Senaste nytt

"Sista minuten" på charter och schemalagda flighter

Jag hamnade i diskussion med ett gäng under min pågående semester kring flygbiljetter. Dom hävdade att "sista minuten" alltid innebär lägre priser när man flyger charter (vilket dom alltid gjorde) medan jag menade att bokningar i sista sekund på schemalagda flighter alltid är mycket dyrare.

"Varför är det så" frågade dom - och jag menade att den som vill åka i sista sekund troligen är väldigt angelägen och verkligen vill resa, en affärsresenär betalar nog genom näsan om det krävs. Dom kunde inte förstå det alls.

Dom berättade också att man kunde sova på Arlanda och köpa billiga biljetter om det fanns lediga stolar på långflygen, finns det verkligen idag?

Vad är dina tankar och erfarenheter av "sista minuten"?
 

Nemo

Medlem
Finns en bra artikel på SvD.
Så fixar du billigaste resan | Resor | SvD
För en 8-9 år sedan tyckte jag att man kunde göra klipp på sista-minuten-charter, men sedan en 4-5 år är det svårt att göra någon bra deal. Oftast samma pris som om man bokat 2-3 mån i förväg, och man får även osäkerheten med ospec hotell.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Visst går det väl att göra klipp, men då gäller det väl att man är ganska öppen för det som erbjuds.
 

Jonas C

Medlem
I vissa fall har det hänt att Lufthansa har släppt biljetter i K-klass 3-4 dagar innan avgång. Lyckades t.ex boka AMS-ZRH-ARN-FRA-AMS i höstas för under 1500kr på tre dagars varsel. Men annars skulle jag nog tro att det inte är speciellt lätt att få tag på en billig biljett nära inpå avgång. I alla fall om man inte har tillgång till SAS youth fares som styrs av tillgängligheten på V-klass.
 

OnlyAFool

Medlem
Jag har hittat en billig charter för 499 kr för 1 vecka i Turkiet. Jag hittade priset kvällen innan avgången och avreseort var Sundsvall. Så är man öppen för allt går det nog att hitta en billig charter.
 

sembl

Medlem
Om vi pratar charter så misstänker jag att det går att hitta "billiga" flygbiljetter men väldigt sällan dock. Kolla tex Split med Apollo, sista minuten flygstol endast i en vecka för 4998:- är INTE speciellt billigt eller turkiet mellan 5-8k för en till två veckor. För det senare priset kan du flyga till valfri Turkisk turistdestination med Turkish i Business för ett lägre pris.

Många tror att charter är billigt vilket jag inte håller med. Charter är bekvämt för de flesta men där slutar alla fördelar. Minns att jag åkte charter till Nice 2001 sista minuten och tyckte att det lät billigt med hotell. När jag sedan kollade upp priser hotell + flyg separat samma datum så var det 800:- billigare att fixa det själv. Det finns självklart undantagsfall när du kan hitta ett "fynd" men det är undantagsfall.
 

ChabbeT

Medlem
Hjälpte en kollega att boka hem till Grekland. Hittade sista minuten till Mykonos för 499:- bara flyg han skulle ta båten till Athen efteråt. Det är väl fördelen med att åka till Grekland att man kan komma undan billigt. Aegean inrikes är inte heller dyrt.
 

fcx

Medlem
Jag har åkt "sista minuten" en gång.
Avgång samma dag med Tjossan Air till Paris. SAS skulle ha mer än tio gånger så mycket...

Har en bekant som bokar avbokningsbart ner till "sommarstugan" i Spanien några gånger om året, men oftast lyckas hitta "sista minuten" med charterbolagen strax före avgång.
 

agehall

Medlem
Det är ju helt olika klientel. De flesta vill planera sin semester i god tid medan affärsresenärer kan behöva komma till ett viktigt möte NU! Reguljärflyg styrs av revenuemanagement och bokningsklasser. Charter ser nog det hela mer som att när de nått break even så kan de sälja stolar för ren vinst, oavsett vad de får ut. Det blir extremt komplicerat för ett reguljärt bolag att göra detsamma.
 
Toppen