Senaste nytt

En liten Asientur med Qatar Airways, Cathay Pacific och Emirates

flybob

Medlem
Här kommer lite rapporter från resan vi precis avslutat (kom hem för en knapp timme sedan). Det kommer att handla om Qatar, Cathay, Emirates samt en del SPG-hotell. Bilderna är inte av superhög kvalité.

Bolag: Qatar Airways
Sträcka: ARN-DOH

Efter en kort med kaotisk flight mellan Göteborg och Stockholm, präglad av sällan-flygande semesterfirare och skrikande barn så skulle vi äntligen få påbörja sommarens första resa på allvar.
Vi landade ca fyra timmar innan vårt första ben mellan ARN och DOH skulle avgå och gick till gaten för att droppa vår väska.
Stängt. Ingen information. Även Qatar service desk var stängt men på disken stod åtminstone en skylt som skvallrade om att de öppnade först 13.05, vilket betydde exakt tre timmar före "vår" Dreamliner skulle lyfta.
Vi drog slutsatsen att detsamma förmodligen även gällde bag drop. Vi vandrade - något molokna skall erkännas - tillbaka till Sky City för att ta en kaffe, köpa en bok och vänta. Vänta på att få vänta, men åtminstone i en lounge.
Tiden flög inte, men när klockan slog 13.05 stod vi åter vid incheckningen. Denna gång var det lång kö vid Qatars diskar och personalen skulle precis öppna. Business check-in ekade dock tom sånär som på ett äldre par, och två diskar var öppna, så det var bara att kliva fram.
Tjejen som checkade in oss plockade fram en lapp som skulle förklara varför vi inte skulle få loungeaccess i Doha, trots att vi var betalande business class-resenärer med QR. Som on det inte var nog olustigt att bli nekad loungeaccess via en lapp som personalen inte ens hade koll på vad den innehöll, så möttes vi av en frågande blick när jag ställde frågan om status i OneWorld skulle göra någon skillnad.
-OneWorld?
-Ja, den allians som Qatar ingår i?
-Hmm, låt mig ta fram en lapp och se.
Här letar hon lite i lådorna och får fram en laminerad lista.
-Vilken status har du?
-Sapphire.
- Är det gold eller?
- (Du har ju listan framför dig?) Ja, det motsvarar Gold i Privilege Club.
- Vänta så ska jag fråga.
Hon frågar tre kollegor och ingen har en aning men en säger att jag borde komma in. Jag, men inte mitt sällskap.
Jag säger att vi kikar i Doha istället, eftersom de uppenbarligen inte har en susning.

2014-06-20 13.47.58.jpg
Lappen som vi fick vid incheckning

Vi lämnar incheckningen något snopna. Veporna skriker "5 star airline", men det känns mer som att vi checkat in i economy-kön hos DY.

Vi promenerar till säkerhetskontrollen och styr kosan mot fast track. Tillåtna resenärer är de med status eller biljetter hos diverse bolag i Star Alliance eller hos Emirates. Kan det vara riktigt? Inget OneWorld?
Jag frågar och mycket riktigt, vi måste ställa oss i kö med de mindre frekventa resenärerna utan status (läs: myntskramlande, oförberedda amatörerna som både vi och agehall avskyr så mycket) och snällt vänta på vår tur.

Vi tar oss till slut igenom säkerhetskontrollen efter att ha stått bakom en kille som tyckte att mynt kvalificerar som fickludd och att både jacka och kavaj borde vara ok att passera bågen med.
Vi strosar mot Menzies loungen och väl där möts vi av en välkomstdisk som inte alls säger välkommen, den är nämligen tom. Vi väntar en stund och kolllar runt lite, men ingen personal i sikte. Efter en stund går vi in och sätter oss istället och efter ytterligare någon minut uppenbarar sig en kvinna och kollar lite sökande på oss. Jag reser mig och hon scannar våra boardingkort.
-Åker hon i ekonomi? (Hon pekar mot mitt sällskap)
-Nej, varför tror du det?
- Låt mig scanna hennes boardingkort igen.
-Okej?
-Ja, det ser ju rätt ut. Välkomna.

Vid det här laget känns resan med Qatar något avslagen för att vara ärlig.
Vi äter lite från den skrala salladsbuffén och skrattar gott åt tidnigen Fokus val att inleda en artikel med första bokstaven i storlek 32 och resten av ordet (och meningen) i storlek 12, något som i detta fall blir något lustigt.
Meningen inleds med ordet "Banala" och innehåller även ordet "blödande problem".

Banala [......] blödande problem...


