Senaste nytt

Ekonomiklassresa till Japan - Var får jag mest "värdefulla" poäng?

Jag funderar på att boka en resa till Japan i billigaste ekonomiklass. Det verkar vara hugget som stucket vilket flygbolag jag väljer, SAS, Air China, Swiss, Austrian, Lufthansa, ANA, Turkish och British Airways har alla biljetter som är ungefär lika dyra. Jag har idag inte särskilt mycket poäng i något bonusprogram (Eurobonus: 15000, Turkish Miles & Smiles: 13000) och jag är öppen för att bli medlem i nya bonusprogram. Det jag värderar hos bonusprogram är att ha nytta av "lite" poäng, t ex vid delbetalning av resor eller att Japanresanpoängen räcker till en bonusresa någonstans utanför Sverige. Vad rekommenderar ni?
 

Dr. Miles

Expert
SAS, Air China, Swiss, Austrian, Lufthansa, ANA, Turkish och British Airways har alla biljetter som är ungefär lika dyra.
ANA har absolut inte lika dyra biljett utan de är ofta dyraste av alla som du har nämnt till Japan.
Prismässigt har Air China och Turkish Airlines legat bland de billigaste även utanför kampanj.

Du får 100% avios till British Airways Executive Club eller 100% miles American Airlines AAdvantage när du flyger med en betald biljett på British Airways flygning i Economy class.
Du får 100% miles American Airlines AAdvantage när du flyger med en betald biljett på Finnairs flygning i Economy class.
Air China, Lufthansa, SWISS, Austrian och ANA:s billiga biljetter ger ofta bara 25% till SAS EuroBonus.
Däremot Lufthansas L och T klass ger 100% miles till United Mileage Club på flygningar utanför Europa. (dock ej K klass)
SWISS två billigaste bokningsklasser (L och K) ger inga miles till United Mileage Plus men om du får S klass och uppåt tjänar du 100% miles till United Milage Plus.

United Airlines - Airline Partners and Global Alliances

Turkish Airlines har haft ändringar i sitt program under senaste tiden så får du höra från andra som är insatta i Turkish Airlines Miles&Smiles.
 
Last edited:

Jonas C

Medlem
Köp SAS GO som ger 100% och kreditera till LifeMiles. Där har du bäst värde för poängen. Annars föreslår jag att du lägger dem på EuroBonus om du redan har poäng/status där.

Turkish Airlines ger numera bara 25% i Economy, så det programmet är bara bra om man flyger Business där man fortfarande får 135-175%.
 

Homer

Medlem
En resa med BA ger ca 14.000 poäng, skaffa deras kreditkort så har du ytterligare 5.000.
20.000 räcker exempelvis för att uppgradera en t/r resa till USA:s östkust från Premium Economy
till Business. (+att du får igen 10-11.000 på den resan)
 
Toppen