Senaste nytt

Minimum Connection Time i Zürich

chazzie

Medlem
Jag fick en ändring av min och en kompis bokning till Miami med SK/UA i november och tiden för byte mellan flygen i Zürich är nu endast 35 minuter (ARN-ZRH-EWR), kommer detta att räcka? Jag antar att det är OK eftersom bolaget ändrar bokningen till så, men det känns lite tight när man skall vidare utom Schengen?
 
Expertflyer siger 40 minutter og for visse 50 minutter.

Hvis der ikke er kø nogen steder og i får gates der er nogenlunde tæt på hinanden bør det kunne lade sig gøre. MEN jeg ville proaktiv og få det ændret... Med mindre du gerne vil have EU-kompensation...
 

chazzie

Medlem
Jag skall kontakta United och se vad de säger, men har vi rätt till kompensation om båda flygen är i tid men vi har blivit "dåligt" bokad av flygbolaget så vi missar flighten även fast båda flighterna i fråga varit "on schedule"?
 

AABack2ARN

Medlem
I princip borde ni ha rätt till kompensation - men överväg om det är värt att bråka om den jämfört med att boka om flighterna redan nu (eller kanske lite senare efter sommaren då tidtabellsändringarna för hösten borde vara klara)
 

chazzie

Medlem
Jag hade väl inte direkt tänkt att bråka, utan mer höra om de tror att det är en tid som är praktiskt genomförbar att göra flygplansbytet på. Dock går det att vänta till efter sommaren och se vad som händer, det här är ändring nummer två redan så mer kan nog hända :p Första var ett lite tidigare flyg på MIA-IAH vid hemresan, men det spelade ingen roll ur transfersynpunkt.
 
Det kan bli rätt tight, det är en extra passkontroll på Zurich, men om ni bara har handbagage, sitter långt fram och landar on-time så funkar det. Jag skulle kolla när nästa *A kärra går så det finns back-up, om ni har gott om tid i Newark innan ni skall vidare till Miami.
 

Dr. Miles

Expert
Det har varit några svettiga spring när mitt flyg landade längst ut på A-piren och jag hade anslutning till en long haul flight på E-piren inom 45 minuter.
Om det är anslutning mellan två SWISS flyg och bokad som en biljett, brukar de vänta några extra minuter på long haul flighten. Det verkar som att det händer ganska ofta att invänta försenat inkommande flygplan.

http://www.lufthansa.com/mediapool/gif/77/media_396477.gif
 

chazzie

Medlem
Tack för många bra svar!

Vi kommer inte att bara ha handbagage men däremot finns det relativt gott om tid på Newark. Jag tror det är lika bra att stämma av med United, speciellt om det nu är under MCT, hade det varit inom den ramen så är det väl lättare att hävda rätt till ersättning?
 

agehall

Medlem
Ja, har du en giltig connection så bör du kunna använda EU261/2004 för att hävda rätt till ersättning.
 
Toppen