Vi är inte mer än 8 personer i loungen och det börjar bli dags att gå mot gate F66.
Väl där möts vi av halva Pingstkyrkan som även de skall med planet till Doha.
En kortare gruppbön (30+ personer) samt "ja må han leva" får vi uppleva innan det är dags för boarding.
Redan i dörren till Dreamlinern är våra tvivel om Qatar som bortblåsta. Vi blir visade till våra platser av varsin person och får direkt frågan om vi önskar något att dricka.
Champagne! ÄNTLIGEN!

2014-06-20 15.56.05.jpg
Lanson Gold Label 1999 eller Taittinger Prestige Rosé?

Nu trivs vi - och hon hinner fylla på innan det är dags att lyfta.
I kabinen som tar 26 är vi totalt 6 personer.

2014-06-20 15.30.09.jpg
2014-06-20 15.47.54.jpg

Precis innan avfärd hämtar en av flygvärdinnorna champagneglasen, ber så hemskt mycket om ursäkt för det samt lovar att hon skall fylla oss med så mycket champagne vi orkar innan vi landar i Doha.
Asiaten (60+ japan) i sätet till vänster om mig halsar innehållet i sitt glas - trots försäkran från från flygvärdinnan att nytt är att vänta så fort vi lyft - för att inte låta något gå till spillo. Vi applåderar tyst i våra huvuden.

"I have plenty of bottles in the back. Don't you worry."

Vid det här laget känns det som att midsommar skall spenderas i luften, gärna på en QR Dreamliner, riktning österut.

IFE och stol är mycket trevliga.

2014-06-20 15.37.51.jpg
2014-06-20 15.37.58.jpg
2014-06-20 15.38.17.jpg
2014-06-20 20.18.03.jpg
2014-06-20 20.38.49.jpg
2014-06-20 20.39.06.jpg
2014-06-20 15.35.50.jpg
2014-06-20 16.04.40.jpg

Så snart säkerhetsbältesskylten släckts tas middagsbeställningar och en midsommarflört till amuse bouche serveras i form av sill på rågbröd med rödbets- och pepparrotskräm. Utsökt.

2014-06-20 16.37.18.jpg


Middagsvalet faller tråkigt nog (för er och bildmässigt) för oss båda på Arabic Mezze till förrätt samt Arabic spicy shank of lamb till varmrätt.
Men om man flyger med arabiskt flygbolag så äter man arabisk mat, eller?

2014-06-20 16.48.58.jpg
Mezze

2014-06-20 17.09.08.jpg
Varmrätt

Vi hoppade över efterrätten men fick ett par Godiva-praliner samt en kopp espresso. Pralinerna höll på sin höjd Alladin-klass och espresson smakade som en medioker kopp svenskt kaffe.

2014-06-20 17.28.38.jpg 2014-06-20 17.32.11.jpg

Helnöjda med middag och med tre-fyra glas champagne innanför västen slocknade vi båda som kronljus i kuling.

Vi vaknade en dryg timma senare och satte fart för att ta igen förlorad dryckestid.
I den bakre delen av kabinen fanns en bardisk med en flaska Taittinger Rosé som snabbt tömdes men inte lika snabbt fylldes på (fylldes faktiskt inte alls) trots att jag duktigt vände den uppochner i hinken. Det fanns även lite choklad, nötter och frukt.

2014-06-20 20.13.28.jpg

Därmed fortsatte vi med glas på beställning och dessa innehöll den mer angenäma Lanson.
Mot slutet av flygningen kom en av flygvärdinnorna och frågade om vi hade trivts och undrade om vi ville ha mer champagne innan landning (40 min kvar).
Det sista glaset led av motsatt Turkish-problem (ljummen) och var istället så kall att det blev slushie.

Överlag en mycket angenäm flygning i en luftig och fräsch kabin med trevliga och glada flygvärdinnor.
Efter tre flaskor Lanson och en flaska Taittinger Rosé klampade vi - något runda under fötterna - ut till "premiumbussen" som skulle ta oss till den nya flygplatsen i Doha.

2014-06-20 22.58.37.jpg 2014-06-20 23.05.41.jpg


Det första intrycket när vi kommit in i terminalen är att allt är rörigt, väldigt rörigt.

2014-06-20 23.11.47.jpg
Liten nalle-lampa

Man har försökt avhjälpa detta genom att fylla flygplatsen med personal. Överallt är det personal. Vart du än vänder dig finns någon att fråga.
Det var hur som helst inga problem att komma in i loungen, men det var otroligt fullt. 23.20 och alla platser upptagna. Verkligen ALLA. Maten var under all kritik men det serverades åtminstone champagne (samma Lanson som på planet).

