Senaste nytt

Största misstagen under bilresa

BusinessClass är fullt av reseberättelser och anekdoter från flyg, hotell, lounger osv. Det vore kul att höra era största misstag under bilresor, gärna kopplat till utlandsresor men inte ett krav!
 
Min dotter som snart är tre år har sommarlov och vi planerade en bilresa från Stockholm till farfar och farmor på Orust. Dottern gillar inte att sitta ensam i baksätet mer än korta stunder så jag hittade ett bra upplägg: under lunchvilan kör jag till Kolmårdens djurpark, sen kör vi hela eftermiddagen bland djur och aktiviteter, sen middag med vänner nära Linköping. När hon ska sova runt 20-tiden sätter jag henne i barnstolen, lutar den fullt (den har tre lägen) och låter henne sova hela vägen till västkusten.

Allt gick som smort. Superkul dag på Kolmården och vi var supernöjda. Kul middag på Runstorps Säteri inkl skjuta en kanon från 1700-talet. Dottern somnade på 3 minuter när vi började rulla söderut.

Solig kväll, torrt väglag, ingen trafik. Bra bil, nya däck, laddad chaufför med kaffekopp. Distronic Plus (farthållare) inställd på rätt hastighet, kylfläktar och massage påslaget i förarstolen. VM-fotboll på radion (Tyskland - Algeriet).

Milen på E4:an flög förbi och snart var jag i Jönköping. Upp på väg 40 mot Göteborg. Använder farthållare hela tiden och anpassar hastigheten till rådande regler.

Kommer till Borås. Hastigheten sjunker från 110km/h till 90. Spännande i matchen. Plötsligt är det 70km/h på motorvägen, sänker hastigheten. Lite försent för plötsligt är det rött och blått ljus i backspegeln. Stannar vid vägkanten och en polisman kommer till mig. Förklarar att dottern sover så vi får gärna ta det lite varligt; inga problem. Får blåsa, visa körkortet och en liten vink om att det inte är OK med 107 på 70-sträcka. Tror inte jag var över mer än några sekunder men jag lovar att vara noggrannare. Lägger plånboken i famnen och kan åka. Allt ok!

Rullar vidare. Inser att dottern vaknat. Börjar gråta. Nappen är borta. Svänger av vid nästa avfart. Kliver snabbt ur bilen och öppnar bakdörren för att hitta och montera napp i munnen. Gör u-sväng i korsningen och drar vidare mot Göteborg.

Efter ett par mil noterar jag att plånboken är borta...inte i fickan, inte på sätet, inte på golvet, inte på sätet intill.

Alla mina pengar, kreditkort, körkort, ID etc ligger i den. Har bensin för 16 mil så jag kommer inte ens fram till västkusten utan att tanka och det går ju inte utan plånbok. Tänker igenom vad som har hänt, inser att plånboken kan ha legat i famnen, ramlat ur bilen på marken när jag gick bak för att montera nappen. Vet inte säkert vilken avfart det var i Borås och det är långt till nästa möjlighet att vända. Kan inte ens ta in på hotell med dottern. Börjar svettas!
 

Lonelyflyer

Medlem
men jesus, från en härlig bilhistoria med familjen till noll, det är ok att svära en sån gång.
Ja vet inte va ja skulle gjort, antagligen åka tillbaka o hoppas att soppan räcker.. men samtidigt mörknar det fort ute!
 

Unicornone

Medlem
Hände inte mig men en bekant (hört det förr?) Han var på semester med husvagn modell skitstor i Italien, på hemväg i bästa semesterrusningen så inser han för sent att han skulle legat sådär en 6 filer mer åt höger vid en betalstation.

Han inser också det omöjliga i att försöka sig på att ta sig till rätt fil och gör den bedrägliga bedömningen att personbilsfilen han är i nog ska räcka till.

Han kommer fram till luckan och betalar, när han sedan kör så fastar vagnen… Lösning? hela familjen får gå ur bilen, koppla loss vagnen och ta den genom manuellt, bredden räckte men det fanns inte plats för mer än ett finger på var sida..

Om halva Italien bakom tutade o skrek? Skulle ge min högra hand för att få se det live eller åtminstone på film...
 

Magnus_K

Medlem
För ca 13år sedan hade jag och ett par vänner en incident som var ganska rolig nu när man tittar tillbaka på den.
Hela händelsen utspelar sig i Tyskland påväg hem mot Sverige igen via Puttgarden.
Tidigare på dagen hade vi varit i Hamburg och det var Autobahn i stort sett hela vägen upp till Puttgarden vilket medför hög hastighet :)
Vad man inte tänker på när man är ung och stressad är att man kan bli fartblind.
Vi kommer fram till biljettkassan för Puttgarden färjan och kassören säger ni måste snabba er annars hinner ni inte med denna färjan som ska lämna nu.
På den tiden så såg vägen till färjan ut som ett liggande S (numer flyger man ju dit man ska ;) )..
Vi hade ju beslutat att vi skulle med färjan så plattan i mattan och det kändes inte så fort men ack vad fel vi hade.
I första svängen i den S formade vägen till färjan kör vi av vägen, det är vått gräs och vi som hade höghastighet snurrar in på en närliggande tomt.
När den första chocken (10 sek senare) lagt sig och ingen var skadad så kom vi igen på att vi skulle på färjan.
Föraren trampar plattan i mattan varpå inte mycket händer, vi rör oss framåt sakta men säker och hjulen spinner för fullt, vilket skapar gigantiska spår över hela husets gräsmatta.
Vi kommer ombord på båten och han som släpper på bilarna bara kollar på oss och man ser hans ansiktsuttryck, "vad fan tänker ni?" :) När vi väl var ombord på färjan fick vi rensa bort allt gräs som fastnat i fälg och hjulhus.
Vi vill ju inte synas vid bilen så vi knallar upp på uteplatsen baktill på fartyget och då när vi kommer upp i luften och se hur bokstavligt talat förnedrat de boendes gräsmatta, vilket gav många skratt när vi väl sätter oss i bilen igen på dansk mark.
Detta har skapat minnen för livet då det är en sådan once in a lifetime event :)

