Senaste nytt

Betala för utsläppen - Air China kommer inte betala utsläppsrätter till EU

Traveller

Medlem
Det finns väl ingenting som vi är så medvetna om som ansvaret mot vår miljö och därför också måna om att de bolag vi använder som frequent flyers betalar för de utsläpp de orsakar genom våra biljetter. China Air och de tre övriga största bolagen har nu bestämt sig för att inte betala för miljökompensationen. Dessa bolag kommer inte heller därmed påföra kostnaden för utsläppsrätter på biljettpriserna varför det ger dom en fördel i konkurrensen dessutom. För min del gör det att jag bannlyser Kinesiska flygbolag och inga av mina anställda inom Europa nu längre får boka biljetter med eller flyga med China Air samt övriga bolag.
Min förhoppning är att det finns fler som tycker som jag så vi kan skapa lite press och därmed få bolaget att göra rätt för sig.

Nedan från dagens Expressen / DN / SvD / Travel news m.fl
Kinaflyg vägrar betala utsläpp – Supermiljöbloggen
Kina vägrar betala för utsläpp - Travel News
 

Mikael

Medlem
Då kan det vara viktigt att påpeka att artikeln handlade om Air China, det kinesiska bolaget, och inte China Airlines (från Taiwan). Så att vi väljer bort rätt bolag ;-)
 

TreD

Medlem
Jag är inte enig. Vi kan överhuvudtaget inte förbättra miljön i så avseende genom att betala in en godtycklig avgift, till EU i detta fall.
Avlatsbrev av denna typ är historiskt väl kända, och principen har inte på något sätt förbättrats sedan den gången. Miljömedvetenhet som flygresenär utövas i utgångspunkt bäst genom att låta bli att flyga, helt eller delvis. Inte genom att köpa sig fri via en eller annan politisk 'samvetsavgift'. Om någon personligen likaväl vill göra så, så står det dem fritt. Men, håll det gärna personligt.
 

Gnopps

Medlem
Systemet med utsläppsrätter må inte vara det bästa men är fortfarande ett system jag stödjer. Jag kommer inte självmant flyga mindre om det inte känns i plånboken, flygbolagen själva kommer inte heller effektivisera om det inte lönar sig.
 

Traveller

Medlem
Allt som görs för miljön är bättre än ingenting om så det bara leder till diskussioner. Frågan är vad som görs med pengarna som betalas in som avgift. Om dessa går till, som i EUs fall, bland annat forskning för bättre/alternativa bränslen och lösningar så finns det absolut en vits. Alternativet är ju att inte flyga men att ändra dessa vanor med de ekonomiska strukturer som finns i den globala världen är en minst lika svår väg att gå.
 

Ubbe

Medlem
Eventuella miljökompensationer kommer inte att påverka mitt val av flygbolag. Förslaget är lika dumt som att ha höga koldioxidskatter på bensin i Sverige. Det har ingen mätbar miljöpåverkan och är ju därmed lika verkningsfullt som att slå en masokist. Vill man spara miljön så avstår man från resor. Videokonferenser och reseskildringar för den som uppskattar detta. Slutar äta nötkött och satsar på närproducerade grönsaker istället osv. Tvingas man resa så reserman i ap-klass så att man utnyttjar utrymmet på flyget maximalt... Nej som sagt, jag fortsätter att vara ett "miljösvin", dvs kör min bil med 250 hkr, äter gott nötkött (gärna från USA eller sydamerika) som gärna är både marinerat och grillat och till detta dricker jag gärna ett importerat sydafrikanskt rödvin. Reser gör jag gärna i eko-extra eller Business (First kommer..).
 
Last edited:

lnixon

Medlem
Miljökompensationer? Det här är väl utsläppsrätter det handlar om? Det är ett rätt klurigt system tycker jag.
 

Dr. Miles

Expert
Kina och USA är inte med Kyoto protokolet, så är de inte skyldiga att betala för utsläppsrätten. I alla fall så har jag förstått.

Vet någon om amerikanska flygbolag betalar utsläppsrätter?
 

Mauricio

Medlem
Tummen upp för Ubbe!

Som det påpekats tidigare är det omöjligt för oss som flyger att veta om pengarna verkligen går till forskning. Vill man göra något för miljön bör man börja med att se över sin egna miljöpåverkning, dvs gå till jobbet eller cykla, ta tåget om man ska långt, använda videokonferanser istället för att flyga till andra sidan jorden, byta ut alla lampor till LED (ej ekonomiskt försvarbart dock), finns många sätt att påverka miljön men folk tror att betala för utsläppsrätter räcker. Det är bara för att det ska kännas bättre, precis som när man donerar pengar till olika välgörenheter.
 
Toppen