Senaste nytt

Julresa 2011 - Swiss Quality till Bangkok

GOTATH

Medlem
Det finns sätt att resa på och så finns det sätt att resa på. Denna resa var av det finare slaget, även om detta är vardag för många av er.

Efter ett jobbigt år på många sätt bestämde jag och familjen att vi skulle åka bort över jul. Efter att ha läst den här tråden http://www.businessclass.se/star-alliance/890-star-alliance-gold-foer-12400-kr.html föll valet på Bangkok. Min plan från början var att göra en snabb tur och returresa för att snabbt få guldkortet i min hand, men efter lite övervägande blev det ett lite längre stopp.

Tack vare den här tråden fick jag A-Club Platinum.http://www.businessclass.se/hotell/1599-bli-club-platinum-gratis.html

Resan som bokades blev Göteborg-Stockholm med SAS i ekonomi. Stockholm-Zurich i business class med SAS fast med Swiss-codeshare. Vidare från Zurich till Bagkok med Swiss i Business Class. Boende i Bangkok blev på Sofitel Silom i ett luxury club room. Hemresan var med Swiss i economy via Zurich och sedan SAS till Göteborg. Inrikesbitarna bokades på separata biljetter och krediterades till EB. Flygresan ARN-BKK lades på A3.

Nu sticker vi!

GOT-ARN
SK 142
09:35-10:35
B737-800 LN-RPN
4A

Kom ut till GOT strax före 9. Reste enbart med handbaggage så det blev direkt upp till inrikesterminalen. Det var första gången på många år som jag inledde en inrikesresa från GOT.
CIMG9968.jpg CIMG9978.jpg
Flyget gick från gate 13 och det var fullt hus. Tog mig en GP för att läsa på det korta hoppet upp till Stockholm Arlanda. Kapten Anna hälsade oss välkomna ombord och pursern hade i luften en mycket intressant och rolig utläggning om att kaffe var jättenyttigt. Tydligen hade fem olika forskarlag kommit fram till att det ger många hälsofördelar och ökar förbränningen. Därför kunde man köpa en kopp för enbart 20 kr... Det var nästan så att jag nappade. Komforten på planet var inget vidare. Det var trångt! Vi landade i tid på ARN T4 och det var nu som den riktiga resan kom att börja!

Väl av planet begav vi oss genom Sky City mot Terminal 5. Gick i fast track på säkerhetskontrollen. Gick väldigt fort även om det inte var mycket folk i den vanliga. ARN tillhör inte de vanliga flygplatserna för mig så det var lite förvirring innan vi hittade till loungen.

SAS Business lounge ARN T5
CIMG0001.jpg
Vi blev visade till höger in i business-loungen. Installerade och klara blev buffén nästa stopp. Det bjöds på julbord med köttbullar, skinka, rödbetssallad, gubbröra, potatissallad, sallad och vörtbröd. Till detta bland annat julmust.
CIMG9993.jpg CIMG9997.jpg
Klockan var bara 11 och det kändes lite för tidigt för öl o vin (även om klockan alltid är efter 12 någonstans i världen =)). Det var väldigt lugnt och skönt i loungen. Hade även sällskap av PG Gyllenhammar som satt en bit bort. Passade på att jobba klart med mitt examensarbete innan klockan 12 då en kall blå öl intogs. Detta följdes av några timmars njutning och uppladdning för vad som skulle komma ske.

CIMG9999.jpg
Ganska snart blev det dags för boarding.

ARN-ZRH
LX4709 operated by SK
16:35-19:00
LN-RPW
1F

Framme vid gate 8 blev det boarding direkt. Hann före kön så vi var först ombord. Det var idag en helt full flygning och någon lycklig fick ett jumpseat. Blev lite butter över det, men sitter man på 1F ska man nog inte klaga... Beräknad flygtid var enligt kapten Jörgen 1h 55'. Vi tilldelades kuddar och purser Anette hälsade oss välkomna. Det rådde julstämmning ombord. Ansvarig för Business Class var idag Kenneth som såg till att vi fick en utomordentlig upplevelse! Väl uppe i luften erbjöds vi något att dricka före maten. Valet föll självfallet på champagne som serverades med nötter.

CIMG0011.jpg
I business class ikväll skulle det erbjudas en varm måltid.