2014-06-20 23.16.57-2.jpg 2014-06-20 23.17.49.jpg 2014-06-20 23.17.52.jpg
Extra champagne-suddiga bilder.

2014-06-20 23.47.15.jpg
Maten som fanns utöver bröd och grönsaker som kan skymtas till höger

Vi drack ett glas och bestämde oss för att se vad lappen vi fick i Sverige skulle resultera i.
När vi kom fram till kassan vid en av de temporära service desksen fick vi snabbt 600 Qatar riyal (ca 1100 SEK) att använda på flygplatsen fram till 31/12-2014. Hon nämnde inget om 10k Qmiles och vi brydde oss inte om att fråga heller.

2014-06-21 00.07.31.jpg


De 600 QAR vi fick visade sig räcka till en flaska Krug i duty free shop! Jag tar gärna en flaska Krug över en full lounge, varje gång.

2014-06-21 00.07.42.jpg 2014-06-21 00.12.52.jpg 2014-06-21 00.13.02.jpg


Efter detta gick vi till gaten där flygningen till BKK skulle avgå. Vid gaten upplevde vi det som att det saknades eller var otroligt dålig AC i väntsalen. I tillägg saknades toaletter, vilket hade kunnat bli ett bekymmer om det varit lång väntan.

Återkommer senare med ytterligare detaljer från resan.
 

Alx

Medlem
WOW!! Qatar Airways verkar ha insett värdet av att kompensera sina kunder när man inte kan leverera vad som utlovats! Att de gör det med råge är ju bara att applådera! Snyggt! :D

Att dömma av era bilder ser det ut som att min mor och far kommer att få en trevlig resa att se fram emot ombord på Qatar Airways om någon vecka. För deras skull hoppas jag att den nya loungen är öppnad när de passerar Doha.
 

Jonas C

Medlem
Mer mer mer! :D

Trevlig rapport än så länge. Qatars Business Class ser riktigt trevlig ut och intressant att de serverar årgångsskumpa i Business. Vill minnas att de tidigare serverade Lanson Black Label NV som är en väldigt trevlig "utility" skumpa. Ganska imponerande att ni hann konsumera 4 flaskor på den relativt korta flygningen.
 

doc

Medlem
Tack för en trevlig rapport. Ser fram emot fortsättningen (och min egna resa med QR och CX i november).
 
D

Deleted member 4971

Guest
Hårdvaran såg ju helt okej ut, men resten kändes sisådär. Har själv bara åkt ekonomi. Men jag blir inte direkt sugen att testa Qatar igen.
 

Fredrik

Medlem
Har aldrig testat Qatar själv men min förutfattade mening är att det är bra ombord men att resten har en del att önska. Den här rapporten tyder också på det.
 

flybob

Medlem
*Disclaimer*
Hade inte tänkt att skriva om allt detta, så ni får ha lite överseende med att det kanske haltar lite och är lite knappt med info här och var. Har ni frågor, så hojta gärna.

Bolag: Qatar Airways
Sträcka: DOH-BKK

Det är som sagt varmt vid gaten och ganska mycket folk.

2014-06-21 00.31.13.jpg

Planet har slutdestination Hanoi och när vi kommer ombord är kabinen full sånär som på en plats och majoriteten av passagerarna i business skall vidare till slutdestination. Denna gång är det ingen Dreamliner utan en 777-300.
Dessvärre blev bilderna jag tog oerhört dåliga.

2014-06-21 01.05.48.jpg 2014-06-21 01.11.37.jpg

Vi erbjuds pre-departure drink som fortsatt är Lanson Gold Label 1999.
Det delas även ut pyjamas, vilket uppskattas. Storleken, skall enligt lappen vara medium, men jag övertygad om att 4 vuxna män kunde delat på det stretchtyget. Det blir en kamp att hålla byxorna över midjan, men det är skönt att klä om.

2014-06-21 01.25.38.jpg 2014-06-21 01.26.02.jpg

Klockan är strax efter 01.00 när vi taxar ut från gaten och ögonlocken börjar kännas tunga.
Strax efter vi lyft serveras en vedervärdig räka på en gurkskiva, samt en lättare måltid bestående av kyckling och ris. En tämligen torr anrättning som turligt nog kan sväljas ner med ytterligare ett glas Lanson, innan det är dags för att sluta ögonen.

2014-06-21 02.23.55.jpg 2014-06-21 02.55.54.jpg

All alkohol gör sig påmind och jag sover fram till ankomst. Passagerare som skall vidare till Hanoi ombeds sitta kvar ombord, och vi är 8 stycken som går av i BKK.
Vi har planerat för en natt i BKK innan vi skall vidare och går för att hämta väskan.


