Senaste nytt

Resa till Prag med SAS - behövs pass?

Agö

Medlem
Måste ev. hastigt resa till Prag och har mitt pass hemma i Köpenhamn. Är det ID-kontroll vid incheckning/boarding i Prag vid resa med SAS? (Tänkte att det finns några med erfarenhet här...)
 

Dr. Miles

Expert
Du behöver kanske inte ditt pass TILL Prag men definitivt FRÅN Prag.
Det har varit passkontroll för mig vid gaten varenda gång.
Jag har flugit ut därifrån med bl a SAS, Norwegian, Lufthansa, SWISS, Czech Airlines så det verkar som det är deras rutin.
 

NotRyan

Medlem
Ja vi är ju rätt många som varit och vänt i Prag :) Mitt minne är inte helt glasklart, men jag tror att det var ID-kontroll...
 

011430121

Medlem
En liten undran dom är väl med i Schengen, då räcker väl vanligt Svenskt ID när man skall resa från landet. Eller måste det vara EU ID. Jag kommer att resa till Prag och har inte haft en tanke på att ta med passet.
 

ian.engblom

Medlem
Jag åkte ARN - PRG, VIE - ARN nyligen och behövde inte visa legitimation en enda gång. Är det ID -kontroll från Prag borde nationellt ID räcka, men ett vanligt ID utan nationalitetsbeskrivning godtas nog inte. Då är nog ett rosa pass från ambassaden i Prag att rekommendera.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
En liten undran dem är väl med i Schengen och då räcker väl vanligt Svenskt ID när man skall resa från landet. Eller måste det vara EU ID. Jag kommer att resa till Prag och har inte haft en tanke på att ta med passet.

T ex svenskt körkort accepteras inte som giltig ID då det inte står något om nationalitet.
Jag åkte ARN - PRG, VIE - ARN nyligen och behövde inte visa legitimation en enda gång.
Ja, då flög du inte FRÅN Prag ju.
 

NotRyan

Medlem
En liten undran dom är väl med i Schengen, då räcker väl vanligt Svenskt ID när man skall resa från landet. Eller måste det vara EU ID. Jag kommer att resa till Prag och har inte haft en tanke på att ta med passet.

Nationella ID-kortet är det som gäller inom Schengen, eller Pass.....
 

Agö

Medlem
Tack för snabba svar. Jag har dessvärre inget nationellt ID, endast körkort. Kan bli knepigt detta.
 
Toppen