Meny
Julinspirerad Förrätt: Jultallrik med senapssill, pressylta samt ägg med räkor och majonäs.
Huvudrätt: Lammfilé med squashmos och spenat med vitlök och chili
Desert: Ostbricka med svezia-ost samt västerbottenost. Choklad
CIMG0012.jpg
Detta var en mycket god måltid som sköljdes ner med rött vin.
CIMG0014.jpg
Till kaffet bad vi om avec och fick en bricka serverat med ett urval av konjak, whiskey, calvados, Amarula och Baileys. Avnjöt en konjak och mitt sällskap calvados.
CIMG0015.jpg
Det erbjöds vidare tidningar såsom Affärsvärlden, Fokus samt Sköna hem. Efter en mjuk landning 20 minuter före tidtabell (lite ryan-varning på den fanfaren...) var vi framme i Zurich.


Gick upp till en transferdisk för att få ett riktigt boardingpass. Frågade om lounge och fick tipset att gå till Panorama Lounge i terminal E. Mer om den loungen senare...

Swiss Business Lounge Zurich
Istället blev det en tur till Swiss egna lounge.
CIMG0022.jpg
Och vilken lounge! 1100 kvadratmeter av njutning. Utan tvekan den bästa loungen jag varit i. Vi kom in och såg att det på nedervåningen var ganska mycket folk.
CIMG0023.jpg
Istället gick vi upp en trappa. Där möttes vi av en stooor bardisk och mindre folk.
CIMG0025.jpg
Inledde med ett glas Grüneweltiner och efter det en öl. De hade tre vita viner, två olika röda viner, två olika öl och sprit. De hade även en del choklad och godis
CIMG0043.jpg CIMG0032.jpg
Maten som erbjöds var pasta med tomatsås och en soppa samt snacks. De hade även playstation i loungen. Efter ett tag kände jag att det var dags att ta en dusch, vilket jag gjorde. Det var skönt att fräscha upp sig efter en lång dags resande. Då jag väl var tillbaka beställde jag en drink. De hade inte drinken ”Ready for take-off” så det fick bli en specialdrink istället.
CIMG0049.jpg
Mycket god var den. Runt 21-tiden var det dags att testa nästa lounge. Efter en tågresa var vi där.

Panorama Lounge
Vilken tur att vi inte gick hit från början. Väldigt mycket folk och ingen vidare komfort.
CIMG0054.jpg
De hade dock ett hyfsat utbud med mat och dryck. Blev några glas vin och lite mat till. De hade två sorters mackor, potatissallad, couscousröra och coleslawsallad samt samma vin- och spritutbud som i Swiss lounge.

Snart var det boarding

ZRH-BKK
LX180
22:45-15:30
A340-300 HB-JME
7A

Väl i prioritykön började man inse vad som skulle hända. Förväntningarna var på topp. Kön rör sig framåt. Får ett grönt ljus från apparaten. Börjar färden mot planet. Försöker få en bra bild på planet och komma ihåg reggen. Lyckas inte med det. Kommer fram till planet. Visar boardingpasset och är normalt förberedd för en lång gång bakåt. Men inte denna gång. Det blir andra raden bakåt. 7A är min. Första gången i denna del av planet. Himmelriket.
CIMG0100.jpg
Vet inte vad som händer med mig här. Jag är helt paralyserad av allt. Försöker febrilt få minnen från resan genom ett idogt fotograferande och antecknande. Det blir nästan för mycket intryck! På platsen finns kudde, filt, amnetykit, meny och hörlurar.
CIMG0088.jpg
Stolen känns vid en första anblick väldigt rakryggad och hård, men man vande sig snabbt. Det finns även en massagefunktion. Detta uppskattades väl dagen efter. Tidningar erbjuds; Financial Times, Herald Tribune och Wall Street Journal. Som pre-departure drink; champagne, apelsinjuice eller vatten.
CIMG0099.jpg
Beräknad flygtid till Bangkok är 10h 20'. Det är helt fullt i business denna kväll. Klockan 23 lyfter vi från bana 34. Då skylten med säkerhetsbältet släcks är det dags att testa stolen. Det känns konstigt att kunna ligga ner och sträcka ut sig. Efter ett tag kommer kabinpersonalen och tar upp beställningar för maten. Väljer köttet.