Hotell: Plaza Athénée Bangkok, Royal Méridien
Stad: Bangkok
2014-06-21 13.38.15.jpg

Tack vare priotagg så är det en av de första och vi slinker ut på gatan för att ta en taxi till hotellet. Vår taxi var utrustad med säten som genererade mindre smickrande ljud så fort man rörde sig och vid varje inbromsning användes handbromsen för att hjälpa till att få stopp. Resan löper på utan problem och vi anlände välbehållna till Plaza Athenee runt 14.00. 350 THB vill chauffören ha, och det känns lagom avvägt för att slippa tjaffs. Vid incheckning, som tar lång tid nämns ingen uppgradering, men när vi väl kommer upp på rummet visar det sig att vi fått en trevlig trevlig svit.
På bordet står ett fruktfat, torkad frukt samt ett chokladfat med mitt namn inpräntat. Rummet är mer rymligt än något annat, men klart dugligt för en natts sömn. Frukostbuffén är helt okej med omelettkock och en mängd olika, både asiatiska och europeiska valmöjligheter. Man satsar dock mer på kvantitet än kvalité om man säger så.

2014-06-21 08.44.28.jpg
2014-06-21 09.31.14.jpg
2014-06-21 09.31.21.jpg
2014-06-21 09.31.33.jpg
2014-06-21 09.31.45.jpg
2014-06-21 13.43.31.jpg
2014-06-21 09.32.04.jpg
2014-06-21 09.38.4012.jpg
Vit choklad med namn på
2014-06-21 13.43.59.jpg
Utsikt från sovrummet



Bolag: Cathay Pacific
Sträcka: BKK-SIN


Morgonen därpå hoppar vi in en taxi mot flygplatsen. Taxametern slocknar så snart vi rullat ut från hotellet och utom räckhåll för personalen. Jag frågar varför han slog av taxametern och han förklarar att den inte fungerar utanför stan och givetvis så förstår jag ju det. Vi når flygplatsen och jag ser till att plocka ut vårat bagage innan jag frågar vad han vill ha.
- 600 bath.
- I’ll give you 300.
- 500 bath.
- I’ll give you 300.
- 400 bath.
- Here’s 300.
Han bråkar inte utan accepterar det.

Vi checkar in och styr kosan mot CX loungen vid G-gaterna. Loungen är liten och det bjuds på 10 sorters sprit, läsk, lite kall mat i form av tandpetar-mackor och en varmrätt bestående av grön currykyckling och ris. Maten smakar ok.

2014-06-22 09.35.54.jpg 2014-06-22 09.35.59.jpg

Vi passar på att kika i loungen vid D också, och utbudet är identiskt men loungen är ännu något mindre.

2014-06-22 10.28.18.jpg 2014-06-22 10.28.24.jpg 2014-06-22 10.28.29.jpg

Vi tröttnar och går till vår gate. Planet är sent in på grund av dåligt väder runt Hong Kong och boarding startar först runt ordinarie avgångstid, dvs 11.50.

Ombord erbjuds vi champagne, juice och vatten. Vi tar alla tre och juicen som mer liknar (och smakar) kolyserlös Fanta med fruktkött går bort till förmån för champagne från Billecart-Salmon och vatten. Vi får även menykort och vinlista. Det är nämligen så att trots att flygningen är kort, så serveras det tre rätters.

2014-06-22 11.56.32.jpg
2014-06-22 12.08.47.jpg 2014-06-22 12.09.16.jpg 2014-06-22 12.09.34.jpg


Vi ser en passagerare vända i dörren till toaletten och hans ansiktsuttryck vittnar om att något inte står rätt till. Efter ungefär 25 minuters väntan berättar kapten att toaletterna på höger sida av planet är ur funktion och att vi väntar på avhjälpning.
En stund senare meddelas vi att tekniker kommer att försöka krypa in i något utrymme för att deaktivera en sensor som förhoppningsvis ska lösa toalettproblemet. Fram tills dess finns endast 3 toaletter att tillgå.
Det tar inte mer än 5 minuter innan vi får positiva besked från cockpit och strax därefter, 12.35 backar vi ut från gaten.
Vi blir ombedda att slå av vår elektronik. Flygläge duger inte här.
Så snart säkerhetsbältesskylten släckts får vi mer champagne och varmrättsönskemål noteras. Valet faller på kycklingen och den serveras samtidigt som förrätten och intas under viss turbulens.

