Senaste nytt

Loungeaccess till Aegean Business Lounge Aten med Swiss business-biljett

Hej,

Jag bokade häromdagen en mileage run till Aten med Swiss i business från Stockholm för fantastiska 4400 SEK. Jag har länge lockats av Swiss business-produkt och ser fram emot att testa den för första gången om en månad. På grund av lite olika anledningar (priset framförallt) anländer jag till Aten en lördag-till-söndags-natt vid 00.40 och flyger tillbaka knappt sex timmar senare, vid 06.30. Från början hade jag tänkt övernatta på Sofitel, men jag tycker det känns något obefogat att betala 1600 SEK för bara några timmars sömn.

Detta fick mig att fundera på övernattningsmöjligheter på flygplatsen. Jag konsulterade Star Alliance:s "Lounge finder" som menade att jag har access till Aegean Business Lounge, utöver Lufthansa Business Lounge. Enligt samma guide förstod jag att öppettiderna på Aegean-loungen var relativt generösa, från 03.00 till 23.00.

När jag sedan dubbelkollat, både här på BC, men även på andra sidor, så känner jag mig ändå rätt osäker på huruvida jag faktiskt får tillgång till Aegean-loungen genom min business-biljett med Swiss, eller inte. Vissa sidor säger att jag bara skulle ha tillgång till Lufthansa-loungen som i så fall öppnar "först" vid 04.30.

Eftersom att detta dels skulle ge mig lite extra energi under ett intensivt resedygn, men även spara mig rätt mycket pengar så undrar jag om någon kan hjälpa mig reda ut vad som verkligen gäller? Skulle vara fantastiskt skönt att minimera risken för en otrevlig överraskning en sen natt i Aten.

Tack,
Erik Linge
 

Jacob

Medlem
Du kommer in i både Lufthansas lounge och Aegeans lounge. De är båda helt OK, så varför inte testa båda?

Hade du flugit SAS hade du dessutom kommit in i en tredje, Goldair Lounge.
 
Tack Jacob för ett snabbt och bra svar! Kan man rent generellt säga att man som business-resenär på ett flygbolag som är med i Star Alliance, kommer in i alla Star Alliance-flygbolags business-lounger? Bra att veta inför framtida resor!
 

Jacob

Medlem
Kan man rent generellt säga att man som business-resenär på ett flygbolag som är med i Star Alliance, kommer in i alla Star Alliance-flygbolags business-lounger?
Det kan man.

Så länge det inte är en guldlounge, t.ex. SAS Gold Lounge, Lufthansa/Swiss/Austrian Senator lounge etc, eller en förstaklasslounge, så kommer du in.
 
Toppen