Senaste nytt

Status på Platstillgång?

Bridgeman

Medlem
Frågan kanske varit aktuell tidigare.
Reser från Arn-Ewr SK903 den 2/7 har gång efter annan tittat på Flightstats sida för att se hur platstillgången ser ut, då jag har en OT önskan på den flighten. Det jag har sett till min förvåning är att från att det varit få platser oavsett klass förutom i Business där platstillgången varit stor. Så har den de senaste tre dagarna ökat i economy, economy plus. Är det någon insatt som kan förklara för en novis varför det kan se ut som detta? Är flightstats meningslöst att titta på?
Så här såg det ut idag19/6.
Available Seats:

First: n/a Business: 9 (at least) Coach: 9 (at least) Other: 9 (at least)
Fare Classes: C/9 D/9 Z/9 R/0 J/0 Y/9 S/9 P/0 A/0 E/9 M/9 H/4 Q/4 V/4 W/4 U/0 K/0 L/0 T/0 O/0 G/4 N/0 B/9
Igår18/6:
First: n/a Business: 9 (at least) Coach: 9 (at least) Other: 9 (at least)
Fare Classes: C/9 D/9 Z/9 R/0 J/0 Y/9 S/9 P/0 A/0 E/9 M/9 H/3 Q/3 V/3 W/3 U/0 K/0 L/0 T/0 O/0 G/3 N/0 B/9
den 17/6
First: n/a Business: 9 (at least) Coach: 9 (at least) Other: 9 (at least)
Fare Classes: C/9 D/9 Z/9 R/0 J/0 Y/9 S/9 P/0 A/0 E/9 M/9 H/2 Q/2 V/2 W/2U/0 K/0 L/0 T/0 O/0 G/2 N/0 B/9

Samt den 16/6
First: n/a Business: 9 (at least) Coach: 9 (at least) Other: 9 (at least)
Fare Classes: C/9 D/9 Z/9 R/0 J/0 Y/9 S/9 P/0 A/0 E/9 M/9 H/0 Q/0 V/0 W/0U/0 K/0 L/0 T/0 O/0 G/0 N/0 B/9
 

jumbooze

Medlem
Hej, det finns en hel del om detta på Optiontown tråden, den är 10 mil lång men jag skulle inte ta denna tillgång som indikativt mer än om det är fullt...
 

fcx

Medlem
För att se möjlighet att få OT är tillgången per bokningsklass förhållandevis oviktig.

För att försöka analysera hur revenue management arbetar kan det vara ett intressant verktyg, om man släpper fler billiga biljetter närmare avgång kan man gissa att det finns (för) många dyra kvar...
 

011430121

Medlem
I bland så avbokar folk och då kan det bli så att det dyker upp tillgång i bokningsklasser som har billigare biljetter än vad som fanns för några dagar sedan.
Det konstiga är väl att det finns 3 i G, jag trodde att man var tvungen att vara minimum 9 för att kunna boka i G.
 

Bridgeman

Medlem
Idag den 21/6 ser det ut så här med avresa ARN-EWR den 2/7. Blir ännu mer konfunderad:confused:
Available Seats:

First: n/a Business: 9 (at least) Coach: 9 (at least) Other: 9 (at least)
Fare Classes: C/9 D/9 Z/9 R/0 J/0 Y/9 S/9 P/0 A/0 E/9 M/9 H/5 Q/5 V/5 W/4 U/0 K/0 L/0 T/0 O/0 G/5 N/0
 

AABack2ARN

Medlem
Och just nu (klockan 12:45) säger ExpertFlyer att tillgången ser ut så här: C9 D9 Z9 RL JC Y9 S9 B9 PC AC E9 M9 H5 Q5 V5 W1 UC KC LC TC OC G1 NL

Jag skulle gissa att platstillgången i de lägre ekonomiklasserna mest är ett resultat av hur mycket SAS vill överboka flighten, samt eventuella ombokningar/avbokningar.
 

agehall

Medlem
Är flightstats meningslöst att titta på?

För att bedöma om din OT kommer att lyckas - ja. Det är totalt slöseri med din och andras tid.

För att se hur många sägen SAS just nu vill sälja är det dock inte meningslöst att titta på. Tyvärr har det inget som helst samband med OT.
 

AABack2ARN

Medlem
Det verkar röra sig en hel del på den här flighten. Revenue Management-roboten jobbar för högtryck :)

Enligt ExpertFlyer just nu
POS = UK: C9 D9 Z9 RL JC Y9 S9 B9 PC AC E9 M9 H4 Q4 V4 WC UC KC LC TC OC GL NL
POS = US: C9 D9 Z9 R0 J0 Y9 S9 B9 P0 A0 E9 M9 H4 Q4 V4 W4 U0 K0 L0 T0 O0 G4 N0

I USA får man således tillgång till en lägre prisklass (W) än i Europa (V).
 
Toppen