Senaste nytt

Rundresa i Asien

Hej!

Jag kollar på en rundresa till Asiens städer, längd 2-3 veckor. Jag undrar om det är någon som gjort något liknande.

Städer att besöka: Tokyo, Hong Kong, Peking, Seoul, Shanghai och Singapore.

Hinner man med allt? Bättre att genomföra allt på två separata resor?

Jag är en sån som gärna flyger runt lokalt om man ändå är långt bort från moderlandet Sverige.


mvh
Ulf
 

jumbooze

Medlem
Hej Comfytravel/Ulf,
Jag tror det beror lite på hur du är när du reser runt, Själv så kan jag känna att jag får något meningsfullt av några timmar på en destination medans andra är lugnare i "res-stilen" och vill vara flera dagar minst per destination.

Under resmål & reserapporter får du många uppslag vad man kan göra på de olika ställena och det finns en bra resmålsguide för t.ex Tokyo.
Då tror jag det blir lättare för dig att se om hur mycket du vill se på varje plats och utifrån det beräkna tid.
 

Fredrik

Medlem
Jag håller med om jumbooze att du det beror på hurdan du är och hur du ser på resor. Det finns mycket poänger med att resa runt i Asien när du ändå är där men samtidigt är det faktiskt stora avstånd där. Värt att komma ihåg är att det tar uppåt 4 timmar att flyga mellan Kina och Japan samt mellan Hong Kong och Singapore.

Jag tycker Singapore är ett fantastiskt resmål men frågar du mig skulle jag avstå från det i samband med de andra resmålen. Alla andra kan däremot kombineras utan större problem som jag ser det. Jag blir dock rastlös efter någon dag på samma plats men alla är ju inte såna...
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Som vanlig resenär, tror jag att det behövs minst 3 dagar på varje stad du har nämnt.
Sedan finns det andra orter som är intressanta att besöka från de städerna.
Beroende på din ålder och budget, bör du också tänka på vilodagar. Det kan vara tröttsamt att byta hotell varje eller varannan natt.
Reser man 2-3 veckor kan det vara svårt att ta med ombyteskläder för hela resan så det kan vara praktiskt att ha minst 3-4 nätter på ett ställe och fixa tvätt.
 
Tack för inläggen!

Jag vill gärna vara 4-5 dagar per stad för att lära känna stället. Därefter vidare till nästa för att inte bli uttråkad.

Möjligt att Singapore ligger lite väl off jämte övriga städer.

I vilken ordning bör man besöka de övriga städerna? Jag tänker mig inbound från Stockholm till någon stad, exvis Hong Kong. Därefter enkelresor city-hopping till sista staden, exvis Tokyo och sedan hem. Till det positiva hör att SAS flyger till både Hong Kong och Tokyo med poäng.

mvh
Ulf
 

jumbooze

Medlem
Som vanlig resenär, tror jag att det behövs minst 3 dagar på varje stad du har nämnt.
Sedan finns det andra orter som är intressanta att besöka från de städerna.
Beroende på din ålder och budget, bör du också tänka på vilodagar. Det kan vara tröttsamt att byta hotell varje eller varannan natt.
Reser man 2-3 veckor kan det vara svårt att ta med ombyteskläder för hela resan så det kan vara praktiskt att ha minst 3-4 nätter på ett ställe och fixa tvätt.
OT: Känner mig helt plötsligt mindre vanlig, vet ej om det är bra eller dåligt. Men jag skyller på BC.se och alla stopp under 24h.
 

jumbooze

Medlem
Tack för inläggen!

Jag vill gärna vara 4-5 dagar per stad för att lära känna stället. Därefter vidare till nästa för att inte bli uttråkad.

Möjligt att Singapore ligger lite väl off jämte övriga städer.

I vilken ordning bör man besöka de övriga städerna? Jag tänker mig inbound från Stockholm till någon stad, exvis Hong Kong. Därefter enkelresor city-hopping till sista staden, exvis Tokyo och sedan hem. Till det positiva hör att SAS flyger till både Hong Kong och Tokyo med poäng.

mvh
Ulf

Hong kong, blir en star alliance award isf. då det inte är en ren SAS destination utan nås mha partnerflyg.

(@agehall, attans vad långsamt jag skrev, här blir man ju slagen igen)
 
.. och vad gäller klädombyte så har jag med mig en jumboresväska.

Räknar dock med att utnyttja lokaltvätteriet minst två gånger på en sådan resa.

mvh
Ulf
 
Toppen