Senaste nytt

Vad är rimligt att begära i kompensation

henkedio

Medlem
Vi flög SAS till San Francisco för ca en månad sedan. Efter 2 timmar i kokande värme i planet lyfte vi, under hela flygning så fungerar inte luftkonditionering i vår del av kabinen och 2 av 4 IFE är ur funktion. Påpekade givetvis dessa problem för personalen, men gick ej att lösa. De gjorde inte direkt något för att underlätta för oss under flygningen, exempelvis några vattenflaskor. Upplevde mer en dålig attityd när vi ett par gånger under flygningen var mer eller mindre tvungna att gå bak i galley för att svalka av oss. Vad bör jag yrka på?

Kan väl även tillägga att min fru svimmade, spydde och skakade. Tydliga tecken på uttorkning.
 

OnlyAFool

Medlem
Låter ju ganska allvarligt! Men varit med om något liknande på en Air France flygning från Paris till Arlanda. Men då var planet fullt och luftkonditioneringen verkade lika dålig i hela planet. Eftersom det var en så pass kort flygning orkade man härda ut.

De borde ju försökt ge er andra platser. Men är det fullt så blir det ju svårt. Men eftersom din fru mådde så pass dåligt och de inte verkar försökt förbättra er situation,borde ni få en ordentlig kompensation. I min värld pengarna tillbaka för det flyget.
 

Flume

Medlem
Vilken klass flög Ni i? Hade jag flugit C med de bemötandet hade jag krävt vartenda öre tillbaka!
 

henkedio

Medlem
Vad är det för svar på min fråga? Klart vi drack vatten, men tydligen inte tillräckligt. Det handlar dessutom inte om det, utan om personalens obefintliga nivå av service. Eller du kanske tycker att vi ska hinka i oss 3 liter vatten och acceptera 25-30 graders värme i 13 timmar?
 

palmen

Moderator
Att IFE inte fungerar brukar man få en standard summa poäng för, jag fick 8000 poäng för det till shanghai i business.
Kan väl tycka att om det är olidligt varmt när man är fast på marken så bör det delas ut någon form av dricka, har dock ingen uppfattning om vilken typ av ersättnign du kan begära för detta. Vad det gäller att bli sjuk på planet pga för hög värme så känns det som om det är lite risk för att ord står mot ord om sas tycker annorlunda om värmen. Tycker dock att någon form av goodwill borde de kunan ge i form av poäng eller vouchers.

Du kan alltid börja med att föra fram dina synpunkter och säga att du inte tycker att det är acceptabelt och att du anser att en kompensation vore lämplig för detta. Bara att vänta och se vilken kompensation de erbjuder och om du är nöjd med det eller inte. Det bästa hade nog varit att ta upp detta direkt när man flygit och inte vänta 1 månad med att skicka in en claim.
 

henkedio

Medlem
Det bästa hade nog varit att ta upp detta direkt när man flygit och inte vänta 1 månad med att skicka in en claim.

Har inte velat lägga ner någon tid på det, när vi varit på semester. Utan tänkte att jag skulle ta allt när jag kom hem. Men jag skickar ett mail som du säger, så får vi se vad de svarar. Många fall är olika, så det är väl förmodligen inte lätt att yrka på något speciellt.
 

palmen

Moderator
Har inte velat lägga ner någon tid på det, när vi varit på semester. Utan tänkte att jag skulle ta allt när jag kom hem. Men jag skickar ett mail som du säger, så får vi se vad de svarar. Många fall är olika, så det är väl förmodligen inte lätt att yrka på något speciellt.

OK, förståeligt att man inte tar det på semestern. Men hade du kort skrivit till dom när ni landade så har du en svarstid på ca 4-5 veckor troligtvis och fått ett svar nu när du kom hem ;).
Att du ska ha kompensation för IFE är en no brainer enligt mig. Övriga anspråk hoppas jag att SAS löser på ett bra sätt.
 

henkedio

Medlem
Kan meddela att kompensationen blev 10k, har inte bestämt mig för om jag är nöjd eller inte. Men hade nog förväntat mig lite mer faktiskt.
 
Toppen