Senaste nytt

Det står "fel" priser på sas.se på deras biljetter

Om ni tittar på denna bild. Så ser ni i flikarna att det ska finnas priser på 4700kr men väl inne i den dagens flik så finns det inga sådana billiga biljetter. Sånt blir man ju tokig på när man letar efter biljetter. Så, är det någon som vet varför det är på detta vis?

felaktiga_priser_sas.jpg
 

fly4fun

Medlem
Samma anledning som att det kan bli fel hos resebyråer. Priserna hämtas inte alltid från Amadeus i realtid utan cachas och kan sälja slut ibland.
 

Bryant

Medlem
Det som du beskriver ovan är anledningen till att jag tycker att SAS sida är mindre bra. Man söker efter en destination och pris, när man sedan gör sitt val är priset aldrig eller väldigt sällan ens i närheten av det man hittade. Det borde inte vara allt för svårt för SAS att lösa detta.

För min del innebär detta strul att jag aldrig söker efter resor på SAS sida utan använder andra sidor istället. Vilket i sig innebär att anda alternativ dyker upp och att jag hamnar på ett annat flyg istället...
 
  • Gilla
Reactions: El0

Mikael

Medlem
Jag tycker mig ha sett liknande problem när jag letat efter poäng-resor: tillgänglighet visas för en viss dag i månadsvyn men väljer man den dagen finns inga tillgängliga platser, irriterande.
 

Kristofer

Medlem
Samma anledning som att det kan bli fel hos resebyråer. Priserna hämtas inte alltid från Amadeus i realtid utan cachas och kan sälja slut ibland.

Fast om man kan hämta ut priserna och presentera dem korrekt inne i fliken, så borde man väl kunna skriva ut dem korrekt i flikens rubrik också?
 

seat56f

Medlem
Fast om man kan hämta ut priserna och presentera dem korrekt inne i fliken, så borde man väl kunna skriva ut dem korrekt i flikens rubrik också?

Antagligen en prestandafråga. Att kolla upp alla flighter en viss dag tar (antar, jag) för lång tid för att göra för en hel månad/vecka varje gång en förfrågan görs, så senaste resultatet per dag sparas ett tag och visas i flikarna, så kollas individuella flighter när du klickar på dagen i fråga.
 

fly4fun

Medlem
Fast om man kan hämta ut priserna och presentera dem korrekt inne i fliken, så borde man väl kunna skriva ut dem korrekt i flikens rubrik också?

Nu vet jag inte exakt hur SAS system fungerar. Men generellt kan man säga att GDSer (Amadeus) inte tillåter att man tar ut priser över en tidsperiod. Så flygbolaget/resebyråer gör sökningar för enskilda datum t.ex. varje morgon och sparar (cachar) priserna hela dagen. När du sedan klickar på en dag, så görs en ny sökning med aktuella priser, som kan ha ändrats sedan morgonen.
 

Kristofer

Medlem
Japp, är såkert något sådant som ligger bakom. :) Ur användarperspektivet är det ju dock helt värdelöst. Eftersom priserna i så många fall faktiskt inte stämmer med verkligheten, stjälper ju flikarna mer än de hjälper.

Nu har jag ju inte heller en aning om hur SAS system fungerar, men eftersom det ju sker slagningar varje gång en användare laddar sidorna, varför inte ta den informationen, lagra den i cachen och visa korrekt i fliken nästa gång någon laddar sidan? Nu slänger man ju bara bort information som man redan har hämtat hem.
 
Last edited:

seat56f

Medlem
nu har jag ju inte heller en aning om hur sas system fungerar, men eftersom det ju sker slagningar varje gång en användare laddar sidorna, varför inte ta den informationen, lagra den i cachen och visa korrekt i fliken nästa gång någon laddar sidan? Nu slänger man ju bara bort information som man redan har hämtat hem.

sas it?
 
Last edited:
Toppen