Senaste nytt

Definition av mellanlandning

Berrsus

Medlem
Hej,

Jag sitter och funderar lite på definitionen av mellanlandning och om det finns någon som gäller mer än andra?

Är en mellanlandning bara vid layover på en genomgående biljett eller kan en mellanlandning även ses som stoppet på en resa där biljetten är uppdelad i två biljetter men som fortsätter inom 24h?

Själv skulle jag vilja påstå att det enbart är mellanlandning på genomgående biljett, är den uppdelad i två blir det ett stopp ist för mellanlandning.
 

NotRyan

Medlem
Mellanlandning är när du fortsätter med samma plan på samma flightnummer, annars blir det en connection....

Mvh
/NotRyan
 

Pho

Medlem
Nu är ju mellanlandning ett svenskt ord och connection ett engelskt...

Jag tror knappast att du kan hitta en entydig definition som säger att det skall vara en viss tid eller typ av biljett...
 

jth

Medlem
Det svenska ordet för connection skulle väl vara "anslutning" då.
Men jag håller med, definitionen på mellanlandning är när samma flygplan med samma flightnummer fortsätter vidare. Mellanlandning kan också vara teknisk, dvs man landar för tex tankning men ingen stiger av eller på.
 

NotRyan

Medlem
Nu är ju mellanlandning ett svenskt ord och connection ett engelskt...

Jag tror knappast att du kan hitta en entydig definition som säger att det skall vara en viss tid eller typ av biljett...

Okej'rå anslutning :)

Sen är det min definition som gäller :cool: (åtminstone för mig..... :) )
 

Berrsus

Medlem
Tack för intressanta svar.

Mellanlandning är när du fortsätter med samma plan på samma flightnummer, annars blir det en connection....

Mvh
/NotRyan

Det här tycker jag inte stämmer. Iaf. inte att det bara skulle vara så. En mellanlandning skulle isf. bara vara för transitpassagerare (enligt definition passagerare som fortsätter med samma plan och flightnummer) och inte transferpassagerare (person med en anslutande flight med annat flightnummer).

Vad skulle ni annars vilja kalla layover på svenska? :)
 

Berrsus

Medlem
Min slutsats: Mellanlandning är ett generiskt ord som går att använda olika beroende på om man ser från flygplanets eller passagerarens perspektiv :)

Bättre att hålla sig till tydligare termer med tydliga definitioner. Tack för att ni hjälpt mig tänka!
 

Pho

Medlem
Nu är ju aldrig google det bästa verktyget för att avgöra korrekt språk, men om man söker på ordet mellanlandning så finner man ganska snabbt att det används i samma betydelse som transfer på flertalet sidor som har med flygresor att göra.
 
Toppen