Senaste nytt

Loungetillgång vid byte av kabinklass

Magino

Medlem
Jag har försökt läsa på om jag kommer ha lounge tillgång när jag byter kabinklasser med OneWorld.

Min resa skulle se ut som följande

Dag 1 LHR-PEK BA F natt flyg och landar dag 2 (flygtid 9h 45min)
Dag 2 PEK-HKG KA F (flygtid 3h 40min)
Dag 2 HKG-BKK CX Y

oneworld lounge access for First Class or Business Class customers
  • Indulge yourself before departure in a wider range of airport lounges when you fly First Class or Business Class with any oneworld member airline.
  • Customers flying First or Business Class have access to the equivalent class of lounge regardless of their frequent flyer status. First Class passengers may use a Business Class or frequent flyer lounge if a First Class lounge is not available.
  • First Class passengers may invite one guest to join them in the lounge. The guest must also be travelling on a flight operated and marketed by a oneworld airline.
  • Connecting between oneworld marketed and operated flights:
  • First and Business Class customers connecting on the same day of travel, or before 6am the following day, can access the lounge when travelling between an international long haul (a oneworld international long haul flight is defined as an international flight marketed and operated by any oneworld carrier with a scheduled flight time longer than 5 hours) and an international short haul or domestic flight (and vice-versa).
  • Lounge access will be determined on the international long haul ticketed flight (either First of Business Class) regardless of the ticketed class of travel on the international short haul or domestic flight.
  • You must be prepared to show your boarding pass or itinerary showing travel in First or Business class on the international long haul flight, in order to access the lounge before your international short haul or domestic flight.
http://www.oneworld.com/ffp/lounge-access

Hade nu flyget direkt efter long haul flyget i F varit i Y tolkar jag det som att jag skulle haft till gång till första klass loungen i Peking, om det nu funnits en sådan. Nu är det ju dock ett flyg (visserligen i F men under 5h) mellan detta long haul flyg och flygningen i Y. Så den stora frågan är kommer jag ha tillgång till första klass loungen i Hong Kong?
Hade varit lite segt att "fastna" i Hong Kong utan loungetillgång.
 

agehall

Medlem
Jag skulle säga att du kommer in eftersom du flugit longhaul F samma dag. Men varför i hela fridens namn ska du flyga Y HKG-BKK?
 

Dr. Miles

Expert
Du får definitivt tillgång till Cathay Pacifics Arrival lounge som finns på landside under Airport Express station. Däremot vet jag inte om du har tillgång till andra lounger.
 

Magino

Medlem
Tack för all input.

Jag skulle säga att du kommer in eftersom du flugit longhaul F samma dag. Men varför i hela fridens namn ska du flyga Y HKG-BKK?

Y råkade vara det enda som är ledigt om jag inte vill komma fram efter midnatt. Sen är flygningen under 3h så egentligen bryr jag mig inte jättemycket om det är ekonomi, business eller första klass.

Du får definitivt tillgång till Cathay Pacifics Arrival lounge som finns på landside under Airport Express station. Däremot vet jag inte om du har tillgång till andra lounger.

Grymt, ger mig iaf någon och en ny lounge :) Hade missat att den var öppen ända fram till midnatt. På många andra ställen är arrival loungen endast öppen fram till lunch.
 

MartinH

Medlem
En fråga på samma ämne:
Vid bokning av Air Berlin i business; första benet GOT-TXL är "all-economy", medans TXL-AUH är i business, har jag tillgång till lounge i GOT? Tack!
 
Toppen