Senaste nytt

Vägen till Star Alliance Gold (Första reserapporten ever)

Mauricio

Medlem
Jag hade redan planerat en resa ner till mina föräldrar som är bosatta i Santiago, Chile och tack vare detta forum fick jag nys om A3. När sedan lx hade riktigt bra priser i C ner till santiago slog jag till! Routingen blev ARN-ZRH-GRU-SCL med tre olika flygbolag, SK-LX-JJ. Resan ner blev i C och resan hem skulle vara i Y, detta skulle totalt ge mig cirka 25k miles. Efter att ha läst omkring på forumet och skapat mig en uppfattning om LX C var mina förväntningar inte låga. Desvärre visade det sig att SK imponerade stort och LX hamnade på tredje plats av all flygbolag. Nedan följer en reserapport med ett antal bilder men mest text.

Vi åkte tidigt till ARN då flyget skulle gå 16:35 och vi ville hinna slappna av i loungen med ett glas vin. Sambon som aldrig åkt i C tidigare vart helt förvånad över servicen och hur lugn en långflygning kan bli när man flyger i business. Vi checkade in vårt bagage vid den tomma disken och gick igenom fasttracken (vilket ingår i C biljett med LX) medans vanliga säkerhetskontrollen var knökfull. Väl inne på taxfreen köpte jag morsans favorit eau de toillette från Chanel. Efter att ha gått ut från taxfreen växlade vi pengar på forex och hankade oss vidare till loungen. Flickorna vid disken välkomnade oss till loungen och vi satte oss ner och tog ett glas vin. Minns jag rätt erbjöds två olika, en från sydafrika och den andra från frankrike. Även kallskuret fanns att äta.

IMG_1072.jpg

IMG_1073.jpg

Runt klockan 16:00 rörde vi oss mot gaten och satte oss på den främre delen av kabinen. Totalt fanns 6 platser i C med 50% beläggning, Y+ fanns det också 6 platser med 75% beläggning, Y måste ha varit runt 70%. Ingen drink före take-off utan efter att bältesbelysningen släckts påbörjades serveringen. Vi erbjöds att välja mellan två olika Nicholas feuillate, en brut eller brut reserve vilket tydligen inte höll till det vanliga.

IMG_1075.jpg IMG_1076.jpg IMG_1077.jpg

Maten och servicen på SK flygninge var helt underbar, vi blev tillfrågade rätt ofta om vi ville ha påfyllning av champagne vilket var väldigt uppskattat. Det blev även rött vin till maten. Stort cred till SAS som gjorde flygningen helt underbar, otroligt förvånande måste jag säga.

IMG_1080.jpg IMG_1084.jpg

Vi anlände enligt tidtabell på ZRH och gick nästan direkt till Swiss business lounge efter att ha lämnat planet, som för övrigt var en 737-600. VILKEN LOUNGE!! Helt otroligt fin och perfekt utbud av dricka/förtäring. Den långa baren var väl knappast wow dock. Först ville vi ha en drink blandad enl. drinklistan. Men den kunde hon inte så skiten hon blandade smakade piss.

IMG_1085.jpg IMG_1086.jpg IMG_1087.jpg
IMG_1089.jpg IMG_1090.jpg IMG_1091.jpg IMG_1093.jpg IMG_1094.jpg

Sen när undrade av ren nyfikenhet om hon kunde blanda en drink vid namn P2 så blev hon helt glad och sa "PITU PITU OF COURSE WE HAVE" Låter bilden förklara allt

IMG_1095.jpg

Efter att ha varit i loungen ett tag beslutade vi oss för att åka vidare och testa nästa lounge som var en besvikelse.

IMG_1096.jpg

IMG_1098.jpg IMG_1103.jpg IMG_1104.jpg

Efter att ha ruttnat i Panorama loungen gick vi ner till gaten och boardade planet först av alla.
IMG_1100.jpg

Tyvärr så missade jag att fota både stolen och varmrätt/efterrätt (Förrätt fick jag med på bild). Snor bilder från GOTATH (Då menyn var densamma)

Länk till hans TR http://www.businessclass.se/reserapporter/2735-julresa-2011-swiss-quality-till-bangkok.html

IMG_1105.jpg


Meny:
Late night supper
*Created by our featured chef Jan Leimbach, Lenkerhof Hotel, Lenk, Switzerland
§ Designed by Hiltl, Zurich's vegetarian restaurant since 1898

