Senaste nytt

Mileage Run med SAS till Chania - varning!

Agö

Medlem
Jag och xmit gjorde idag en MR till SAS nya säsongsdestination Chania på Kreta. Den bjöd på flera spännande moment däribland följande:

Jag mötte upp xmit redan 05:25 utanför SAS FT på Kastrup. Framför oss i kön hade vi ett gäng passagerare som väntade på att FT skulle öppna (05:30). En svensk kvinna med en son på kanske fem år stod precis före oss i kön. Hon var uppenbart EBS. Det var inte hennes son. Det blev blankt nej till sonen, vilket kan tyckas ohemult men är enligt regelboken. Vi trädde då fram och gästade in sonen i FT. Det gick bra. Dagens goda gärning.

Väl i loungen hamnade vi bakom en familj som sannolikt var från Asien (far, mor, tre barn). Mannen visade fram sitt EBG. Loungedraken såg på kortet och valde att beslagta det; tydligen hade det gått ut 2012. Mannen hävdade att SAS inte skickat ut något nytt kort sedan dess, han hävdade att han alltjämt var EBG. Det blev en ganska hätsk stämning då hela familjen hade sina bokningsuppgifter på kortet ifråga.

Ombord kom vi först. Det var underhållande att se sällanresenärer. Bl.a. tog åtminstone två olika par en rövare och satte sig på lediga rad 2. Utan att ha tilldelats dessa platser dock. De blev bryskt bortkörda, ibland är danskarna sköna.

Flygturen till Chania var omärkvärdig men trevlig. I Plus var det för dagen mellan 30-35 pax fördelat över 7 rader. Vi fick SB på rad 4.

Väl framme på Chania gick allt som smort och vi hade en hel timme på oss att vända. Trodde vi. Vi ankom, åkte buss till den lilla terminalen och passade på att gå ut på parkeringen. Därefter tog vi våra i Köpenhamn utskrivna boardingkort och gick mot säkerhetskontrollen belägen på andra våningen. Där blev det kaos. En säkerhetskontrollant sprang iväg med mitt boardingkort till, vad vi förmodar, gate. Fem minuter senare kom hon tillbaka och nekade oss tillträde med hänvisning till att vårt boardingkort inte var giltigt - "det måste skrivas ut på Chania Airport". OK, tänkte vi. Vi går väl ned i avgångshallen igen. Väl där är det fullständig kalabalik. Säkerligen drygt 500 passagerare med tungt bagage trängs på en mycket liten yta. Det visar sig att det är resedag på Chania Airport. Inte mindre än åtta avgångar i princip samtidigt till Norden (den enda övriga var SN till Bryssel). Det saknas givetvis någon form av hänvisning till vilken incheckningsdisk man som passagerare på SAS regulärflyg (det var även två SAS-charteravgångar) ska använda sig av. Vi frågar säkerligen tio personer, bl.a. representanten för Aegean, flera som jobbade för olika charterbolag och gick givetvis runt och kontrollerade de tiotalet incheckningsdiskar som fanns. Ingen visste. Förrän vi träffade rätt. En vänlig grek hänvisade oss till en disk där det stod Primera till Ålborg. Det kan väl varenda medveten resenär räkna ut...Xmit gick fram och frågade, de hänvisade oss längst bak i kön. Jag gick längst bak. Xmit gav sig dock inte och slutligen lyckades han övertala incheckningsagenten att vår hemresa var i fara. Klockan var då 11:25 lokal tid, planet skulle gå 11:55 och boarding skulle inledas 11:35. Lugna puckar tänker vi. Vi sprang upp till säkerhetskontrollen igen. Det gick långsamt då kontrollanten noggrant studerade alla boardingkort. Väl i kön hör vi givetvis "final call for passengers departing on Scandinavian Airlines flight SK2818". På något otroligt sätt lyckas vi hinna till gate precis innan de stänger den.

Nu hemma. Akta er för att göra en MR till Chania. Om man får tillåta sig själv att slänga sig med en gnutta förutfattade meningar kan man väl sammanfatta det som "grekiskt kaos".