Meny:
Late night supper
*Created by our featured chef Jan Leimbach, Lenkerhof Hotel, Lenk, Switzerland
§ Designed by Hiltl, Zurich's vegetarian restaurant since 1898

First course Selection of air-dried meat specialities
Main course *Filet of beef with cocoa nibs, port wine jus. Crushed potatoes, Pommery mustard green beens
or
§Mushroom strofanoff with long-grain rice and broccoli
or
Bouillon with truffle raviolini and chicken strips
Cheese Selection of Swiss cheese with pear bread
Dessert *Gianduja mousse, passion fruit and banana crème. Coffee jelly

Swiss chocolates
Espresso, coffee and a selection of teas

Flexible option
For a quicker option, choose a lighter meal of first course, cheese and dessert.
Galley snack
A selection of snacks and soups is available from the galley throughout the flight

Breakfast
A selection of hot and cold items will be served from a buffet trolley approximately 90 minutes before landning. If you prefer to sleep longer, a continental breakfast can be ordered from your Flight Attendant up to 40 minutes before landning.


Den vita duken läggs på bordet och jag ber om champagne som fördrink.

Vinlista:
Champagne: Brut Mosaïque Jacuart, Reims, France
Vitt:
Charles Steiner Selection Blanc (Chasselas) Steiner Scherneiz Village Schernelz ob Ligerz, Switzerland 2010
Alamos Chardonnay Bodegas Catena Zapata Mendoza, Argentina 2010

Rött: Apologia Valais AOC – Grand Métral (Merlot, Humagne Rouge, Diolinoir) Provins Valais Sion, Switzerland 2010
Malbec Barrel Select Bodegas Norton Mendoza, Argentina 2008
Clarendelle (Merlot, Cabernet Sauvignon, Cabernet Franc) Clarence Dillon Wines SAS, Bordeaux France 2005

Portvin: Porto Nieport Tawny (Touriga Nacional, Touriga Francesa, Tinto Roriz, Tinta Barocca) Nieport Vinhos, Douro Portugal
Som förrätt erbjuds:
CIMG0114.jpg
Det hela smakar fint. Serveringen av huvudrätten anpassas tills man är klar med förrätten. Huvudrätten var helt fantastisk.
CIMG0116.jpg
Har aldrig fått en så smakrik måltid ombord. I mina anteckningar skrev jag ”underbart räcker ej” och det är verkligen något som stämmer! Drack en malbec till den. Bytte till en merlot efter ett tag. En intressant detalj var att vid en blandning av merloten och köttet antog det hela en klar ton av julmust... Fick även top-up av champagnen jag hade kvar.

Inför deserten togs brickan bort. Till eftterrätten tog jag portvin, något som passade perfekt! Blev även erbjuden refill av det rödvin och champagne jag hade kvar. Te-sortimentet var Liptons vanliga påsar, men det satt fint ändå.
CIMG0120.jpg
Än så länge hade jag inget att klaga på alls. Allt var perfekt.

Om det nu vore tid att försöka sova lite kanske? Kabinen släcktes ner och jag sänkte mitt säte till fully flat. Eftersom jag inte tidigare hade varit i denna position kändes det väldigt konstigt och jag kunde inte somna. Det fick bli lite lekande med IFE:n innan sömnen kom. Var inte speciellt imponerad av utbudet av underhållningen..

Då jag vaknade var det tid för frukost. Frukosten serverades bakifrån och ifrån en vagn där man fick välja olika tillbehör. Testade på av allt och det var gott. Tyvärr blev servicen väldigt stressad då det enbart var en timma kvar till landning. Fick i princip slänga i mig maten =/
CIMG0132.jpg
En fin inflygning över Bangkok och så var resan slut.
CIMG0135.jpg

Bangkok
Efter att ha gått igenom imigration för diplomater kom vi ut ifrån flygplatsen. Vi hade bokat limousine service till hotellet. Bilen var en Mercedes E220. Snabbt och enkelt kom vi till Sofitel Silom Bangkok. Väl där blev vi ledda till receptionen varvid vi fick reda på att vi inte skulle checka in där utan på excecutive floor. Under tiden incheckningsprocessen fortgick satt vi i Club loungen. Där fick vi juice, te och tilltugg från buffén. Efter ett tag kommer en värdinna fram och säger att ”Mr Andersson. I've upgraded your room to a club suite as you are an A-club platinum member”. Vad trevligt :cool:.

