-190. Det är ganska trevliga plan om man reser två tillsammans då det är 2-2 konfiguration. Ingen skillnad på ET och CE eftersom inget säte är blockerat, dock är servicen enligt samma koncept men något mindre uppmärksamhet eftersom det bara är två CC ombord.

Men linjen är trevlig eftersom du sparar rejält med tid. Men för fulla servicekonceptet är det LHR som gäller.
 

Senator

Moderator
Det finns bara ett skäl att åka med LCY: det är om man skall vidare med LCY-JFK. Jag betalar inte för CE till LCY för London. Sämre mat/stolar, ingen lounge. Sen om det är "snabbare och bättre" beror jo helt på vart i London man är. Med LHR Express går det supersnabbt att ta sig till T5.

Skall man till/från Canary Wharf är det klart att LCY är mycket bättre.
 

Jacob

Medlem
Sen om det är "snabbare och bättre" beror jo helt på vart i London man är. Med LHR Express går det supersnabbt att ta sig till T5.

Skall man till/från Canary Wharf är det klart att LCY är mycket bättre.
Visst är det så! Men jag tror London City huvudsakligen inriktar sig på affärsresenärer och finansfolk och LCY är svårslaget om man ska till Docklands/Canary Wharf eller till finansdistriktet (The City). Numera stannar ju dessutom DLR (Docklands Light Railway) vid flygplatsen, tidigare fick man ta en buss till Canary Wharf innan man kunde komma vidare.
 

Kricka

Medlem
Provade loungen på LCY idag (på väg till JFK). Kommer man från ARN
så blir det ett par timmars väntan innan loungen öppnar kl 11.30. Loungen
är liten och urvalet är inte stort men å andra sidan har man ju några timmar
att avnjuta BA:s fina service ombord!
Tanken med mellanlandning på Shannon är suverän då alla formaliteter
med Customs, Immigration och Security klaras av på mindre än 30 minuter
för hela kärran. Väl framme på JFK landar du på inrikes och är bara några
minuter senare på väg mot N.Y. City.
 
Last edited:

tic

Medlem
Åter till LCY i maj, men då skall jag direkt på en konferens på det bredvid belägna ExCel-konferenscentret, så jag slipper ta mig från LHR genom hela stan vilket sparar ett par timmar och en massa baggaesläp och byten med Heathrow Express, tunnelbana och docklands light railway.
 

Homer

Medlem
Åter till LCY i maj, men då skall jag direkt på en konferens på det bredvid belägna ExCel-konferenscentret, så jag slipper ta mig från LHR genom hela stan vilket sparar ett par timmar och en massa baggaesläp och byten med Heathrow Express, tunnelbana och docklands light railway.

besökte Excel nyligen, det är (nästan - beroende på vart du ska och hur lat du är) gångavstånd till LCY.
 
Toppen