Senaste nytt

Förbjudet att ta med sig oladdad elektronik ombord på flyget till USA

Igår släppte TSA en ny pressrelease där de meddelar att det från "vissa" flygplatser nu inte är tillåtet att ta med sig elektronik som man inte kan visar startar ombord på flygningar till USA. Så tar strömmen i datorn eller telefonen slut innan du kommit ombord får du lämna den på flygplatsen.

Enhanced security measures at certain airports overseas | Transportation Security Administration

(Borde inte de där dyra fina "nakenskannrarna" ha en USB-port som man kan få ström till mobilen från? :) )
 
K

KavlingeDude

Guest
Vad skall man skriva annat än suck. När skall US of A sluta upp med fjanteriet.
 
Jag har alltid svårt att räkna på tidszoner, men hur jag än försöker så får jag det inte till att det är 1:a april i USA...

Så många frågor... Får man inte flyga med trasig elektronik? Eller elektronik som inte har batteri utan kräver nätspänning? Gäller det även incheckat bagage?
 
D

Deleted member 4971

Guest
Ja framtiden på det här området ser inte ljust ut tyvärr. Jag hoppas inte EU apar efter för mycket, nog för att vi inte ligger långt bakom.
 

Valley

Medlem
Alldeles lysande. Men den logiken borde det bli slut med restriktionerna för Li-ion-batterier inom godsområdet :)
 
K

KavlingeDude

Guest
Problemet är ju att EU kommer att apa efter. Kolla bara hur många extra poliser man såg förra helgen efter att US of fck A gick ut med en varning att nu var det då minsan på G att ngn stackars afghansk fårbonde skulle resa med en bomb på sig.
 
A

Aurora

Guest
Siden jeg faktisk tror på at terrorgrupper er i oppsving og kan utgjøre en reell trussel mot både amerikanere og andre fly rundt om i verden - stiller jeg meg ikke negativ til en slik ordning :)
 

johansch

Medlem
Någon som har sett en lista över vilka flygplatser som de här nya reglerna kommer att gälla på?

Det talas i media om flighter från Europa, Afrika och Mellanöstern. Australiensare på facebook säger t.ex. att "det är lugnt, vi är undantagna".

Det jag inte förstår är hur någon kan vara intelligent nog att konstruera en mekanism som det här är avsett att förhindra, men samtidigt inte intelligent nog att se till att flyga in via Australien eller Asien efter att ha läst om det här på nätet.
 
Last edited:

johansch

Medlem
OT, men annat gulligt exempel på säkerhetsteater: när jag flög genom LHR häromdagen hade jag tagit ut en deo-roll-on (50 ml) från väskan vid säkerhetskontrollen, men inte placerat den i en plastpåse. Som tur var så fick jag se att när sakerna kom ut genom scannern hade någon stabil myndighetsperson gjort deodoranten säker genom att placera den i en plastpåse.
 
Toppen