Senaste nytt

Inte riktig fläskfilé ombord på SAS

D

Deleted member 4971

Guest
Är det SAS eller Cookin Food Sweden AB som gör fel? Kan inte läsa hela artikeln.
 

twiggs

Medlem
Är det SAS eller Cookin Food Sweden AB som gör fel? Kan inte läsa hela artikeln.

Jag kan inte heller läsa hela artikeln, men jag kan se dessa alternativ.
Alt 1: SAS beställer fläskfilé (och ur sin horisont korrekt innehållsförteckning och etikett) men blir lurade och får fläskytterfilé av cateringfirman.
Alt 2: SAS beställer fläskytterfilé (och en felaktig innehållsförteckning och etikett) och får vad man betalar för.
Alt 3: Någon i kedjan har inte begripit att det är skillnad på köttvarianterna utan myndigheter hinner nu före med att begripa att något är fel.
 

mha321

Medlem
Är det SAS eller Cookin Food Sweden AB som gör fel? Kan inte läsa hela artikeln.

Säkert Cookin Food Sweden som faktiskt har gjort fel eftersom SAS bara köper in produkten (det lär ju vara Cooking Food som lägger den i lådorna med etikett också), men det är ju SAS ansvar att hålla koll på sina underleverantörer när man lägger ut tjänster.

Precis som det är Norwegians ansvar att hålla koll på de som levererar service på deras dreamliner, för SL att hålla koll på de underleverantörer som (försöker) kör buss, för bolag x att hålla koll på sina outsourcade telefonsvarare i kundtjänsten osv... Hmm. Vänta nu....
 

Alf

Medlem
Precis som det är Norwegians ansvar att hålla koll på de som levererar service på deras dreamliner, för SL att hålla koll på de underleverantörer som (försöker) kör buss, för bolag x att hålla koll på sina outsourcade telefonsvarare i kundtjänsten osv... Hmm. Vänta nu....

Ja precis, hur bra är det att outsourca allting. Hur bra koll har man då på sin verksamhet?
 

Alx

Medlem
Jag kan inte heller läsa hela artikeln, men jag kan se dessa alternativ.
Alt 1: SAS beställer fläskfilé (och ur sin horisont korrekt innehållsförteckning och etikett) men blir lurade och får fläskytterfilé av cateringfirman.
Alt 2: SAS beställer fläskytterfilé (och en felaktig innehållsförteckning och etikett) och får vad man betalar för.
Alt 3: Någon i kedjan har inte begripit att det är skillnad på köttvarianterna utan myndigheter hinner nu före med att begripa att något är fel.

Oavsett vilket alternativ det handlar om så bottnar nog allt i "man får vad man betalar för".
 

mha321

Medlem
Ja precis, hur bra är det att outsourca allting. Hur bra koll har man då på sin verksamhet?

Halva poängen med att outsourca är väl att man ska ha någon annan att skylla på och slippa ha koll på sin verksamhet? Åtminstone i alldeles för många fall (kanske inte just detta, men i för många andra).
 
A

Aurora

Guest
Halva poängen med att outsourca är väl att man ska ha någon annan att skylla på och slippa ha koll på sin verksamhet? Åtminstone i alldeles för många fall (kanske inte just detta, men i för många andra).

Hela poenget med outsourcing er jo att spare peng... Trodde det var elementært :)

Men de færreste flygbolag lager maten SELV? Den har jo alltid vært levert fra en underleverandør, iallefall i skandinavia?
 

twiggs

Medlem
Denna incident, tillsammans med den tidigare gällande kyckling/kalkonkött tycker jag tydligt visar på att man tar alldeles för lätt på det här med märkning. Jag hade gärna – ekonomiskt sätt – varit den krögare som har restaurang där oxfilé blir högrev, fläskfilé blir fläskytterfilé eller varför inte slå på den stora trumman? Kossan byts till en avdankad ridhäst från forna östblocket! Billigt och bra, inte sant?

Personerna som ansvarar för cateringkoncept lär ju inte ha haft någon synpunkt med tanke på hur man beter sig mot sina kunderna som äter den catering som lagas på deras beställning.

"En gång är ingen gång, två gånger är en gång för mycket."
 
Last edited:

Alf

Medlem
Hela poenget med outsourcing er jo att spare peng... Trodde det var elementært :)

Det trodde jag också en gång i tiden. Tyvärr är det bara räknenissarna som kommit fram till detta genom kortsiktiga kostnadskalkyler. Idag har många företag insett att man saknar kontroll över verksamheten och fler och fler industriföretag tar hem produktionen i egen regi.
 
Toppen