Senaste nytt

Anomalier mellan bonusprogram i samma allians

henrik l

Medlem
Jag har under se senaste åren av olika anledningar sett anomalier mellan programmen som ingår i de samma allians. D v s beroende på var man har poängen och med vilka bolag man nyttjar dem så ser det ut att kunna skilja ganska rejält för samma resa. Mina exempel är från One World.

Ser man på AA's award chart så kostar en resa mellan Europa och Asia 2 140 000 AA-miles. Hypotetiskt borde detta innebära att man flyga LHR-HKG i BA first class 140 000 AA-miles, medan BA tar 240 000 p för samma resa. Det verkar också som att man slipper billigare undan om man t ex utnyttjar sin BA-miles för att flyga med en partner (t ex Ibera) till Syd-Amerika.

Någon som vet mera om dessa eventuella kryphål och hur man kommer åt biljetterna?
 
Last edited:

henrik l

Medlem
Jag måste skaka liv i min egen tråd sedan jag tittat närmare på AA's poängtabell för uttag av resor där jag hittade en del kul.

T ex Europa-South Pacific 120 000 t&r i Business. Då kan man åtminstone ta sig till Auckland (med Qantas), Tveksamt om det går till Papeete som ingår i zonen, men som är code share. Även Påskön ingår, men det är tveksamt om man kan flyga dit ifrån väster och det lär nog inte gå att studsa i Santiago:( Men vem vet, får ge AHO i uppdrag att snoka reda på hur man tar sig till Påskön:) Som jämförelse går Europa-Sydamerika på 140 000 p t&r i C.

Ska resan sedan realiseras är en kvalificerad gissning att det är lättast att ta sig via HKG.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Snabbt svar från Northland.

Generellr kan man inte flyga via en tredje zon när man tar ut bonusresa med AAdvantage miles.

Dock finns det några undantag förstås.
T ex Europa-South Pacific Award kan man flyga via Bangkok/Singapore/Hong Kong/Tokyo, men inte via Nordamerika.
Annat exempel är Europa-Asia 1. Då kan man flyga via Asia 2.

Det finns flera undantag, men jag har inte tillgång till datorn nu, så får jag be Er att vänta tills dess. :)

Appropå resa mellan Europa och Papeete eller Påskön. Det är helt möjligt att flyga t ex Stockholm/Göteborg-London-Tokyo-Papeete-Isla de Pascua utan stopover.
 

Dr. Miles

Expert
Här kan ni hitta mer information om bonusrea via tredje zon:
Award Rules (AA) - FlyerGuide Wiki

NOTE: Travel via a third region
Travel via a third region is not allowed (Note the
exception table below).
Routing exceptions
Connection in Europe allowed when traveling
between North America and the Indian Sub-
Continent / Middle East.
Connection in Europe allowed when traveling
between North America and Africa.
Connection in Europe allowed when traveling
between Central / South America Zone 1 and
the Indian Sub-Continent / Middle East.
Connection in Europe allowed when traveling
between Central / South America Zone 1 and
Africa.
Connection in Europe allowed when traveling
between South America 2 and the Indian Sub-
Continent / Middle East.
Connection in Asia 1 allowed when traveling
between North America and Asia 2.
Connection in Asia 2 allowed when traveling
between the Indian Sub-continent / Middle East
and Asia 1.
Connection in Asia 2 allowed when traveling
between Asia 1 and Africa.
Connection in Asia 2 allowed when traveling
between Asia 1 and Europe.
Connection in Asia 2 allowed when traveling
between Asia 1 and South Pacific.
Connection in Asia 2 allowed when traveling
between Asia 1 and the Indian Sub-continent /
Middle East.
Connection in Asia 2 allowed when traveling
between the Indian Sub-Continent / Middle East
and the South Pacific.
Connection in South America 2 allowed when
traveling between Central / South America Zone
1 and the South Pacific.
Connection in the Asia 2 airport of Singapore or
Bangkok (or possibly in addition, the Asia 1 airport
of Tokyo Narita or Osaka ) allowed when traveling
between Europe and the South Pacific.
 

Dr. Miles

Expert
T ex Europa-South Pacific 120 000 t&r i Business. Då kan man åtminstone ta sig till Auckland (med Qantas), Tveksamt om det går till Papeete som ingår i zonen, men som är code share. Även Påskön ingår, men det är tveksamt om man kan flyga dit ifrån väster och det lär nog inte gå att studsa i Santiago:( Men vem vet, får ge AHO i uppdrag att snoka reda på hur man tar sig till Påskön:) Som jämförelse går Europa-Sydamerika på 140 000 p t&r i C.

Här kan du läsa min post om bonusresa tips till Påskön med AAdvantage miles.

http://www.businessclass.se/oneworl...att-liv-foer-american-airlines.html#post20775
 

henrik l

Medlem
Minnet är kort, jag hade t o m markerat gilla på den:) Och du visste redan svaret på min fråga. Jag är imponerad, igen:)

Detta måste väl höra till en av de allra förmånligaste bonusresor man kan plocka ut om man ser till poäng/mile. Men enligt reglerna kan man väl tyvärr inte fortsätta österut så har man en jorden runt för 120 000 i business:(

Jag har även ett minne av att du nämnde att AA var lite kinkiga med stopover på bonusresor?
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Jag har även ett minne av att du nämnde att AA var lite kinkiga med stopover på bonusresor?

Ännu ett svar från Northland. :)

Stopver är tillåten endast:
*Vid bonusresa med T/R.
*Resa mellan två zoner.
*I internationell gateway i Nordamerika.

Om de kraven är ej uppfyllda, kan man inte ta stopover.
 
Toppen