Hemresan var fantastisk. Utmärkt service, god mat och flera GT. 10 000 p och flera erfarenheter rikare är vi nu hemma i Skandinavien.

Christian R och andra som funderar på att göra en MR till Chania, tänk igenom om ni verkligen vill göra en MR dit. Det är inte oproblematiskt och tänk särskilt igenom detta med boardingkortskraven, det var en aning stressande idag.

Juli 2014 022.jpg

Juli 2014 027.jpg

Juli 2014 036.jpg

Juli 2014 037.jpg

Juli 2014 040.jpg

Juli 2014 045.jpg

Juli 2014 046.jpg
 

Gurkan

Medlem
Intressant läsning.

Flickvännen var nyligen nere i Grekland, men då Rhodos. Även där hade dem enorma problem med incheckningen och var på håret att dem klarade planet.
 

Agö

Medlem
Intressant läsning.

Flickvännen var nyligen nere i Grekland, men då Rhodos. Även där hade dem enorma problem med incheckningen och var på håret att dem klarade planet.

Mmm, det kanske är naivt att göra en MR till en charterdestination. Men det finns ju bevisligen destinationer som fungerar utmärkt, t.ex. Alicante. Hade inte i min vildaste fantasti kunnat tro att det skulle bli sådant strul och att det var så pass kaosartat som det var. Hade inte xmit varit ihärdig hade vi inte kommit hem med SK2818, det hade förmodligen blivit Aegean eller charterflyg istället...

Jag ska naturligtvis skriva till SAS om detta, i synnerhet bristerna på flygplatsen. Att man som passagerare inte kan veta vid vilken disk man ska checka in är ju bedrövligt (om man nu ska köpa att det krävs av flygplatsen utskrivna boardingkort). Det drabbar ju inte bara oss som är galna nog att göra en MR men även passagerare som faktiskt har varit på Kreta.
 

Agö

Medlem
Agö - hade ni separata biljetter på ut- och hemresan?

Nej, en och samma biljett för oss båda. Gick utmärkt att checka in på appen och att skriva ut boardingkort för ut- och hemresa på Kastrup. Problemet var att boardingkortet, utskrivet i Köpenhamn, av oklar anledning, "inte var giltigt".
 
F*ck, p*s, l*rt.... Havde først booket Montpelier, men bookede Chania istedet da der var 2.000 point mere...

Så man skal helt ud for at komme ind igen? Godt man kan afbooke plusbiletter....

Btw. Missede jer med 15-20 minutter i morges...
 

agehall

Medlem
Nej, en och samma biljett för oss båda. Gick utmärkt att checka in på appen och att skriva ut boardingkort för ut- och hemresa på Kastrup. Problemet var att boardingkortet, utskrivet i Köpenhamn, av oklar anledning, "inte var giltigt".

Isåfall skulle jag inte stressa det minsta. EU261/2004 gör ju att det kan bli en lönsam affär...
 

jth

Medlem
Intressant berättelse, och tack för varningen :)
Det låter ju konstigt att de inte accepterar egenutskrivna boardingkort, men det är ju trots allt Grekland. På Aten är det iallafall inga som helst problem. För övrigt har jag också varit på Rhodos och jag skulle nog aldrig våga en snabb MR dit heller. Det verkar som de flesta "chartertunga" flygplatser i Grekland och runt medelhavet byggdes i början på 70-talet och sedan har inget hänt. Samma bruna slitna inredning, samma gamla skyltar och CRT-tv apparater och slitna datorsystem på flera jag varit på iallfall :)
 

andreas

Medlem
Känner igen din upplevelse ifrån min MR till Thessaloniki, SKG. Samma där med att boardingkorten från Stockholm inte var giltiga. Skyltar till "Connecting flights/Transfer" leder till landside och till incheckningsområdet.
Fick även där en hint; "Hade ni kommit hit fem minuter senare hade vi cancellerat er incheckning". Fick ett antal höjda ögonbryn när vi förklarade att vi precis landat med SAS från Stockholm...
 
Toppen