Senaste nytt

Råd vid skada på på hyrbil med hög självrisk.

Har hyrt bil i spanien, och råkade backa in i en låg mur :(
Självrisken är på lite drygt 1500 Euro.

Tänkte höra här om det är någon som har koll på om man har möjlighet att utnyttja någon annan försäkring för att täcka upp hela eller en del av kostnaden.

Bilhyran är betald med SAS Eurobonus Mastercard. Och kollar man i deras försäkringsvillkor så står det:
Vid självriskskada
– Dokumentation från bil-/hem-/villahemförsäkring som visar att ersättning har utbetalats och som styrker avdragen självrisk. Om skadan är polisanmäld ska kopia av polisrapporten bifogas.


Men det verkar ju snarare handla om vanlig bilförsäkring.
I övrigt har jag en bra hemförsäkring, med If... ResXtra som är en extra reseförsäkring, men det ser mörkt ut.

Någon som har varit med om liknande eller har tips och råd?


/Ola
 

agehall

Medlem
€1500 i självrisk!? Det är ju rena rama rånet. Reparationen lär ju bli billigare än så om du inte tog sats när du backade in i muren.

Vanliga kortförsäkringar och reseförsäkringar är rätt dåliga på att täcka hyrbilar, så tyvärr misstänker jag att du inte har så mycket att hämta där.
 

Stefan62

Medlem
Inget bra tips i det här läget...

Vill inte strö salt i såren genom att skriva vad Du skulle gjort...
 

Nemo

Medlem
Dubbelkolla verkligen vad du betala för när du hyrde bilen. Exakt vad som ingick, inkl ev försäkringar. Som agehall skriver, €1500 är ett väldigt högt belopp för självrisk. Om det är en aggressiv biluthyrare kan få hjälp av lokalpolisen; i Spanien har de öppna polisstationer i (nästan) minsta by. Från ditt EB MC eller If kan jag vid en snabb genomläsning inte se att du kan få ersättning.
 
Blev erbjuden självriskeliminering för €20 per dag. Så här i efterhand är det såklart en fantastiskt erbjudande :)

Hittade i min min bokning nu att jag tydligen hade CDR (Reducering av självrisken vid skada) så nu verkar det landa på 7500 sek.
Bättre men fortfarande segt.

Har också hittat att om man betalar med Mastercard från Swedbank, Nordea eller Skandia så ingår självriskersättning upp till 10.000 dock ej Mastercard via SEB :(

Dags att se över kreditkorten när jag kommer hem. Ett AMEX Platinum hade ju suttit fint nu.
 
Hmm. En märklig grej.
På min bokningsbekräftelse står det att jag har CDR, men på avtalet jag fick på plats så är det inte med.
Det måste jag ju kunna hävda, jag har ju bokningsmailet från dom där det står att det ska ingå?
 
Toppen