First course Selection of air-dried meat specialities
Main course *Filet of beef with cocoa nibs, port wine jus. Crushed potatoes, Pommery mustard green beens
or
§Mushroom strofanoff with long-grain rice and broccoli
or
Bouillon with truffle raviolini and chicken strips
Cheese Selection of Swiss cheese with pear bread
Dessert *Gianduja mousse, passion fruit and banana crème. Coffee jelly

Swiss chocolates
Espresso, coffee and a selection of teas

Flexible option
For a quicker option, choose a lighter meal of first course, cheese and dessert.
Galley snack
A selection of snacks and soups is available from the galley throughout the flight

Breakfast
A selection of hot and cold items will be served from a buffet trolley approximately 90 minutes before landning. If you prefer to sleep longer, a continental breakfast can be ordered from your Flight Attendant up to 40 minutes before landning.


Vinlista:
Champagne: Brut Mosaïque Jacuart, Reims, France
Vitt:
Charles Steiner Selection Blanc (Chasselas) Steiner Scherneiz Village Schernelz ob Ligerz, Switzerland 2010
Alamos Chardonnay Bodegas Catena Zapata Mendoza, Argentina 2010

Rött: Apologia Valais AOC – Grand Métral (Merlot, Humagne Rouge, Diolinoir) Provins Valais Sion, Switzerland 2010
Malbec Barrel Select Bodegas Norton Mendoza, Argentina 2008
Clarendelle (Merlot, Cabernet Sauvignon, Cabernet Franc) Clarence Dillon Wines SAS, Bordeaux France 2005

Portvin: Porto Nieport Tawny (Touriga Nacional, Touriga Francesa, Tinto Roriz, Tinta Barocca) Nieport Vinhos, Douro Portugal

stol.jpg varmrätt.jpg efterrätt.jpg frukost.jpg

När varmrätten kom, kom även besvikelsen. Jag tuggade mig igenom ett par bitar av köttet när jag börjar märka att det är väldigt rött. Jag skär upp biten precis på mitten och upptäcker till min förvåning att köttbiten är RÅ!! Inte 3/4 som jag gillar kött, tro mig jag är Uruguayan och känner väl till hur kött ska vara och det var RÅTT. Jag trycker på knappen för att kalla in flygvärdinnan och frågar henne vad hon anser om köttbiten, direkt säger hon "Its raw, im so sorry" Får till svar att dom skall värma biten ?? Men sedan kommer en annan flygvärdinna tillbaka och påpekar att dom inte kan värma på flygplanet utan att dom tar en ny rätt och om inte min nya bit är bra har dom ytterliggare fyra till (bra service) Vid det här läget är jag dock proppmätt men jag äter ändå upp köttbiten. Vid varje påfyllning av champagne fick jag ut två små klunkar (otroligt snålt med champagne)

Flygninge var något turbulent nära kanarieöarna men annars helt OK. När jag bestämt mig för att välja sängläget och glo på någon halvdålig film kommer jag till momentet då jag skall välja språk. Lyckas självklart välja tyska med den fladdriga knappen och försöker i en halvtimme klura ut hur fan jag ska ändra språk. Lyckas inte det minsta och trycker på knappen för att kalla in flygvärdinnan. Han stog i 20 minuter tills han gav upp och startade om allt. När allt väl hoppat igång ville jag testa kamerafunktionen, med min tur var den helt stendöd. Struntade i det och försökte sova istället. Alla som pratar om hur bekväm swiss business stol är måste ha väldigt dålig säng hemma. Jag sov som en kratta, stenhård och trångt. Jag är 1.75 och väger runt 70kg vilket inte gör mig till överviktig på något sätt. Det sjukaste av allt var att jag vaknade upp flera gånger och båda mina armar hade somnat, SJUKT LÄSKIGT! Flaxade omkring med armarna som något mongo på psykhus tills jag insåg ur min dröm att armarna bara somnat, fy vad obehagligt. Nåväl jag vaknade upp när det var dax för frukost, frukosten var otroligt bra måste jag påpeka. Något som gjorde mig väldigt besviken var vissa flygvärdinnor som tittade konstigt på mig och min sambo, förmodligen för att vi är lite yngre än medel i C och att dom säkert trott att vi är bortskämda ungdommar som får allt betalt av sina föräldrar. Icke, vi har jobbat ihop vår egna biljett på den här resan och jag tycker att vi borde respekteras trots vår ringa ålder. Vissa är väl avundsjuka inte vet jag, men det intrycket fick jag av några. Väl framme i GRU var det dags för flygplansbyte till TAMs 777-300 som är otroligt vacker.

