Senaste nytt

Missade Thai Airways flyg i business class - fick åka ekonomi på nästa - kompensation?

teachme

Medlem
Hej

Skulle flyga natten mellan den 5 och 6 juni DEL-BKK-PVG med Thai Airways i Business class (J). Jag hade ett inrikesflyg i Indien som blev försenat och därefter behövde jag byta terminal, inte det smidigaste vill jag lova. Missade hursomhelst incheckningen till mitt flyg från Delhi med en kvart. Blev informerad om att det gick ett nytt flyg till Bangkok 4 timmar senare (hade 5,5 h layover i Bangkok) så jag skulle ändå hinna med min flight till Shanghai från Bangkok. Dock meddelade de mig att det inte fanns någon business class ombord då flighten var med Thai Smile. Jag tackade och tog emot ändå och fick åtminstone en lounge inbjudan i Delhi och efter att ha gjort vissa manifeständringar osv gick allt som smort därefter.

Inga Eurobonuspoäng registrerades trots att jag angav mitt nummer vid bokningen och tyvärr kunde den hjälpsamma personalen i Delhi inte säga om jag kunde kräva nån ersättning från Thai, så därför vänder jag mig till er...

Ska jag bara vara glad för att jag fick en plats på ett annat flyg och efterregistrera mina poäng (1 biljett i economy och 1 i business class) eller har jag rätt till eurobonuspoäng för business hela vägen som jag betalat för eller några pengar tillbaka?

Tack
 

agehall

Medlem
Att EB-poäng inte kommit in än är inga konstigheter - det kan ta en stund.

Hade du allt bokat på en och samma biljett? Eller var det två separata biljetter?
 
Nu kender jeg ikke billetvilkårene for Thais J fare, men hvis din indenrigsflyvning var på sin egen booking, ville jeg være glad for at jeg overhovedet blev ombooket.
 

teachme

Medlem
Att EB-poäng inte kommit in än är inga konstigheter - det kan ta en stund.

Hade du allt bokat på en och samma biljett? Eller var det två separata biljetter?

Ok - får väl ge det ett par veckor till...

DEL-BKK-PVG (TG316 och TG664) var bokat på en och samma biljett. Inrikesflyget i indien (till Delhi) var på ett helt annat bolag som jag hade bokat separat.
 

agehall

Medlem
Ok, att inrikessegmentet var på en egen biljett komplicerar kanske saker lite. Nu gäller det att veta vad du hade för ombokningsvillkor på din andra biljett. Om den var flexibel bör du få tillbaka mellenskillnaden för det du faktiskt reste jmf med det du betalat men om den inte var flexibel ska du nog mest vara tacksam att du inte fick köpa en ny biljett.
 

NotRyan

Medlem
J-klassen verkar vara fullt ombokningsbar innan avresa utan avgift när jag gjorde en provbokning på Thais hemsida, men det beror ju på aktuell farebasis...

Mvh
/NotRyan
 

teachme

Medlem
J-klassen verkar vara fullt ombokningsbar innan avresa utan avgift när jag gjorde en provbokning på Thais hemsida, men det beror ju på aktuell farebasis...

Mvh
/NotRyan

Tack för alla svar. JOWIIE är fare basis av vad jag kan utläsa på min e-ticket.

Tror ni det är värt att höra av sig till Thais kundservice eller bara snällt invänta de där EB-poängen?
 

NotRyan

Medlem
Biljetten är flexibel, så boka om fritt kan du göra fram till avgång och mot INR 1500 efter avgång, men jag tror tyvärr inte att flygbolaget har någon skyldighet att ersätta dig för att det inte finns en businessplats på det flyget du bokar om till.

Ur Thais synvinkel började du din resa i Delhi och kom försent till flighten :(

Samma sak med poängen, du kommer att få för de flighter och klasser du faktiskt flög. Kommer dom inte in så retroreggar du hos EB.

Jag tror inte att du kan göra något annat tyvärr...

Mvh
/NotRyan
 
Last edited:

teachme

Medlem
Biljetten är flexibel, så boka om fritt kan du göra fram till avgång och mot INR 1500 efter avgång, men jag tror tyvärr inte att flygbolaget har någon skyldighet att ersätta dig för att det inte finns en businessplats på det flyget du bokar om till.

Ur Thais synvinkel började du din resa i Delhi och kom försent till flighten :(

Samma sak med poängen, du kommer att få för de flighter och klasser du faktiskt flög. Kommer dom inte in så retroreggar du hos EB.

Jag tror inte att du kan göra något annat tyvärr...

Mvh
/NotRyan

Det var lite så jag tänkte. Mest nöjd över att jag faktiskt han med min connection. Med risk för att vara petig då, generellt hur lång tid kan det dröja innan EB-poängen dyker upp, innan jag bör efterregistrera?
 
Toppen