Senaste nytt

En vecka kvar sedan öppnar vi mellan inrikes och utrikes....

Hej, alla förberedelser är i full gång för att öppna upp mellan inrikes och Schengen på Landvetter flygplats. 25/6 blir det en terminal för alla. Under natten kommer ett stort antal skyltar bytas ut, system justeras och annat trimmas in. Så här kommer det att bli:

1. Inrikes säkerhetskontroll blir kvar för inrikesresenären. Vi vill bibehålla snabba effektiva flöden och våra sex flöden på utrikes räcker inte till för alla trafik. I framtiden kommer vi troligen att bygga en ny säkerhetskontroll för alla när vi får ett nytt flöde från tåget.

2. Det går inte att gå på inrikes säkerhetskontroll med en utrikesbiljett eller tvärt om.

3. Uppe i transit får man röra sig fritt och handla i alla butiker och restauranger. Regler som alkohol inom EU kvarstår ju dock även för en inrikesresenär ;)

4. Gateallokering pågår och vi kommer att trimma in så att inrikes blir så smidigt som möjligt.

5. Störst skillnad blir det på helgen då vi kommer att ha mycket utrikes på 12,13,14 och därmed kraftigt reducera antalet bussningar.

6. Alla resenärer kommer att gå genom utrikes tullfilter.


Nu är det inte många dagar kvar! Nu kör vi!

-Fredrik Olsson

Boardingtillbc.jpg
 
Hej, SAS har beslutat att öppna upp loungen även vid inrikesresor. Beroende på flöde och utnyttjande kan man komma att revidera sin loungepolicy. Det är ju egentligen en utrikeslounge och följer inte SAS inrikeskoncept som finns på ARN och OSL. Vi får helt enkelt se, men till att börja med så går det bra i alla fall.

Fredrik
 
Härligt att se att denna utveckling bli verklighet! Återstår bara att ni plockar bort "Star Alliance Gold"-skylten från Fasttrack Inrikes sedan är alla mina önskemål uppfyllda :)
 
Hej Martin, bara så jag förstår. :)
Vad har skylten för betydelse just vid inrikes? För både inrikes och utrikes är det enbart SAS som har Fasttrack och det är tråkigt att fler flygbolag inte vill att deras lojala kunder skall gå den vägen, men just på inrikes så är ju det bara SAS som är *A.

-Fredrik

Härligt att se att denna utveckling bli verklighet! Återstår bara att ni plockar bort "Star Alliance Gold"-skylten från Fasttrack Inrikes sedan är alla mina önskemål uppfyllda :)
 
Hej Martin, bara så jag förstår. :)
Vad har skylten för betydelse just vid inrikes? För både inrikes och utrikes är det enbart SAS som har Fasttrack och det är tråkigt att fler flygbolag inte vill att deras lojala kunder skall gå den vägen, men just på inrikes så är ju det bara SAS som är *A.

-Fredrik

Hej Fredrik! Kul att ni är så aktiva och svarar här! Jo, om jag som *A Gold medlem i annat program än Eurobonus flyger från Inrikes (på SAS-flight och har mitt *A Gold-medlemsskap inlagt på boardingkortet) så har jag ju inte tillgång till Fasttrack. Där blir skylten missvisande då det står "Star Alliance Gold" undertill. Det enda som borde stå på skylten är Eurobonus Gold/Diamond/SAS Plus.
 
Kanon, då förstår jag bättre. SAS ansvarar för skylten, men jag kan påtala det för SAS nästa gång vi ses. Tack för hjälpen.

-Fredrik

Hej Fredrik! Kul att ni är så aktiva och svarar här! Jo, om jag som *A Gold medlem i annat program än Eurobonus flyger från Inrikes (på SAS-flight och har mitt *A Gold-medlemsskap inlagt på boardingkortet) så har jag ju inte tillgång till Fasttrack. Där blir skylten missvisande då det står "Star Alliance Gold" undertill. Det enda som borde stå på skylten är Eurobonus Gold/Diamond/SAS Plus.
 
Toppen