Ni frågar er säkert, hur gick det med bilen?
Bilen var en företagsbil och fick byta bromsskivorna, spindellederna m.m.

Mao ni som har företagsbil och barn i ca 20års åldern, låna inte ut den till dom om dom säger dom ska köra ner och titta på lite bilar i Tyskland :)

Om man ska vara lite seriös nu på slutet så var man ung och dum och jag rekommenderar ingen att köra snabbare än vad man kan hantera. Är inte bara ens eget liv som står på spel.

Btw,
Denna händelsen kanske passar in i tjänstebilstråden? ;)
 

JonW

Medlem
Alla mina pengar, kreditkort, körkort, ID etc ligger i den. Har bensin för 16 mil så jag kommer inte ens fram till västkusten utan att tanka och det går ju inte utan plånbok. Tänker igenom vad som har hänt, inser att plånboken kan ha legat i famnen, ramlat ur bilen på marken när jag gick bak för att montera nappen. Vet inte säkert vilken avfart det var i Borås och det är långt till nästa möjlighet att vända. Kan inte ens ta in på hotell med dottern. Börjar svettas!
Mja, nu är det ju faktiskt bara 13 mil från Borås till Orust, så det var knappast akut på det sättet.
Även om det förstås var olustigt att bli av med pluskan.
 
Mja, nu är det ju faktiskt bara 13 mil från Borås till Orust, så det var knappast akut på det sättet.
Även om det förstås var olustigt att bli av med pluskan.

15 mil till Mollösund och jag hade ingen lust att få motorstopp mitt i ingenstans med dotter i bilen på natten :)

Min historia slutade iallafall med att jag stannade på första avfart. Tog ett par djupa andetag och började gå igenom kabinen för att säkerställa att plånboken faktiskt var borta. Efter ett par minuter hittade jag den inkilad mellan passagerarstol och en list mot passagerardörren. Sen var jag rätt nöjd :)
 

Lonelyflyer

Medlem
Jag kommer ihåg en historia som jag var med om som barn, när vi var på sommarsemester med familjen.

brorsan och jag kanske var 8-10 årsåldern och vi var ner till Skara Sommarland bland annat
Mamma o pappa gick ur bilen för att gå in och handla, det här var nån stad vi stannade till i en snabb stund bara, och de var noga att säga att vi skulle sitta kvar eftersom farsan lämnade nycklarna i bilen.

Jag o brorsan var ju inte så nöjda med att sitta i en varm bil ensamma, så vi klev ur av nån anledning och drog igen dörrarna, en stund senare kom farsan tillbaka o var måttligt nöjd. Hur öppnar man nu bilen?

Som tur var så var passagerarframrutan lite öppen, kanske 5 cm så med hjälp av en annan bilist kunde de fira ner en ståltråd och forma den som en liten ögla som passade runt låsknappen på insidan av dörren. (gammal volvo för övrigt)
Vi kunde rulla vidare på semestern, men det var sista gången vi blev lämnade på egen hand :)
 
Hmmm. Tror jeg kan slå de fleste, dog ikke mig bag rattet.

Sidste dag på sommerferie i Spanien, ny bil bestilt og den gamle skulle tages i bytte - den skal altså helst hjem i samme stand...

Dagen bød på massere stress og vi skulle lige nå at se en seværdighed inden vi skulle hjem ad igen. Vi var på camping ferie med campingvogn und alles, incl. cykelholder med 4 cykler på taget af bilen.

Normalt ville cyklerne stå på campingpladsen mens vi kørte rundt, men da vi var på vej hjem var de sat på taget af bilen.

Vi kører hen til den her seværdighed og skal parkere, mange steder i Sydeuropa er der forskellige former for overdækkede parkerings muligheder, det var der også her.

1 styk VW Passat, dog 2,5 meter høj pga. cyklerne kan ikke være under overdækningen der er +- 1.8 meter høj... Hele tagbagagebæreren med cykler osv. bliver revet af og ridser hele den bagerste del af bilen på vejen bagover. Ups!

Der var ikke så meget andet at gøre end at skille det hele ad, montere udstyret på bilen igen, gudskelov var alt intakt.

Når man tænker tilbage tror jeg bare vi var lykkelige over at bagruden ikke smadret og at det var 'almindelige' cykler og ikke vores racercykler til 25-35.000kr stykket....
 

sembl

Medlem
Skulle träffa en kompis på lunch igår när han ringer förtvivlat och måste ställa in. Det visar sig att han och dottern skulle köpa färg för att måla hennes rum. Då sker det som inte får hända, han slinter med 10l hinken och tappar hela hinken i baksätet där hans dotter precis satt sig i barnstolen.

Lärdom av detta: kontrollera att de i målaraffären satt dit locket riktigt och som kille, gör en sak åt gången.
 
Toppen