Rummet var på 76 kvadratmeter och var mycket angenämt. Hade ett separat sovrum och två stora badrum.
CIMG0151.jpg

Fick välkomstdrink både på rummet och nere i poolbaren. På kvällen åt vi diverse thailändska, kinesiska och japanska specialiteter på hotellets restaurang. Morgonen efter bjöds det på en fin frukostbuffé. Mellan 15 och 17 var det afternoon tea i Club loungen med te och 23 olika sorters småplock. Bland annat macarones, minipajer och scones. Det fanns även ett stort utbud av bakelser och handgjorda praliner. Har för mig det var franska kockar på hotellet.
CIMG0204.jpg CIMG0207.jpg

Mellan 17 och 19 var det Complementary Cocktails i loungen. Provade av det mesta av vin, öl, drinkar helt gratis. De hade en drink som hette Sofitel Dream som var väldigt god.

Under tiden i Bangkok försökte vi utforska staden så gott det gick. Besökte Jim Tompson House och därefter flodbåt med efterföljande promenad genom Chinatown. Dagen före julafton åt vi middag på Riverside Terrace på Mandarin Oriental. En fantastisk buffé med många delikatesser. På julafton gick vi till det häftigaste stället jag varit på; Scirocco sky bar på 65e våningen. Brukar inte lida av höjdskräck, men det var ganska läskigt att stå med sin drink och bara vara ett staket från att falla ner. Tog en Hangovertini som är inspirerad av filmen The Hangover Part 2. Väldigt god drink. Fick julklapp från hotellet i form av en ask med chockladövertäckta macademianötter.

Vi utnyttjade taxi och Chao Praya Express väldigt mycket och fick därmed se staden från olika vinklar. Jag gillade verkligen staden och kommer gärna tillbaka. Det var väldigt mycket nya intryck och jag gillade kontrasten mellan rik och fattig. I det ena kvarteret åt människor flott för att i det andra sitta och tvätta kläder i floden. Till slut var det dock tid för hemresa. Som A-club platinum behövde jag inte checka ut för än klockan 16. Efter att ha tagit några sista drinkar och tilltugg blev det taxi ut till flygplatsen.

Bangkok airport
Flygplatsen känns väldigt stor och modern. Detta hållet var tyvärr inte i C så jag frågade vad en uppgradering skulle gå på. Efter lite telefonerande visade det sig att kostnaden var 1200€ per person. Nej tack. Väskan taggades till ARN och vi gick vidare mot passkontrollen. Väl airside utnyttjade vi tax refund och fick hela 400 baht(100kr). Efter lite strosande var det dags för boarding från gate D3

BKK-ZRH
LX181
23:40-06:10
HB-JMD A340-300
39J

Var först ombord av ekonomipassagerarna. Möttes av en vänlig besättning. Gick med hängande huvud genom business-avdelningen och hittade till slut det trånga sätet långt bak.
CIMG0391.jpg
Vi blev stående ett tag på grund av att luftrummet över Afghanistan var stängt. IFE-systemet med kamera var på under hela flygningen vilket innebar att man fick följa start och landning ur piloternas ögon. Tyckte för övrigt att IFE:n var godkänd. Tyvärr med ett alldeles för undermåligt ljud och det var något fel på hörlursuttagen så att bara ena hörluren fungerade. Efter take off erbjöds en hot dinner bestående av: Förrätt: Coleslawsallad. Huvudrätt: Kyckling eller thainudlar. Efterrätt: Citronkaka. Gruyière-ost. Tog kycklingen och allt smakade riktigt bra. Drack ett vitt vin som inte var något större sensation. Tog rött vin till osten som var mycket gott.
CIMG0413.jpg

Kollade lite film och airshow innan jag somnade. Under natten lyckades jag sova hela 6 timmar. Detta är inte vanligt för mig. Vaknade precis i tid för frukostserveringen. Frukosten bestod av fruktsallad och omelett med sauterad tomat och potatis.
CIMG0415.jpg
Den var väldigt god! Flygningen avslutades med den klassiska chokladen.
CIMG0416.jpg

Zurich flygplats
50 minuters bytestid är verkligen inte mycket. Det blev en stressad upplevelse med tåg, passkontroll, security och väl framme vid gaten började de tjafsa om att min väska var för stor. Hade inte höga tankar om Swiss just då.

