Senaste nytt

Betald uppgradering med United, ändas poängintjäning?

Najk

Medlem
Jag hade en betald biljett, bokad hos SAS i GO.
Ett segment, inrikes i USA, som trafikerades av UA uppgraderade jag vid OLCI med pengar till First.
Jag har letat i bekräftelsen men hittar inget om ev. ny bokningsklass.

Det jag undrar är om denna uppgradering genererar någon ny bokningsklass och eventuell någon annan intjäning till Eurobonus?

Som det är nu på mina EB sidor så har segmentet gett poäng motsvarande Ekonomi.
 

agehall

Medlem
Jag har aldrig prövat på UA, men vid uppgradering vid incheckning med LH fick man inte EB-poäng för business. Det hela hänger egentligen på om de ändrade din bokningsklass eller inte.
 

dalton

Medlem
Jag har tidigare fått EB-poäng vid OLCI-uppgradering med UA, men har fått claima rätt antal i efterhand då de bsra krediterat för Economy från början.
Har även varit med om att få göra samma sak trots 'riktig' bokning med UA i C/F, så det verkar som det inte är helt transparent mellan systemen där...
 
Jag har tidigare fått EB-poäng vid OLCI-uppgradering med UA, men har fått claima rätt antal i efterhand då de bsra krediterat för Economy från början.

Jaså får man poäng för den klass man flög i? Jag gjorde en uppgradering förra månaden från Buenos Aires till Houston och det krediterades bara ekonomi-klass-poäng för den resan. Är det värt att försöka efterregistrera lite alltså?

Edit: Kan tillägga att när jag tittar på kvittot på Uniteds sida (inte det jag fick skickat till mig för där står inget) så blev den nya bokningsklassen ZN. Vanlig flygning i Z ska ju ge 200% till Eurobonus men det där N:et kanske ställer till det?
 
Last edited:

agehall

Medlem
ZN är ingen bokningsklass. Bokningsklasser är enbart en bokstav. Ofta skriver man kabinklass och bokningsklass ihop, tex Cz. för Business i Z-klass. Men Z är ingen kabinklass och N är en ekonomiklass, så jag har ingen aning om hur man ska tolka det där.

Prova att prata med EB.
 
Borde bokats i R om det var cash.
ZN är en award

Vet inte om det är min ni pratar om nu men min bokning var en uppgradering för pengar vid onlineincheckning. Och det låter som någon sorts award-bokningsklass mycket riktigt. Vet inte varför det skriver så? Alla andra segment är ju i V-klass (även det jag fått poäng för på mitt Eurobonus-kontoutrdrag).
 

dalton

Medlem
Nu ska jag tillägga att senast jag testade detta var för cirkus ett år sedan, således kan det mycket vara så att något ändrats (kanske någon fin "enhancement" :) )
Tittar jag på mina gamla kvitton för just denna typen av case (Upgrade vid OLCI), så har Bokningsklassen blivit P, som ska ge 200% mot EB, vilket de efter retroclaim ordnade.
 

Najk

Medlem
Problemet är att i kvittot från UA eller på boardingpass så framgår inte bokningsklassen, däremot hittade jag nu inne på AMEX när jag kollar debiteringen, där framgår bokningsklass P.

Det borde väl räcka som bevis till SAS, när jag pratat med dem tidigare så har de sagt att segmentet inte ger mer poäng då de inte ser att bokningsklassen ändrats.

UNITED AIRLINES HOUSTON
169.00 USD
Passagerarnamn: NAJK /FIRST CLASS P
Processdatum 17 maj 2014
Valutakurs 0.1518
Summa avgifter 22,26 kr
Färdsträcka: Från: HOUSTON INTERCONTI
Till: CHICAGO O'HARE INTFlygbolag: UA Klass: 00
Till: STOCKHOLM ARLANDA Flygbolag: SK Klass: 00
Biljettnummer: 01629239964380 Passagerarnamn: NAJK /FIRST CLASS P
 

dalton

Medlem
Bör definitivt räcka. Som sagt så har jag fått krångla med "riktiga" bokningar UA VS EB också :/
 
Toppen