Senaste nytt

Cebu Pacific - seriöst eller inte?

Impendill

Medlem
Flög för första gången cebu pacific mellan taipei - manila igår.
Har tidigare bara flugit air asia, philippine airline, tiger och jet star inom Asien.

Bokade biljetter i mars för 3 personer, valde att köpa preseat med extra benutrymme vid vingen gör oss.
Flygplanet skulle vara en A320 men när vi väl fick boarda visade det sig att det blev en A330 med enbart Economy säten. Helt ok för oss men vi fick inte det extra utrymme vi betalt för. Efter några samtal med ombordpersonal blev vi flyttade och satta vid en nödutgång. Mitt emot min sambo satt en inom personalen vid takeoff och satte på sig ett sådant fyrpunktsbälte de använder men utan att knäppa det. Han trädde bara armarna genom det som en ryggsäck.

Vi tänkte att han säkert försöker spela lite cool och väntar in i det sista men han knäppte det aldrig, efter halva Runway sa jag åt honom och pekade på bältet, då suckade han lite och hymlade med ögonen och knäppte sedan bältet.

Jag menar hallå eller?!!
Vad händer om det skulle inträffa något och min sambo sitter mitt emot honom? Hon riskerar ju att få hela personen rakt över sig med ett stort moment.

Tyvärr är i stort sett hela min resa inom Asien bokad med dem, men sen anlitar jag dem inte igen. Fick ett jätte oseriöst intryck.
 

AABack2ARN

Medlem
Låter lite halvläskigt kan jag hålla med.

Däremot tror jag inte den största risken vid start är att personen mitt emot er kommer hamna i ert knä eftersom en kraftig inbromsning (det troligaste scenariet) kommer medför att han fortsätter framåt i planets riktining. Likväl är det inte försvarbart agerande och upprepas det borde det anmälas.
 

Impendill

Medlem
Nej, precis vad jag också tänkte. Han satt ju med ryggen i färdriktningen.
Egentligen är det ju ingen big deal men det ger ju ett oproffisionellt intryck.

Har ni någon uppfattning om hur Cebu är som flygbolag?
Tycker ni det funkar att resa med dem?
 
Nej, precis vad jag också tänkte. Han satt ju med ryggen i färdriktningen.
Egentligen är det ju ingen big deal men det ger ju ett oproffisionellt intryck.

Har ni någon uppfattning om hur Cebu är som flygbolag?
Tycker ni det funkar att resa med dem?

Jag gjorde 2 resor inrikes med dom i februari förra året T/R Manila-Kalibo. Planen dom använde var i toppskick och planet på vägen till Manila var endast 3 månader gammalt... Kabinpersonalen väldigt professionella och trots en flygning på knappt 35 min så han dom servera kaffe/te och snacks till samtliga passagerare.

Däremot Philippine Airlines är raka motsatsen.... men vi ska inte gå för OT....
 

Johan_G

Medlem
Jag har bra erfarenheter av både Cebu Pacific, Philippine Airlines och Tiger. Dom brukar alla nyttjas lite om vart annat under min och min sambos asiensemestrar och vi har hittils inte upplevt något som har gett oss anledning att omvärdera dom valen.
 

adhoc76

Medlem
Endast topp-erfarenheter. Nya plan (A320) och proffsig kabinpersonal. Jag kan inte se några som helst problem med att flyga med Cebu Pacific. Dessutom har EU numera godkänt Philippine Airlines och Cebu Pacific som de enda bolag från Filippinerna som INTE är svartlistade av EU. De har varit det i många år, men det hävdes i april 2014. Så - de håller hög standard i alla relevanta avseenden när det gäller flygsäkerhet.
 
Toppen