Senaste nytt

Mileage Run till Berlin (TXL)

ChabbeT

Medlem
Hej kära vänner!

Jag ämnar göra en MR GOT-TXL-GOT kruxet är att man ej kan boka det på samma biljett då transfer är 40 min. (måste vara minst 45 står det). Är det värt att köpa två enkelbiljetter? Hinner man?

Tacksam svar!
 
Om du vänder med samma plan ser jag nog inga problem att göra det. Berlin Tegel är de inga problem att vända om på väldigt lite tid. Tror du till och med hinner ut och checka in vid disken...

Men fler kan ju lämna sina tips o åsikter också :)
 

ChabbeT

Medlem
Jupp vänder med samma plan. Tänkte checka in via automat för att printa boardingkort. Ingen tid för lounge misstänker jag?
 
Jupp vänder med samma plan. Tänkte checka in via automat för att printa boardingkort. Ingen tid för lounge misstänker jag?

Nej de är väldigt knapert med tid för loungen. Dom gångerna jag flygit till Berlin och tror det gäller alltid är att SAS anländer till Terminal D. Det är en gammal terminalbyggnad som är väldig enkel i utförandet. Efter utgången går man vänster upp och går genom säkerhetskontrollen. Sen ska man också tänka på att ibland sker boarding med buss till flygplanet. Hurvida det skulle ske så att du missar boarding o vise versa tror jag risken är väldigt liten.
 

Elberto

Medlem
Dont do it!
Jag och dottern gjorde samma MR i Maj, Men det var ARN -TXL - ARN. Vi har precis som du planera, köpt 2x enkelbiljetter.
Jag skulle aldrigt gör samma MR igen. Jag har kört BCN 2 ggr, TXL och ATH idag.
Men du kan glömma TXL.
Varför?
Med stora sannolikhet måste du ta bussen vid ankomst i TXL. Bussen kör till ankomsthallen.
Sen är du utanför security och måsta springa till tält-terminalen för SAS flighter. Och du måste gå genom security.
Om jag inte har haft *A guld för fast track, så hade vi säkert missad flighten.

Problemet är att turn around time i TXL är ganska kort. Medan du gå ut från flygplanen so kör boarding bussen nästan redan med de andra passagera mot boarding.

Som sagt, denna här MR är inte så enkelt som ATH, BCN, CPH eller OSL.
Det kan fungera, men jag skulle verkligen inte rekommendera det igen.



Ursäkta mitt dåligt svenska.
 
Dont do it!
Jag och dottern gjorde samma MR i Maj, Men det var ARN -TXL - ARN. Vi har precis som du planera, köpt 2x enkelbiljetter.
Jag skulle aldrigt gör samma MR igen. Jag har kört BCN 2 ggr, TXL och ATH idag.
Men du kan glömma TXL.
Varför?
Med stora sannolikhet måste du ta bussen vid ankomst i TXL. Bussen kör till ankomsthallen.
Sen är du utanför security och måsta springa till tält-terminalen för SAS flighter. Och du måste gå genom security.
Om jag inte har haft *A guld för fast track, så hade vi säkert missad flighten.

Problemet är att turn around time i TXL är ganska kort. Medan du gå ut från flygplanen so kör boarding bussen nästan redan med de andra passagera mot boarding
¨
Precis vad jag också funderade på med bussarna. I annat fall kan du väl ta en morgontur till Berlin o njuta av stan på dagen och sen hem igen på kvällen, så gjorde jag förra sommaren.

Tror de minsta problemet är security och terminalen. Du ankommer bara på undervåningen och har bara en trappa upp för att komma till checkin och security.

Men som Elberto säger är de kort turn around (knappt 20-25 min). Boarding görs ibland samtidigt som planet har ankommit och släpper av passagerare (detta gäller då när dom står på plattan och har buss till planet). Stannar dom vid gate ser jag inga problem att hinna.
 

Xilan

Medlem
Gjorde MR till Berlin i april och det fungerade smidigt. Som andra redan varit inne på hamnar SAS på terminal D och man får åka buss. I mitt fall tog jag morgonflyget från Arlanda och landade på Tegel på förmiddagen. Då var det inte speciellt stressigt. Var dock beredd på att det är raka spåret tillbaka till gaten. Det finns ingen tid för lounge, shopping eller andra dumheter.

Sedan håller jag givetvis med om att det finns lättare resmål där man bara kan sätta sig på närmsta lediga säte utanför gaten. Men i mitt fall fungerade TXL bra.
 

twiggs

Medlem
¨Men som Elberto säger är de kort turn around (knappt 20-25 min). Boarding görs ibland samtidigt som planet har ankommit och släpper av passagerare (detta gäller då när dom står på plattan och har buss till planet). Stannar dom vid gate ser jag inga problem att hinna.

Har SAS en enda destination med större maskin där man vänder under 40 minuter tidtabellslagt utrikes?
 

perhall

Medlem
Ibland tror jag att prissättningsavdelningen på SAS försöker sabba MR. Berlin ofta billigast. När man kollar runt AMS, WAW, BUK etc. är det alltid nån hake: fem min för kort tid för att byta flight alt. man måste vänta många timmar alt. gå upp tidigt på morgonen..../PH
 
S

SkyPriority

Guest
Ja Berlin är inte att rekommendera för en snabb retur med tanke på att man ska ut och genom security med allt vad det innebär. Det finns betydligt bättre flygplatser för MR.
 
Toppen