Senaste nytt

Bröllopsresa i Club Europe, BA ger oss spridda platser...

etnoy

Medlem
Hej!

Jag gifte mig i lördags med min underbara fru och i morgon 02JUL onsdag reser vi med BA0793 Göteborg-London. Incheckningen öppnar om sex timmar, men jag var precis inne och tittade på hur det ser ut med sittplatser. Till min förvåning ser jag då att vi inte får sitta bredvid varandra utan att det i princip bara finns platser i mittgången.

Efter ett samtal med BA säger de bara "tyvärr, du skulle ha köpt platser tidigare för att få vara säker på att sitta ihop". BA tar ju betalt för att man ska välja platser i förväg.

Detta är första gången jag flyger med BA.
Det är också första gången jag köper resor i business class.

Vi valde Club Europe för att få en härlig, avslappnande resa med lite mer extra än bara ekonomiklass för vår bröllopsresa. Jag har under många ekonomiklassflygningar alltid fått sitta bredvid min nuvarande fru, men tydligen gäller det inte när man reser "bättre". Till detta säger agenten i telefonen att jag bör köpa till sittplatser på hemresan för att vi säkert ska få sitta bredvid varandra. Det skulle förstås kosta extra, tillägger hon och strör salt i såren. Vi har redan betalat extra för att få bra flygbolag med bra service...

Just nu känner jag mig helt uppgiven, vi har slitit så mycket med bröllopet och har så länge sett fram emot att ha en skön semester i England med varandra och så händer det här.

Vad har jag för alternativ? Jag ser mig själv som en relativt medveten resenär men var helt oförberedd på detta... Tack för all hjälp.
 

sembl

Medlem
Men om ni tar två gångplatser bredvid varandra så blir det ungefär som att sitta på samma rad. Skillnaden är inte speciellt stor om du frågar mig. Skillnaden är att ni inte har ett bord som ni kan dela på. Incheckning är T-24 så hade du bara varit ute tidigare än 6 timmar så hade du säkert fått platser på samma par.

Oftast så är det inga på problem om man frågar snällt på plats att fråga om någon kan tänka sig att byta om man förklarar situationen.
 

ALU

Medlem
Om det nu av någon anledning blir så att ni inte hamnar bredvid varandra är jag övertygad om att om du berättar för kabinpersonalen när ni kommer ombord så ordnar de det hela. Ni lär säkerligen dessutom få lite extra uppmärksamhet och bubbel dagen till ära.

Låt inte detta strul förstöra för er utan se framåt, det kommer säkerligen bli jättebra!
 

Stefan62

Medlem
Grattis till giftermålet!

Tråkig situation, men Du kan ju prova att fråga medreseneärerna om någon kan tänka sig att byta med någon av Er - eller hoppas på att det blir någon "no show". Själv skulle jag nog förklara för kabinpersonalen eller vid incheckningen på flygplatsen alternativt vid gaten.
 

karho

Medlem
Först: tråkigt att du känner dig uppgiven, förstår att du planerat för detta och känner dig besviken! Men som sembl skriver, vilket även är min erfarenhet (från min egen bröllopsresa faktiskt), så är människor generellt snälla och byter plats om man frågar snällt.

För generella erfarenheter gällande BA och förbokade platser finns denna tråd: http://www.businessclass.se/forum/b...lats-med-british-airways-businessbiljett.html

Hoppas det löser sig för er och att bröllopsresan blir toppen!
 

etnoy

Medlem
Hej alla!

Nu känner jag mig lite lugnare. Jag checkar in vid T-24 och hoppas på att 1C och 1D fortfarande är lediga. Sedan får vi göra någon slags rockad vid boarding, personalen kan säkert hjälpa oss :)

Tack för hjälpen.
 

JensE

Medlem
Printa inte ut boardingpassen om du inte får platserna du vill ha.
Så länge dom inte är printade så kan det hända att det öppnar upp sig och du kan då byta plats.
 

gdaily

Medlem
Om du dessutom ställer frågan vid incheckningen så kommer incheckningspersonalen att göra det de kan att flytta runt er/medpassagerare så ni hamnar tillsammans.

Alternativet är ju att "vi kommer prata jättehögt om vi måste sitta långt från varandra" :)
 

Pho

Medlem
Om det inte löser sig vid incheckningen, så är det väl bara att fråga medpassagerarna. På en såpass kort flygning tror jag inte det är så svårt att övertala någon av de andra i kabinen att byta plats med er om ni frågar.

(senast jag åkte ifrån Shanghai, så var det en kinesiska som lyckades övertala en kille att byta bort sin gångplats (säte C) mot en i mitten (säte B), detta i ekonomi klass, för att hon skulle få sitta bredvid sin väninna!!!)
 
Toppen