Senaste nytt

Bagagebandet vid säkerhetskontrollen på Arlanda - misslyckande?

Det automatiska bagagebandet vid säkerhetskontrollen på Arlanda Terminal 5 är relativt unikt, jag tror inte jag sett ett liknande system någon annanstans där lådorna rör sig framåt på bandet och sedan "försvinner" av sig själva. Tanken är mycket god och skapar säkert ett högre tempo, men jag tycker det går att göra bättre.

Bandet är för kort efter säkerhetskontrollen; ibland kan en enda persons lådor ta upp hela upphämtningsytan om han/hon har ett par väskor, jacka, dator och iPad etc. Många blir också stressade över att lådorna rör sig mot ett svart hål - kommer den äta upp mina grejer?

Det är kanske bara jag som känner så här - vad tycker ni om bagagebandet på Arlanda Terminal 5 säkerhetskontrollen?
 

PYRZ

Medlem
Håller med. Den är verkligen unik. Väldigt smart att det är automatiserad så att personalen inte behöver flytta lådor fram o tillbaka.
Jag blir dock själv stressad varje gång lådan rör sig mot svarta hålet, även fast jag vet att den inte kommer försvinna tills jag har tömt mina grejer. :)
 
Har inte sett något liknande, men å andra sidan så hade det kunna varit mycket smidigare om de inte tvingat en att använda 2-4 lådor för sina grejor. Har man en ipad, laptop, jacka, bälte och hand-baggage så blir det lätt 3 stycken. Det blir lätt stressigt att hinna hämta upp allt i slutet samtidigt som metalldetektorn likt förbannat piper så de måste visitera en.
 

Alx

Medlem
Personligen uppskattar jag att det "svarta hålet" stressar folk. Det gör att de mindre rutinerade resenärerna uppmärksammas på att de tar för lång tid på sig! Jag inbillar mig att de på så vis förhoppningsvis blir lite snabbare tills nästa gång. Håller dock med om att bandet efter kontrollen är lite väl kort. Särskilt om man får just en mindre snabb resenär framför sig som tar upp hela bandet och inte känner sig stressad av det "svarta hålet".
 

fcx

Medlem
Jag gillar det absolut, klart bättre än på många ställen.

Men, lådorna är helt klart för små. Själv brukar jag behöva 3 stycken.

Däremot ser jag stora problemet vid början av bandet. En person ställer sig först, och blockerar hela bandet för alla bakom. Borde vara en längre disk framför bandet där flera personer samtidigt kan packa lådor.
 

Thornado

Medlem
Jag blir alltid lika sugen på att skaffa en dokumentmapp/iPad-fodral/nåt annat tunt och platt i exakt samma blåa nyans som botten av lådorna och sen om man kan få systemet att inte upptäcka saken man har där och skicka in den i svarta hålet...
 

agehall

Medlem
Jag tycker det är riktigt bra löst på T5. Häromveckan i AMS såg jag dock något som skulle förbättra ytterligare - varje person fick en egen "slot" landside där man fick fram sina egna lådor och kunde lägga upp dem på bandet. Detta gjorde att tre till fyra personer samtidigt kunde börja lägga upp sina saker och det kändes riktigt smidigt.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Jag gillar automatbandet på T5, gör att folk måste lägga på en rem och inte kan stå hela dagen. Vissa börjar klä på sig direkt men får panik när lådorna sticker. Ta sakerna - gå till bordet längre bort och lämna ytan åt nya passagerare som kommer - win!
 

Perra

Medlem
Såg några semesterfirare på Arlanda i förra veckan. De tog en låda ställde den på bandet och började sedan ta av sina saker. Slutade med att de halvthängades över kanten höll i sina lådor samtidigt som de fyllde dem.
 

gusten

Medlem
Tycker att det där är ett utmärkt system som ibland får fart på "köbildare". Egentligen är inte bandet efter kontrollen för kort - men kanske det borde finnas några "arbetsytor", bord, sittplatser eller liknade längre fram, dit folk kunde ta sina saker och sätta på sig kavajer, skärp etc igen och packa ner laptopen - istället för att stå vid bandet och strula?
 
Toppen