IMG_1107.jpg

Grym stol, skärm (Fungerande kamera) och kabinkänsla (A340n kändes så himla instängd jämfört med 777an)

IMG_1109.jpg

IMG_1112.jpg IMG_1114.jpg IMG_1115.jpg IMG_1116.jpg

Menyn

IMG_1123.jpg IMG_1118.jpg

Maten var helt OK, inget bubbel på TAM C klass av någon anledning. Dock fick jag en baileys trots att det inte serverades på så korta flygningar (4h)

IMG_1106.jpg IMG_1124.jpg IMG_1127.jpg IMG_1129.jpg

Kort sammanfattat, SK och JJ var otroligt bra upplevelser mellan LX kanske hade en dålig dag. Synd att jag hade förväntat mig så mycket av LX måste jag säga.

Recension på hemresan kommer inom kort då jag är i Santiago för tillfället.

Temperaturen i Santiago, Chile pendlar mellan 28-35+ så för det mesta ligger jag i poolen, har ni kallt i Sverige :)?

IMG_1147.jpg

Förklaring till topic förresten, resan t/r ger cirka 25000mil och hitills har jag fått 18k inkl 1000 poäng i registreringen. Har blivit uppgraderad till BLUE på endast 4 dagar efter start i ARN.

PEACE
 
Last edited:

bL0m

Medlem
Hej! Hur lång var den totala flygtiden? Synd att dina förväntningar inte möttes under flygningen med Swiss både gällande mat och flygstol.
 

agehall

Medlem
Tack för en bra rapport. Dock kan jag inte riktigt förstå hur LX lyckades göra saker sämre än både SK och JJ. Normalt sett är LX riktigt bra, så du måste ha haft otur. Deras nya hårda produkt är jag inte jätteförtjust i då sängen är för kort för mig och det inte riktigt finns plats för mig att knöckla ihop mig, men jag tycker inte den är speciellt hård.

Dock verkar det som att vi har lite olika smak eftersom du även tycker bättre om 777 än A340. Men det beror nog helt på vad man tycker är viktigt, så det är ju inte något konstigt egentligen...
 

twiggs

Medlem
Inte för att verka tråkig eller ens påpekande, men möjligheterna att tillfredsställa allas gommar ombord på ett flygplan är ganska svårt (för att inte säga omöjligt om man ska servera en hel måltid). Att köttets stekning inte kan anpassas precis efter smak på varenda passagerare tycker jag är rätt självklart ombord på ett flygplan. Det är trots allt inte en restaurang det är frågan om, utan ett flygplan, där maten kommer på små tallrikar, rätt förseglad, och egentligen bara ska värmas upp precis så lång tid som cateringleverantören angivit. Skulle man värmt upp din än mer så kanske övrigt på tallriken hade blivit helt intorkat.

Angående sängen så antar jag att du hört att den är bekväm för att vara ett flygplansstol i C hos Swiss (eller rätt allmänt för att vara en flygplanstol). Inte att den nödvändigtvis ska vara bekvämare än din säng hemma? Jag sover i en kontinentalsäng från Hästens hemma och tycker inte att Swiss C kan jämföras med den, fast jämför man med SAS C så är det en ordentlig skillnad. "Jämför äpplen med äpplen och päron med päron" – kanske något att tänka på?

Trevlig report förövrigt! :)
 

Mauricio

Medlem
Hej! Hur lång var den totala flygtiden? Synd att dina förväntningar inte möttes under flygningen med Swiss både gällande mat och flygstol.

Hej!

Jo det var lite tråkigt att lx inte var som de flesta påpekat, väldigt varierande humör på flygvärdinnorna.

Cirka 24h pga längre stopp i zrh för att testa business loungen!
 

Mauricio

Medlem
Tack för en bra rapport. Dock kan jag inte riktigt förstå hur LX lyckades göra saker sämre än både SK och JJ. Normalt sett är LX riktigt bra, så du måste ha haft otur. Deras nya hårda produkt är jag inte jätteförtjust i då sängen är för kort för mig och det inte riktigt finns plats för mig att knöckla ihop mig, men jag tycker inte den är speciellt hård.

Dock verkar det som att vi har lite olika smak eftersom du även tycker bättre om 777 än A340. Men det beror nog helt på vad man tycker är viktigt, så det är ju inte något konstigt egentligen...

Jo jag har också hört att LX ska vara bra, men den flygningen var inte topp. Som jag påpekat tidigare så skötte sig SK och JJ betydligt bättre trots sämre rykte. Varierande humör på besättningen, vissa av dom var oerhört trevliga och serviceminded medans vissa var småsura. Angående stolen så måste jag säga att jag sov mycket mycket bättre på LH och JJ trots att dessa inte är lie-flat som LX. Finns ju en funktion så att hårdheten kan ställas på stolen men den hjälpte föga.

