Senaste nytt

Strejk på Icelandair

Gerleman

Ny medlem
Hej!

Har lite funderingar ang. ersättning när ett flyg blir inställt pga. strejk.

Har åkt från New York till Reykjavik (Island) och ska vidare till Köpenhamn senare. Har köpt en så kallad stop-over biljett (är halv isländsk så passar på att hälsa på släkten). Skulle ha åkt hem i måndags men pga av strejken som Icelandairs mekaniker har haft så blev flyget inställt. Fick mail om det i Fredags och har nu ett flyg som jag ska ta imorgon.
Finns det någon chans till ersättning? Har läst lite om det, men blir inte klokare. Hittade även denna länk Även en flygstrejk kan ge rätt till ekonomisk ersättning | SvD . Hade även köpt en SJ biljett från CPH till min hemstad som jag skulle ha tagit i måndags, men pga av strejken så kunde jag inte använda den. Har nu köpt en annan tåg resa för den som jag ska ta imorgon, men pga. att jag köpte den så pass sent så var den biljetten nästan det dubbla. Får man ersättning för dessa?

Tack på förhand! :)
 
Hej Gerleman och välkommen till Businessclass.se

Tycker det här borde falla under EC 261/2004. När fick du reda på att planet var inställt? Island tillhör ändå Europa!
 

Gerleman

Ny medlem
Hej! Tack!
Island tillhör Europa men inte EU. Dock så tror jag att den lagen också gäller för Island. Jag fick reda på det i fredags alltså 3 dagar innan.
Kan även tilläggas att flyget jag ska med imorgon kanske också bli inställt då det kanske blir strejk ännu en gång. Riksdagen på Island håller just nu på att göra en lag som förhindrar strejken så hoppas att den lagen träder i kraft.
 

Gerleman

Ny medlem
Hej,
Hoppas på att någon kan hjälpa mig här. Har äntligen fått svar från Icelandair om att jag inte har rätt till någon ersättning (mer än för hotell och dylikt).
De svarar med: "We are sorry for the disruption in your travel plans due to Icelandair´s pilot union action. We must respectfully deny your request for compensation and refer in that aspect to EB Regulation nr. 261/2004 on passenger's rights. According to the regulation these circumstances are categorized as extraordinary circumstances:

"As under the Montreal Convention, an operating air carriers should be limited or excluded in cases where an event has been caused by extraordinary circumstances, which could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken. Such circumstances may, in particular, occur in cases of political instability, meteorological conditions incompatible with the operation of the flight concerned, security risk, unexpected flight safety shortcomings and strikes that affect the operation of an operating air carrier".

If you had any extra expenses due to delay of your travels, such as hotel cost, please scan to us a copy of the receipt in your name and we will review your case."

Är det någon som vet om de har rätt eller ska man stå på sig? Och vad ska man isåfall säga? :)

Tack för hand!
Med vänliga hälsingar
Jenny
 

agehall

Medlem
Det är svårt att säga. Strejk är inte ett solklart fall iaf. Skicka in kopior på kvitton som styrker de extra kostnader du haft så kan du nog få ersättning för dessa iaf.
 
Toppen