Senaste nytt

NotRyans galna sommar 2014

NotRyan

Medlem
Hej alla vänner!

Nu är det semester och dags för lite roligheter..

Ankom Arlanda 6.40 och fick nästan slå mig igenom väggen som stod ovanför rulltrappan för att ta mig till bagagedroppen, ja jag har med mig lite för många och för stora vätskor, annars skulle kabinväska räcka. Jag blev tvungen att posta ett brev efter att jag lämnat väskan och begav mig mot Pressbyrån i gamla hallen. Då var det kö ända dit från säkerhetskontrollen, tur man har fasttrack :)

Nu sitter jag i SAS Gold Lounge vid BC-hörnan och ska jag bara ta det lite lugnt innan första flighten, SAS i Plus till Frankfurt....

fortsättning följer....
 

NotRyan

Medlem
Nu har jag ankommit till Frankfurt efter en tämligen omärkvärdig, dock trevlig flight i SAS Plus, enda nackdelen var väl att jag fick en stor kille bredvid mig på mittsätet men flighten var totalt full vad jag kunde se.

Dom ropade ut i gaten att det var priority boarding, och det var till och med en snubbe som frågade om det vilket bekräftades av gate-tjejen. Men sen blev det ju fail som vanligt så någon måste nog tala om för dom att det inte räcker med att säga det, utan att dom skall .verkligen kontrollera och stoppa kastlösa pax i minus från att boarda först. Ambitionen finns ju, men det räcker inte ännu ända fram.

Jag var dock bland dom första att boarda och intog mitt säte 2C så jag kunde studera semesterpaxens boarding-teknik. Det var faktiskt kul och Ja, vi blev försenade ut från Arlanda. Det var skönt att jag slapp dom både i säkerhetskontroll och vid boarding kan jag säga.

Vi ankom Frankfurt några minuter tidigt och fick apron-position, vilket var bättre för mig då jag skulle till B-piren inför nästa flight. När vi kom till ingången från bussen så stod det en tjej innanför dörren med en Thai Airways skylt som det stod "Mr. NotRyan" på. Trevligt... Hon följde mig till Senator-loungen vid B43 där jag sitter nu. Hion kommer att komma och hämta mig när det är dags för boarding och följa mig åtminstone till gaten om inte till planet...

Nu har jag hämtat lite Champagne från Senator-baren som jag ska avnjuta.

Nästa flight blir något helt annat än SAS Plus (som är en helt OK premium economy produkt).
 

Attachments

  • 20140702_135840.jpg
    20140702_135840.jpg
    341,3 KB · Visningar: 920
Last edited:

EBGGOT

Medlem
Nu har jag ankommit till Frankfurt efter en tämligen omärkvärdig, dock trevlig flight i SAS Plus, enda nackdelen var väl att jag fick en stor kille bredvid mig på mittsätet men flighten var totalt full vad jag kunde se.

Dom ropade ut i gaten att det var priority boarding, och det var till och med en snubbe som frågade om det vilket bekräftades av gate-tjejen. Men sen blev det ju fail som vanligt så någon måste nog tala om för dom att det inte räcker med att säga det, utan att dom skall .verkligen kontrollera och stoppa kastlösa pax i minus från att boarda först. Ambitionen finns ju, men det räcker inte ännu ända fram.

Jag var dock bland dom första att boarda och intog mitt säte 2C så jag kunde studera semesterpaxens boarding-teknik. Det var faktiskt kul och Ja, vi blev försenade ut från Arlanda. Det var skönt att jag slapp dom både i säkerhetskontroll och vid boarding kan jag säga.

Vi ankom Frankfurt några minuter tidigt och fick apron-position, vilket var bättre för mig då jag skulle till B-piren inför nästa flight. När vi kom till ingången från bussen så stod det en tjej innanför dörren med en Thai Airways skylt som det stod "Mr. NotRyan" på. Trevligt... Hon följde mig till Senator-loungen vid B43 där jag sitter nu. Hion kommer att komma och hämta mig när det är dags för boarding och följa mig åtminstone till gaten om inte till planet...