ZRH-ARN
LX 1248
06:50-08:55
A320
28F

Väl ombord blev det en plats långt bak i kabinen. Det verkade som att det skulle bli en trevlig flygning. Vi kom iväg lite sena på grund av avisning. Väl uppe i luften skulle det bli servering. Frukosten på en flygning på över två timmar var...
CIMG0430.jpg

en liten 90g jordgubbsyoghurt med kaffe/te etc. Blev helt ställd. Förväntar mig inga stordåd, men en macka hade i alla fall uppskattats. Fick tykna svar från besättningen då detta påpekades. I ren protest beställde jag två flaskor vin som fick resa hem :eek::p Chokladen erbjöds och vi landade på tid. En inte fullt så imponerande flygning av Swiss.
CIMG0442.jpg

ARN
Vi hade nu fem timmars väntetid innan planet till GOT gick. Gick till T4 och kollade ifall det gick att byta plan till ett tidigare, men det innan hade gått vid 8. Så det var bara att bita i det sura äpplet och vänta. Gick till Skycity och satt där tills det blev boarding

ARN-GOT
SK 161
14:40-15:40
B737-600
16F

Detta kan nog anses som en ganska standardflygning inrikes med SAS. Det var trångt och inget var gratis. Såg dock att den var i codehsare med Icelandair (FI).
CIMG0451.jpg
På GOT fick vi vänta länge på väskan vilket ledde till att vi missade flygbussen som innebar att vi missade bussanslutningen hem vilket ledde till en promenad på 20 minuter i duggregn.

Men nu var vi äntligen hemma.

Sammanfattningsvis var resan mycket angenäm. Kommer definitivt boka Swiss/SAS business igen då tid finns. Loungen i Zurich var mycket bra och hotellet i Bangkok rekommenderas. Blev besviken på deras service i shorthaul economy, men kan ge dem ett försök till. SAS var godkänt och jag fick till och med en utvärdering där de bad om ursäkt för de saker jag var missnöjd med.

Poängmässigt gav resan 19531 tier miles som med 1000 tier miles sign up bonus gav 20531 poäng vilket är tillräckligt för att bli Aegean Miles & Bonus Gold member = Star Guld :D:D

Dessutom kickade min pointbooster in på inrikesflygningarna så att det blev 900 EB-poäng.

På A-club återkvalificerade jag mig nästan till Silver direkt.

Poängmässigt och upplevelsemässigt var detta den bästa resan jag gjort hittills. Nu återstår och se när man får guldkortet.

I morgon bär det av på nya äventyr då Lufthansas business class skall testas GOT-FRA-IAD t/r:D
 

agehall

Medlem
Kan bara hålla med Roger, det blir bara bättre. Business pax har ju bara tillgång till den enklare loungen... :)

Däremot så finns det viss risk att du blir lite besviken nästa gång du flyger business class. Swiss är riktigt bra...
 

Jacob

Medlem
Tack för en trevlig rapport med snygga bilder! :)

Så fick man även se bilden på den beryktade yoghurtfrukosten, håller med om att det ser lite fjuttigt ut om man nu trots allt bestämt sig för att servera något på flygningen.
 

Bringman

Medlem
Grattis till årets första resereportage!

En mycket inspirerande start :).

När skall Swiss börja flyga från göteborg?

Tack!
 

David

Medlem
Gott att se GOTATH! Bra skrivet och fina bilder!

Grattis till *G och en trevlig reseupplevelse.

Ser redan fram emot berättelsen om LH C. :)
 

bstark

Medlem
Hur många nätter blev det?

Vad är det med Landvetter och bagagen, jag fattar inte. Antal minuter jag fick vänta på väskan sist:
Heathrow: 5 min
Landvetter: 18 min

Missade också en flygbuss precis framför näsan. Som tur var behövde man inte vänta så länge på nästa.
 

henrik l

Medlem
Tack för en underhållande läsning och att vi fick se den där beryktade frukosten på Swiss. Grattis till *Gold.
 
Toppen