Senaste nytt

Är detta möjligt? Nuuk - Keflavik - Anchorage

aikputte

Medlem
Det går flyg
3 sep 14 Nuuk (GOH) - Keflavik (KEF) GL710 10:25-15:30
3 sep 14 Keflavik (KEF) - Anchorage (ANC) FI679 17:10-16:20

Min fråga är, finns det någon chans att hinna bytet i Keflavik utan att bara ha handbagage?
Jag hittar inget sätt att boka denna resa på samma bokning och går inte detta så måste jag helt och hållet ändra dagarna.

Priset för denna resa är ca 6000kr per pers i ekonomi, har någon något annat förslag?
 

fly4fun

Medlem
Vet inte om detta gäller fortfarande, men jag flög GOH-KEF för ca 3 år sedan och när flyget anlände till KEF hände nått konstigt. Vi kom till en gate långt ut på KEF. Alla anlända samlades ihop i gaten och vi inväntade ett antal vakter. Sedan eskorterades vi alla tillsammans genom hela terminalen till bagagebanden. Andra passagerare i terminalen tittade väldigt fundersamt när vi kom vallade som får genom terminalen.

Jag minns inte exakt hur lång tid det tog, men det tog en stund att samla ihop alla, vänta in vakterna och eskorteras iväg. Slutligen hamnade vi i ankomsthallen vilket innebär om man ska flyga igen så måste man genom security. Jag skulle nog inte chansa om jag inte fick resan på samma biljett.

Rutten du har hittat är helt klart den bästa och billigaste. Kanske finns en bättre tidtabell andra dagar? Flyger inte både Air Greenland och Air Iceland mellan GOH och Island?
 

aikputte

Medlem
Tack!
Jag hittade Air Iceland också, men då måste man flyga 4 sep från Nuuk för ungefär samma pris.
 

pitch

Medlem
Reykjavik är ju en kul stad, och inte så dyr längre. Varför inte planera in en dag eller två där som buffer medans du ändå håller på?
 

pitch

Medlem
Det har jag också. Senast idag, faktiskt ;)

Men vad jag menade var mer att det är ett ställe man kan stanna till lite även om man har vart där förr. Ungefär som att ta en dag eller två i Bangkok när man syr ihop biljetter, eller, säg, Tokyo. OK, jämförelsen haltar kanske lite i fallet Reykjavik, men bara för att stan är liten så innebär det ju inte att den är tråkig...
 

aikputte

Medlem
Det har jag också. Senast idag, faktiskt ;)

Men vad jag menade var mer att det är ett ställe man kan stanna till lite även om man har vart där förr. Ungefär som att ta en dag eller två i Bangkok när man syr ihop biljetter, eller, säg, Tokyo. OK, jämförelsen haltar kanske lite i fallet Reykjavik, men bara för att stan är liten så innebär det ju inte att den är tråkig...

Nej, jag förstår precis hur du menar :)
Jag försöker få in Färöarna, Island, Grönland och Alaska på en och samma resa men det blir väldigt dyrt och Grönland är dyrast. Kanske får ta det en annan resa...
 

Palazzi

Medlem
Lite trist att Färöarnas Atlantic Airways minskat sitt linjenät så mycket, för 4år sedan hade detta varit enklare att sy ihop.

De flyger fortfarande till Norden + Island, men grönländska Narsarsuaq Airport är borta.

Man kan ju boka flyg med Atlantic Airways på EB-poäng, så kanske kunnat sys ihop med stop-overs. Jag vet dock inte om det är möjligt att boka flygningar utom Norden med bolaget, men kanske kunde vara värt att testa. 20.000p är det väl från ARN till Vagar iaf..

För att vara mer realistisk: Jag skulle inte testat din plan, med dessa tajta marginaler. OM man ska utföra allt detta på en enda resa vill man antingen ha en genomgående biljett, eller en natt mellan flygningar :)

OM du ändå kommer iväg så får du gärna posta lite bilder + intryck....låter som ett äventyr!
 
A

Aurora

Guest
3 september er fort uværs-sesong både på grønland og island - så for å besvare spørsmål én: jeg ville ikke gamblet på dette generelt sett. Uansett håndbaggasje oder nicht, flyet fra grønland kan fort bli forsinket inn til island...
 

aikputte

Medlem
Tack för er input, jag har fått tänka om och skippa Grönland på denna resa.
Än så länge är det bara en planering men så här ser den ut just nu.

Kiruna KRN - Arlanda ARN - Köpenhamn CPH - Färöarna FAE - Reykjavik KEF - Anchorage ANC - Barrow BRW - Anchorage ANC - Reykjavik KEF - Arlanda ARN - Kiruna KRN

Flygbolag: SAS - Atlantic Airways - Icelandair - Alaska Airlines - Icelandair - SAS

Med 1 natt i Köpenhamn, 2 nätter Färöarna, 2 nätter Reykjavik, 2 nätter Anchorage, 1 natt Barrow, 1 natt Anchorage.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Jag måste berätta att jag har gjort en liknande resa förra hösten där jag planerade allt själv och bokade nästan alla flygningar separat.

Den såg då ut så här:

  • 7 sep Kiruna KRN - Arlanda ARN SAS
  • 8 sep Arlanda ARN - Köpenhamn CPH SAS
  • 9 sep Köpenhamn CPH - Kangerlussuaq SFJ Air Greenland
  • 10 sep Kangerlussuaq SFJ - Nuuk GOH via Maniitsoq Air Greenland
  • 11 sep Nuuk GOH - Reykjavik KEF Air Greenland
  • 14 sep Reykjavik KEF - Oslo OSL Icelandair
  • 15 sep Oslo OSL - Svalbard (Longyearbyen) LYR SAS
  • 17 sep Svalbard LYR - Tromsö TOS SAS
  • 17 sep Tromsö TOS - Harstad EVE Wideroe

Det var inte billigt, men ni kanske tycker det var det... :)
Air Greenland sticker klart ut med dom dyraste priserna.
För 2 pers i ekonomi blev flygpriset totalt 25.069kr för allt


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 
Toppen