Nu har jag hämtat lite Champagne från Senator-baren som jag ska avnjuta.

Nästa flight blir något helt annat än SAS Plus (som är en helt OK premium economy produkt).

Glöm inte bilderna nu!!!!
 

NotRyan

Medlem
Thai fick alltså äran att transportera mig till Bangkok, och en representant för dom kom och hämtade mig i Senator-loungen och följde mig till B46 där boardingen redan var i full gång. Hon tog oss förbi hela priority-kön och skar in så vi fick gå ombord så fort vi kom till gate vilket faktiskt kändes sådär. Nu var det deras representant som gjorde så och då var det nog bara att haka på.

Det kom inte att gå så mycket fortare ändå, eftersom dom inte ville godkänna boardingkortet som SAS utfärdat i Stockholm där de tre flighterna ARN-FRA-BKK-HKG fanns med utan skulle skriva ut ett nytt Thai boardingkort innan jag fick gå på planet. Lustigt nog funkade SAS boardingkortet utmärkt för boarding på Suvarnabhumi till Hong Kong.

Efter den lilla hickupen i gaten så följde min värdinna mig till planet där hon lämnade över mig till besättningen där jag blev välkomnad med en obligatorisk wai som brukligt är. Värdinnan pekade hur jag skulle gå till 1K och jag gick dit och började stuva upp väskan i hatthyllan. Då kom "vår" värdinna och presenterade sig och hälsade mig välkommen med namn samt berättade att hon skulle ta hand om oss under flygningen.

20140702_142548.jpg 20140703_010225.jpg 20140703_010303.jpg

Sedan satte jag mig ner och började göra mig redo, då kom värdinnan och började ta upp middagsbeställning, här blev det första missförståndet då mitt boardingkort visade SPML. Hmm, jag hade väl inte beställt för första Thai-benet utan bara för andra? Nåja kanske jag mindes fel och sa att jag hade SPML och visade boardingkortet.

Det visade sig lite senare att det visst inte var för den flighten utan bara för BKK-HKG.

Jag fortsatte med förberedelserna och upptäckte nu att min nyinköpta Bose QC15 inte var kompatibel med systemet i Thai 380, åtminstone inte med den mikrofonkabeln jag tagit med mig, jag vet inte hur det är med den andra kabeln dock, om det är någon skillnad.

Nu var det boarding completed och personalen kom och började samla in glas, vänta nu. Nu kom jag på vad det var som fattades - Jag hade inte fått nåt att dricka före take-off, nu är hela flighten förstörd :) Nädå, det gör väl inte så mycket, jag vet ändå att jag kommer att få precis så mycket Dom Perignon som jag vill ha ändå under flighten...

Väl uppe i luften så kom just flaskorna med Dom Perignon 2004 fram och blev väl använda...

Första lilla tilltugget blev små canapes, vilka Dom Perignon smakade alldeles utmärkt till.

Sedan blev det den obligatoriska Caviaren med tillbehör. Rysk vodka erbjöds till det, men jag bytte gärna den till..... Dom Perignon.

IMG_0424.jpg

Som förrätt blev det marinerad rökt forell, en liten file av biff, en marinerad räka samt potatispure. Detta avnjöts tillsammans med ett glas eller två Dom Perignon.

IMG_0425.jpg

Huvudrätten blev Lamm-noisette med en ört-skorpa, potatismos till det med en god timjan-sås som toppade måltiden. Zucchini och morötter förhöjde smaken ytterligare. Till detta blev det rött vin, men Mr. Perignon ville också blanda sig i intaget av huvudrätten vilket inte stoppades.

IMG_0426.jpg

Lite ost och frukt sitter inte fel efter en sådan här måltid, dessa sköljdes ner med lite Dom Perignon.

Till dessert blev det en kaka med Cream cheese, och en liten chokladbrownie. Till detta blev det Caffe Latte. Ja ni läste rätt INTE Dom Perignon till sötsakerna :)

Sedan började det bli dags att klä om till pyjamas vilket gjordes inne på den stora kombinerade omklädningsrummet/toaletten till vänster framför första klass kabinen.