Angående flygplanstypen så kände jag mig instängd i A340 men i 777 så var kabinen helt öppen och inte alls på samma sätt. Olika smaker har vi alla :)
 

Mauricio

Medlem
Inte för att verka tråkig eller ens påpekande, men möjligheterna att tillfredsställa allas gommar ombord på ett flygplan är ganska svårt (för att inte säga omöjligt om man ska servera en hel måltid). Att köttets stekning inte kan anpassas precis efter smak på varenda passagerare tycker jag är rätt självklart ombord på ett flygplan. Det är trots allt inte en restaurang det är frågan om, utan ett flygplan, där maten kommer på små tallrikar, rätt förseglad, och egentligen bara ska värmas upp precis så lång tid som cateringleverantören angivit. Skulle man värmt upp din än mer så kanske övrigt på tallriken hade blivit helt intorkat.

Angående sängen så antar jag att du hört att den är bekväm för att vara ett flygplansstol i C hos Swiss (eller rätt allmänt för att vara en flygplanstol). Inte att den nödvändigtvis ska vara bekvämare än din säng hemma? Jag sover i en kontinentalsäng från Hästens hemma och tycker inte att Swiss C kan jämföras med den, fast jämför man med SAS C så är det en ordentlig skillnad. "Jämför äpplen med äpplen och päron med päron" – kanske något att tänka på?

Trevlig report förövrigt! :)

Självklart är det ingen restaurang och det förväntar jag mig inte heller. Men kommer köttbiten rå så har man misslyckats totalt. Låter nästan på dig som att jag är petig, jag kan äta köttbiten välstekt som medium eller rare, men får jag den rå så har mina gränser passerats. Jämför du priset på samma resa i Y så förstår du att man inte förväntar sig rått kött.

Klart man inte ska jämföra päron med äpplen men många skriver att LX stol är gudomlig för att sova. Helt ärligt som jag påpekade tidigare så var den för hård och LH samt JJ var mycket bättre.
 

twiggs

Medlem
Låter nästan på dig som att jag är petig, jag kan äta köttbiten välstekt som medium eller rare, men får jag den rå så har mina gränser passerats. Jämför du priset på samma resa i Y så förstår du att man inte förväntar sig rått kött.

Klart man inte ska jämföra päron med äpplen men många skriver att LX stol är gudomlig för att sova. Helt ärligt som jag påpekade tidigare så var den för hård och LH samt JJ var mycket bättre.

Som jag först i mitt inlägg påpekade så var det inte min mening att verka påpekande. Dessutom så gäller det att se skillnaden mellan att försvara och förklara. Nåväl kring det.

Rått kött är inte gott, nej. Det kan trots allt varit så att det varit något fel på just den köttbit som du fick – om du accepterade att få in en ny lyckas jag inte riktigt klura ut genom att läsa. Sneglade du på någon medpassagerares köttbit?

Angående stolen så tänker jag att dessa som säger att den är gudomlig att sova i jämför den med andra flygstolar i C – inte nödvändigt med sin säng i kammaren som står fritt i rummet utan att behöva ta hänsyn till allt som man behöver göra i ett flygplan. Jag är personligen både längre och tyngre än dig men har ändå aldrig lyckats få mina armar att domna bort i någon stol alls i C. Alla är förstås olika, har olika långa armar, olika breda axlar, höfter och liknande – Swiss kan lika lite som när det gäller köttets stekning anpassa sin stol till alla passagerare. Vissa är 120 cm långa andra 203 cm. Vissa väger 56 kg andra 110 kg. Det är då enkelt att förstå att en enda stol inte kan passa till någon av dessa passagerare – men kanske passar den någon "medianpassagerare". Olyckligtvis är din kropp långt ifrån den passageraren, kanske är du van att sova på allt för mjuka sängar osv?
 

Mauricio

Medlem
Twiggs du har alltid så bra attityd här på forumet! Jag ska äta min råa köttbit och dricka 1cl champagne serverat av en bitter flygvärdinna och sova i en obekväm stol som är oerhört hård, samtidigt som jag tittar på AVOD kameran som liknar blue screen of death på PC. Betalar man för en businessbiljett förväntar man sig bra service och tyvärr levererade inte LX det på den här flygningen. Sängen är väl inte så himla viktig, men servicen bör vara bättre i C.
 
Toppen