2014-06-22 13.05.24.jpg 2014-06-22 13.05.31.jpg 2014-06-22 13.07.25.jpg 2014-06-22 13.08.32.jpg 2014-06-22 13.15.55.jpg


Det skakar lite smått till och från under hela flygningen men det är trots det en tämligen angenäm flygning. Stolen går att luta ganska ordentligen, men den är inte jättebekväm vid full lutning då det saknas stöd för fötterna. Till och med på en två timmar lång flygning känns det lite jobbigt.

2014-06-22 11.55.53.jpg 2014-06-22 14.02.47.jpg 2014-06-22 14.50.18.jpg


Efterrätten - Häagen Dazs - hoppar vi över, och att hoppa över glass känns lika illa omtyckt som att skippa champagne här på BC. Vi kompenserade vårt dåliga samvete genom att dricka ytterligare ett glas champagne.

I IFEn finns inga filmer utan enbart tv-serier, dokumentärer och musik. Larry David (Curb your enthusiasm) får stå för underhållningen denna dag.

2014-06-22 11.51.02.jpg

Vi landar en dryg halvtimme försenade och tar oss mot utgången för att åka till vårt första hotell.


Hotell: St. Regis Hotel
Stad: Singapore
2014-06-21 13.38.23.jpg

Väl ute är taxikön enorm och jag minns då att det står något om att lokalbuss X vänder vid just St. Regis i BCs Singapore-guide. Surfar upp den, och mycket riktigt, buss 36, 2,2 SGD. Kan meddela att det priset höjts till 2,4 SGD sedan 6/4.
Det känns lite roligt att stå på en knökfull buss på väg till St. Regis. Roligt en stund, men efter en dryg timme ståendes börjar det bli lite tjatigt. Det väller in folk på varje hållplats, men AC är tack och lov bra.

2014-06-22 15.41.13.jpg

Rätt som det är så ser vi det, St. Regis. Vi hoppar av bussen och när vi promenerar över gatan mot hotellet så ser personalen något konfunderad ut. Vi ombeds slå oss ner för incheckning, som är både utdragen och stel men som slutligen resulterar i två nyckelkort samt en lista på förmåner som ingår iom att jag är SPG platinum. Jag har använt Suite Night Awards (SNAs) för att bli uppgraderad till en svit (St. Regis suite).

Lista över platinum-förmåner:

2014-06-25 12.06.20200.jpg

2014-06-22 18.04.34.jpg
2014-06-22 18.04.48.jpg
2014-06-22 18.04.54.jpg
2014-06-22 18.05.12.jpg
2014-06-22 18.05.21.jpg
2014-06-22 18.05.32.jpg
2014-06-22 18.06.10.jpg
2014-06-22 18.07.00.jpg
2014-06-22 18.32.08.jpg
2014-06-22 18.13.07.jpg
VM-schema uppskattas, även om det är hårt att hålla sig vaken till 04.00.

Rummet är som synes rymligt och håller god standard. Vår butler dyker upp och frågar om det finns något speciellt vi önskar (enbart vissa saker ingår). Han får hedersuppdraget att ordna en ishink till vår Krugflaska.

2014-06-22 18.22.44.jpg 2014-06-23 16.44.31.jpg

Servicen är annars överlag ganska dålig och ouppmärksam, och på frukosten horribel. Första morgonen beställer jag en dubbel espresso och en stund senare dyker en servitör upp och säger;
- Here’s your coffee sir.
- Is it a double espresso?
- I don’t know.
- Don't know? Can you please find out?
- It’s coffee sir.
- I ordered a double espresso?
- I’ll check.
Han försvinner en stund.
- Yes, it’s a double expresso. (ja expresso)

Personalen är generellt dåliga på engelska och missar ett flertal gånger att komma ut med saker vi beställt (pannkakor, kaffe, osv).

En annan morgon kommer vi 20 minuter innan frukosten stänger och de är väldigt tydliga med att påpeka det samt stressa alla som kommer att de måste skynda sig, även fast matsalen har god beläggning och buffén är välfylld. Visst finns tider av en anledning, men stressa mig ta mig fan inte innan tiden gått ut!

SPG-förmånen med drinkar och kanapéer är en obesökt tillställning. Det finns inga skyltar och går inte att se utifrån, men frågar man så hänvisas man bak i restaurangen och där finns lite bröd och möjlighet att få antingen vitt, rött eller mousserande vin, alternativt en öl. Vi är helt ensamma och personalen jobbar hårt för att visa sitt ointresse för sina enda gäster.

Vi tar oss efter tre nätter vidare till Sentosa och ett nytt hotell...
 
D

Deleted member 4971

Guest
Roliga bilder och bra skrivet. Men att hoppa över glassen!!!! Jag finner inga ord....
 
Toppen