När jag sedan kom ut så var det ingen värdinna i kabinen utan jag fick själv bryta försegligen till madrassen och började bädda stolen/sängen inför att inta horisontalläge :)

Efter en natt med sporadisk sömn så blev det dags att kliva upp, ockupera toaletten och göra lite morgonbestyr samt byta om från pyjamas. När jag senare kom ut så var det bara att börja bädda upp sängen och stuva undan madrass och filt.

Efter en stund så blev det dags för lite frukost med gott bröd, yoghurt, juice samt "huvudrätten" som bestod av purjolök och ost-suffle, Tomato Coulis, krossade tomater samt lammkorv.

Efter det blev det några koppar kaffe för att hålla sig vaken. Ungefär här bestämde jag mig för att inte åka in till Bangkok under layovern på Suvarnabhumi.

Efter en lugn descend mot Suvarnabhumi så var det dags att ta farväl av airbus380.th för den här gången och gå av, den här gången ankom vi E-piren på Suvarnabhumi.

Direkt utanför planet stod en tjej med en skylt där det stod bland andra namn "Mr. NotRyan" hon följde mig till golfbilen där jag fick frågan om jag ville till loungen eller om jag ville åka in till stan under dagen. Vi ankom vid 06 och min nästa flight gick inte förrän 16.00 så frågan var på sin plats men jag ville till loungen och sova...

Sedan blev det golfbil hela vägen till Transfercenter East där det blev rulltrappa upp till säkerhetskontrollen en trappa upp innan vi gick till First Class-loungen.

Väl i loungen så frågade jag efter ett slumber-room vilket fanns ledigt. En värdinna kom med lite juice vilket jag drack innan jag kraschade där.

Jag vaknade vid 13.30 och gick och duschade och bytte kläder, nu var man fit for flight igen :) Lite Champagne samt Caffe Latte och vaniljglass i loungen inmundigades innan det var dags att bli upphämtad för att åka mot nästa flight.

Avgången skulle ske från G-piren så det blev att åka ner till ankomstvåningen och ta golfbilen bort till Transfercenter West.

20140703_153835.jpg

Nackdelen med detta befarade jag redan i rulltrappan ner, Jo det blev ju naturligtvis en extra säkerhetskontroll vid west då, men då gick vi på "staff"... Vi var redan sena innan och kom till gate 7 minuter innan avgångstid.

Nu accepterades glatt mitt boardingkort från Stockholm, det som man inte använde i Frankfurt och var tvungen att skriva ut ett nytt för FRA-BKK :)

Vår eskort lämnade oss i avgångsloungen och önskade trevlig resa

Flighten TG606 mellan Bangkok och Hong Kong var en B747 med de nya "sviterna" ganska lika A380ns First Class "sviter" i uppbyggnad, men med andra färger "mindre vitt" samt en stol som är något skönare att ligga i

IMG_0436.jpg IMG_0435.jpg IMG_0434.jpg

Det är något extra att åka i nosen på en 747, nästan som att åka upper-deck... :)

Det var en trevlig flight denna eftermiddag BKK-HKG, mer uppmärksam service än på den föregående och ännu mer Dom Perignon.

IMG_0439.jpg IMG_0441.jpg IMG_0442.jpg
IMG_0445.jpg IMG_0447.jpg

När vi kom fram till Hong Kong ankom vi gate 40, samma procedur här... Thai-representant med skylt och golfbil, hela vägen till immigration. Vid immigration så var det ingen kö alls utan jag kom igenom rekordfort och gick för att ansöka om e-channel access.

Här var det bara en person före så efter ett litet tag var det min tur att lämna fingeravtryck, bli fotograferad och få den lilla stickern i passet. Frågan är nu om jag måste igenom "vanliga" kontrollen denna gång för att lämna avresekortet när jag skall ut. I fortsättningen slipper jag ju såna kort....

Sedan gick jag ner till busstationen och tog bussen till Novotel Citygate där jag är nu...

Ny flight i morgon (i dag), annat flygbolag till nästa layover....

Bilder kommer när jag laddat ner dom från kameran :)
 
Last edited:
Toppen