Senaste nytt

SAS telefonbokning kan inte ordna kombinerade SAS + LOT biljetter?

sfalc

Medlem
Som rubriken antyder försökte jag boka en kombinerad (för pengar inte poäng) SAS + LOT biljetter tur och retur Arlanda - Wroclaw. Då jag behövde specifika fare-buckets (prishinkar?? finns det ett svenskt ord?) SAS P-klass och LOT W-klass för att optimera poängintjäning och kostnad, kunde jag inte boka på någon hemsida.
När jag väntat i SAS bokningskö och sedan inlett bokningen fick jag beskedet att de inte kunde boka och uppmanades att kontakta resebyrå. Den resebyrå som jag kontaktade fixade det på direkten med rätt fare-basis etc.

Fråga är alltså om SAS inte kan eller vill boka? och varför?
 

Silferlood

Medlem
Men, helt galet ju! Lägg ut vilket nummer du ringde och ungefärlig tid/datum så får vi hoppas att någon på SAS läser det. Vi har ju en del SAS 'lurkers' här. :rolleyes:
 

mha321

Medlem
Jag har försökt det förut, och inte kunnat, då handlade det om SAS+Lufthansa. SAS hävdade åtminstone då att de bara kan boka om det finns en SK-codeshare på flyget (och då blir det enligt de fare-buckets som finns där).

I mitt fall ringde jag Lufthansa och bokade istället. Fungerade utmärkt - även om han inte fick upp SAS B-klass som valbar i systemet, så kunde han slå in det manuellt och få igenom bokningen.
 

Dr. Miles

Expert
Som rubriken antyder försökte jag boka en kombinerad (för pengar inte poäng) SAS + LOT biljetter tur och retur Arlanda - Wroclaw. Då jag behövde specifika fare-buckets (prishinkar?? finns det ett svenskt ord?) SAS P-klass och LOT W-klass för att optimera poängintjäning och kostnad, kunde jag inte boka på någon hemsida.
När jag väntat i SAS bokningskö och sedan inlett bokningen fick jag beskedet att de inte kunde boka och uppmanades att kontakta resebyrå. Den resebyrå som jag kontaktade fixade det på direkten med rätt fare-basis etc.

Fråga är alltså om SAS inte kan eller vill boka? och varför?

Jag har försökt det förut, och inte kunnat, då handlade det om SAS+Lufthansa. SAS hävdade åtminstone då att de bara kan boka om det finns en SK-codeshare på flyget (och då blir det enligt de fare-buckets som finns där).

I mitt fall ringde jag Lufthansa och bokade istället. Fungerade utmärkt - även om han inte fick upp SAS B-klass som valbar i systemet, så kunde han slå in det manuellt och få igenom bokningen.

Det går utmärkt att boka på Uniteds webbsida, om det är en ren Star Alliance bokning.
Om man väljer deras svensk webbsida, blir man debiterad i SEK istället för USD.

Screenshot20140624_3.png


Kruxet är att specificera bokningsklass genom att välja "Enter specific classes of service: (ex. Y, B, M)" och välj "First/Global First" om man vill boka SAS A klass biljett, "Business/BusinessFirst" om man vill boka SAS P klass biljett.
Screenshot20140624_4.png
 
Last edited:

jth

Medlem
Jag hade ett liknande problem med SAS+United, jag ville boka SAS Plus saver (P) och sedan united ekonomi inrikes i USA. Detta gick inte ens på telefonbokningen, de vill/kan inte boka mixade klasser på anslutande flyg utan om jag skulle ha P hos SAS så generade det en ganska dyr klass på United-flyget (business?). Det verkar som man kan fixa det med Dr Miles utmärkta tips dock, synd jag inte visste det då.

PS "fare-bucket" motsvarar "bokningsklass" på svenska.
 

mha321

Medlem
Kruxet är att specificera bokningsklass genom att välja "Enter specific classes of service: (ex. Y, B, M)" och välj "First/Global First" om man vill boka SAS A klass biljett, "Business/BusinessFirst" om man vill boka SAS P klass biljett.

Lysande! :) När jag skulle boka min så försökte jag faktiskt med United-sidan eftersom det brukar fungera, men lyckades inte. Tricket var att välja First för att få A-klass - gör jag det och sedan P för Lufthansa-flyget, så går det igenom. Där hade jag kunnat spara 250kr i Lufthansa telebokningsavgift...

Försent nu, men tack för tipset inför nästa gång!
 

AABack2ARN

Medlem
Jag gillar att United skall gå till Aerocaribe för att få biljetten utställd... Har någon verkligen provat det eminenta tipset ovan, dvs ställs verkligen biljetterna ut? Eller kommer det komma tillbaka någon mystisk felkod att "ticket authorization missing"?

Jag skulle inte prova detta för första gången om det är kort tid innan avresa...
 

Dr. Miles

Expert
Jag gillar att United skall gå till Aerocaribe för att få biljetten utställd... Har någon verkligen provat det eminenta tipset ovan, dvs ställs verkligen biljetterna ut? Eller kommer det komma tillbaka någon mystisk felkod att "ticket authorization missing"?

Jag skulle inte prova detta för första gången om det är kort tid innan avresa...
Jag har bokat flera Star Alliance bokningar på Uniteds webbsida och det har fungerat bra.
Däremot för resa inom 24 timmar från bokningstillfället rekommenderar jag inte Uniteds webbsida, om resan inte innehåller en eller flera United flygningar.
Jag har haft problem ett par gånger för bokningar med SWISS/Lufthansa flygningar som är gjorda på Uniteds webbsida.
 
Last edited:

sfalc

Medlem
Briljant lösning! borde sättas upp som en del av ett F.A.Q för Star Alliance.
Det var SAS "vanliga" telefonbokningstjänst... men, men man lär så länge man lever.
 
Toppen