Senaste nytt

American Express Business Gold Card, vilka förmåner kan jag förvänta mig?

Arbetar som konsult och reser hyfsat flitigt. Fick Amexkortet mitten på april, poängsaldo: 465 825
Några förmåner? Vad kan jag förvänta mig, vouchers etc?

Hittils väldigt tyst från AMEX :confused:
 

agehall

Medlem
Tja, förvänta dig inte något speciellt. En spend på 2M/år kommer inte att få dem att höja på ögonbrynen.
 

agehall

Medlem
Okej, då förstår jag. Hade faktiskt förväntat mig lite mer en ett "välkommen" via telefonsamtal :eek:

Har du fått ett samtal som välkomnar dig så har du nog fått betydligt mer än du gjort dig förtjänt av ärligt talat. När du har 4-5x den spend du har nu/år så kanske det börjar bli tal om något annat. I bästa fall kanske du blir uppmanad att söka AmEx Plat nu, men mer än så lär du inte få.
 
Läste i forumet om medlemmar som fått sina amex spärrade vid olämpliga tillfällen och det har även hänt mig redan vid 2 tillfällen.
Att kortet skulle spärras även för mig för eller senare var jag redan förberedd på, förstår att de är vaksamma då jag är ny kund. Efter ett snabbt telefonsamtal fungerade kortet igen. AmEx Plat "Business" finns i skrivande stund dessvärre inte för svenska marknaden. Trots allt är jag väldigt nöjd med Amex service och bemötande. Det enda minuset är inte tillräckligt många köpställen i Sverige som accepterar kortet.
 

Valley

Medlem
Arbetar som konsult och reser hyfsat flitigt. Fick Amexkortet mitten på april, poängsaldo: 465 825
Några förmåner? Vad kan jag förvänta mig, vouchers etc?

Hittils väldigt tyst från AMEX :confused:

Du lär som tidigare nämnts inte få ett enda dugg. Nu vet jag inte ens om man kommer få fri årsavgift efter 150 papp.
Förra året hade jag via kortet förtur till Maiden-biljetter. Å andra sidan fick jag samma erbjudande via Tele2 också.

Får väl se om det som Agehall skrev kommer en Platinumförfrågan. Hände sist jag körde vanliga Guld
 
Tja, förvänta dig inte något speciellt. En spend på 2M/år kommer inte att få dem att höja på ögonbrynen.

2M som i 2 miljoner? På ett Amex? Per år? Hur lyckas man med det:confused:
Själv spenderar jag kanske 250.000 på mitt VISA per år och tycker det är ganska mycket men å andra sidan finns det ju gott om rika människor här men 2 miljoner? Blir mycket dasspapper det.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Det är väl inte så svårt. Jag hade runt 100k/månad bara i utlägg när jag reste som mest. Och hade man rest i business hade jag lätt dubblat den summan.
 

jth

Medlem
2M som i 2 miljoner? På ett Amex? Per år? Hur lyckas man med det:confused:
Själv spenderar jag kanske 250.000 på mitt VISA per år och tycker det är ganska mycket men å andra sidan finns det ju gott om svinrika människor här.

Som vanlig privatperson med enbart privata utgifter är väl summor på 250 000 kr ganska normalt att komma upp i (ungefär där jag ligger också) men många här är inte rikare än oss andra, men de reser på företagens bekostnad och gör utlägg med sina privata kort, eller rent av köper in saker till företag som de sedan får ersättning för. Då är sjusiffriga belopp inget ovanligt (jag har bekanta som också ligger på >1Mkr/år på sina kort...)
 
Som vanlig privatperson med enbart privata utgifter är väl summor på 250 000 kr ganska normalt att komma upp i (ungefär där jag ligger också) men många här är inte rikare än oss andra, men de reser på företagens bekostnad och gör utlägg med sina privata kort, eller rent av köper in saker till företag som de sedan får ersättning för. Då är sjusiffriga belopp inget ovanligt (jag har bekanta som också ligger på >1Mkr/år på sina kort...)

Ja, jag räknar bara privata pengar. Jag spenderar alltså ungefär 250.000 på kortet.
Finns det folk som når upp till 2 miljoner i spend på egna pengar per år? Det blir ju ungefär 5-6 stycken första klass t/r till USA i månaden om man räknar på normala reapriset.

Finns det bilföretag som tar emot Amex?
Då är det lite lättare förstå om man kan gå och köpa en sprillans ny X6 och ta det på Amex kortet.
 
Last edited:
Toppen